Vapaa keskustelu > Saivartelija

J. R. R. Tolkien

<< < (2/21) > >>

LillaMyy:
Täällä myös yksi Keski-Maahan sydämensä jättänyt! (:

Itse löysin 13 vuotta sitten ihan vahingossa ensin leffat, koska satuimme joskus kutosluokan viimeisinä päivinä katsomaan Sormuksen ritarit. Siitä sitten lähti hirveä innostus lukeakin ne kirjat, joten lampsin kotona suoraan isoveljen hyllylle, nappasin sieltä tuon Ansan näyttämän rumiluksen. :D Luin sen, siirryin sitten tämän näköisen kokoelmateoksen pariin ja rakastuin aivan täydellisesti koko sarjaan. Sittemmin olen 2009 ostanut itselleni oman hieman uudemman version tuosta kokoelmasta ja muutama vuosi sitten ostin vielä nuo kolme itselleni englanniksi pokkariversioina leffakansilla. Kirjan/kirjat olen lukenut niin jumalattoman monta kertaa, että tipuin laskuissani kärryiltä jonkun 10. kerran jälkeen, leffat tullut katsottua sekä pidennettyinä että leffateatteri-versioina vieläkin useammin ja kunhan saan Sormuksen ritarit ja Kuninkaan paluun hommattua jostain ruotsiksi, niin sitten nekin pitää kahlata läpi (sain siis tässä jokin aika sitten eräältä kaverilta Kahden tornin ruotsinnoksen!).

Muista Tolkienin Keski-Maa kirjoista on Hobitti, Silmarillion, Hurinin lasten tarina, Keskeneräisten tarujen kirja sekä kolme osaa History of Middle-earth-sarjaa luettuna. Näistä kirjoista kolme ensimmäistä löytyy hyllystäkin (kaksi ekaa englanniksi ja vika suomeksi) samoin viisi osaa History of Middle-earthia, joista tosin neljäs kesken ja viimeinen vielä avaamattomana. Näiden lisäksi Tolkienilta on The Legend of Sigurd and Gudrun luettuna ja hyllyssäkin, sekä satukirjat Roverandom, Seppä ja Satumaa ja Maamies ja lohikäärme luettuna. Vielä pitäisi siis saada luetuksi Tom Bombadilin seikkailut (hyllyssä!), Herra Bliss, Bilbon viimeinen laulu, Kirjeitä Joulupukilta, The Homecoming of Beorhtnoth Beorhthelm's son ja seitsemän osaa History of Middle-earthia, niin sitten olisi koko Tolkienin oma tuotanto kasassa. :D Hiukkasen on siis vielä tällä fanitytöllä urakkaa edessä, mutta kai se tästä joku päivä, kunhan saan tuon gradun ensin pois pyörimästä jaloissa koko ajan. :D


--- Lainaus käyttäjältä: The Pure-Blood Princess - 08.03.2015 21:56:01 ---Hobitti-leffat sitten taas ovat aivan oma lukunsa... Olen kuullut paljon kritiikkiä siitä, kuinka "Peter Jackson teki kolme upeaa LotR-leffaa ja kolme surkeaa Hobitti-leffaa" mutta minä kyllä tykkään myös Hobitti-elokuvista kovasti. Onhan niissä jonkin verran tehty muutoksia, mutta ei se mua haittaa. Ja kyllähän niissä oli hyvin samankaltaisia kohtia kuin LotR:ssa, mutta tykkäsin kuitenkin.
--- Lainaus päättyy ---
Itse en toisaalta ymmärrä tuota kyseistä kritiikkiä, koska useimmiten sen perusteluina näkee juurikin sitä, että Hobittia on muokattu niin hirveästi ja sinne on lisätty kauheasti samanlaisia kohtia kuin LotR:ssa on. Totta kai sitä kirjaa joudutaan muokkaamaan hieman, jos meinaan saada se sopimaan tapahtuvaksi ennen LotR:ia, koska sitäkin oli muokattu jonkun verran. Samoin nuo samanlaiset kohtauksetkin ovat mielestäni loogisia, koska totta kai niissä on vähän jotain samaa, kun maailma on sama ja osa tapahtumista on kirjoissakin samanlaisia. Itse kyllä ymmärrän sen, että osa kritisoi Hobitteja "liiallisesta lisäämisestä", koska  no, let's face it, se trilogia olisi toiminut kyllä ihan ilman esim. Taurieliakin. Legolasin lisäystä ilmankin se olisi toiminut, sitten vain olisi pitänyt keksiä joku toinen tappamaan Bolg, mutta tuohan tämä toisaalta linkin LotR:iin, minkä takia kyseinen herra (ja BotFA:n lopun viittaukset Aragorniin) varmaan otettiinkin esille. Mitä itse en kuitenkaan niin hirveästi ymmärrä on se, että miksi tämä piti venyttää kolmeen elokuvaan, eikö alkuperäinen suunnitelma kahdesta olisi riittänyt? Toki, sitten niitä leffateatteri-versioita olisi pitänyt leikata vieläkin enemmän, mutta tuntuu jotenkin hassulta, että Smaugin kuoleman piti olla se koko homman kliimaksi ja se tapahtuu sitten kolmannen leffan alussa, jonka jälkeen tulee vain hirveää taistelumättöä... Toisaalta katsottuani Hobittien making offeja, ymmärrän tämän osittain, mutta sitten taas toisaalta se vain venyttää tarinaa ehkä vähän turhankin paljon... Tykkään kuitenkin koko Hobitti-trilogiasta, ja yhdyn Eririniin siinä, että BotFA on varmaankin se suurin tuskan aihe, koska äääääääää, fanien kiduttamista tuollainen (vaikka olinkin aavistuksen pettynyt Fílin ja Kílin kuoleman suhteen, koska pyh, niitten piti suojella Thorinia lopussa! >:() Niin joo, ja Eririn, tuohon kommenttiisi pidennetty-maratonista, jos katsoo kaikki kuusi pidennettyä putkeen, niin siitä tulee kiva pieni istuminen, koska itse olen maratonannut kaikki LotR:in pidennetyt putkeen, eikä se 12 tunnin istuminen ole mitenkään mukavaa --> 20 ja ½ tuntia tulee olemaan täyttä tuskaa... ;D

Ingrid:
Olen juuri herännyt joten saas nähdä, millaista höpinää tästä nyt tulee.

Mulla on Taru sormusten herrasta -trilogia englanninkielisenä, tämän näköisinä teoksina. Koulussa puolestaan muistan pitäneeni ja lukeneeni noita edellisessä postausessa linkattuja kirjoja, ne taitavat joka tapauksessa oli kaikista tunnetuimmat kannet kerta kirjastostakin TSH löytyy tuon näköisinä! Myös Hobitti löytyy kirjahyllystä alkuperäisellä kielellään enkä mä kyllä muistaakseni ole sitä suomeksi lukenut ollenkaan. Silmarillion on mulla vielä kesken, mutta aloitin jonkin aikaa sitten lukemaan Hobittia uudelleen, joten voipi olla että tovi tässä menee, että saan molemmat taas kaluttua kannesta kanteen. On kuitenkin ihan mielettömän jännittävää lukea eri aikakausista, maailman synnystä ja lajien alkutaipaleista, ja olisi tosiaan ollut sääli jos Tolkienin poika ei olisi saanut edesmenneen isänsä teoksia koottua ja julkaistua - me lukijat olisimme menettäneet paljon!

Ja se kieli ja kerronta. Tolkien ei syyttä suotta ole kirjailijamaailman esikuvani, sillä hänen tapansa kirjoittaa oli vain jotain ihan käsittämättömän hienoa ja ainutlaatuista. Hän teki pienimmistä ja simppeleimmistäkin yksityiskohdista taidetta - eikä se jäänyt vain yhteen virkkeeseen tai yhteen lukuun vaan kaikki se kauneus purkautui hänen kynästään teoksesta huolimatta. Mitenkään helppoa ja yksinkertaistahan teksti harvemmin on eivätkä esimerkiksi TSH -kirjatkaan ole sellaisia, että no lukaisempa tässä puolella silmällä muutaman sivusen. Tai ainakin minun täytyy (ja haluan) keskittyä kirjoihin ihan täysillä saadakseni siitä kerronnasta, kuvailusta ja kielestä kaiken irti - ja se jos jokin aiheutta mulle yhtenään kylmiä väreitä kun luen Tolkienin teoksia. Kirjoja on tosi vaikea laskea käsistään, joten ennen nukkumaanmenoakin täytyy aloittaa hyvissä ajoin tai muuten sitä huomaa lukevansa vielä auringonnnousun aikaankin. :D


--- Lainaus ---Mitä itse en kuitenkaan niin hirveästi ymmärrä on se, että miksi tämä piti venyttää kolmeen elokuvaan, eikö alkuperäinen suunnitelma kahdesta olisi riittänyt?
--- Lainaus päättyy ---
Olen samaa mieltä. Kasvoin itse TSH -trilogian parissa, joten odotin jännityksellä Hobitti -elokuviakin. Eivätkä ne nyt mitään suuria pettymyksiä olleet niin kuin monet ovat sanoneet, vaikka toki noista kolmesta elokuvasta löytyy paljon sellaisia lisättyjä juttuja, jotka olisi voinut mielestäni jättää pois ja korvata kirjan alkuperäisillä tapahtumilla. Pidennetyt versiot tarjoavat hieman enemmän kirjoistakin tuttua materiaalia, mutta kuitenin. Ajatus kääpiön ja haltian rakastumisesta on mielestäni ihan todella suloinen, mutta silti olisin jättänyt Taurielin pois kuten LillaMyy taisikin mainita. En vain näe hänelle mitään sen suurempaa tarkoitusta koko elokuvassa ja olisin ihan mielelläni hänen sijastaan nähnyt enemmän yksittäisten kääpiöiden touhuja - heillä jokaisella kun on se oma valloittava persoonansa ja juuri oikeat näyttelijät ovat tehneet heistä uskomattoman hienoja henkilöhahmoja, kukin omalla tavallaan. Olisin siispä ilman muuta suonut heille enemmän screenaikaa ja jättänyt suosiolla vaikka muutaman taistelukohtauksen väliin.


--- Lainaus ---(vaikka olinkin aavistuksen pettynyt Fílin ja Kílin kuoleman suhteen, koska pyh, niitten piti suojella Thorinia lopussa! >:()
--- Lainaus päättyy ---
Komppi! Petyin itsekin veljesten kuolemaan, joka oli toteutettu kömpelösti siihen nähden, mitä kirjassa tapahtui. Thorinin kuolema Bilbon vierellä puolestaan oli surullisen kaunista ja mielestäni heidän viimeinen hetkensä kiteytti koko sen suhteen, joka heidän välilleen oli matkan aikana syntynyt.

Muistan kuulleeni myös paljon kritiikkiä siitä, että Hobitti -elokuvissa on käytetty liiaksi tekniikkaa ja tietokoneita. Olen siinä joissain osin ihan samaa mieltä, mutta toisaalta, mitä nykyaikana voi olettaa? Jos elokuvat olisi tehty samalla tyylillä kuin TSH -trilogia, olisi varmasti syntynyt marinaa siitä kuinka laahataan edelleen 2000-luvun alussa vaikka käytössä on mitä hienointa ja uusinta tekniikkaa helpottamaan elokuvan tekoa. Toki osa Hobitissa käytetystä kuvanmuokkauksesta (kuten nyt vaikka se Legolaksen hevonen) olivat vähän floppeja, mutta esimerkiksi Smaug oli ihan mieletön (ääntään myöten)!

Hobitti on kuitenkin minulle sellainen hyvän mielen elokuva enkä jaksa alati etsiä kaikennäköisiä virheitä ja miettiä, että onkohan tuo kivi tuossa nyt aito vai tehty lavasteeksi pahvista. Ymmärrän toki, että ympäristöllä on joillekin katsojille todella tärkeä merkitys, mutta itse keskityn paljon mieluummin näyttelijöihin, heidän työhönsä ja henkilöhahmoihin. Uusi-Seelanti kuvauspaikkanakin on jo niin upea, että se salpaa hengitykseni kerta toisensa jälkeen elokuvia katsoessani - vuorten ja luonnon kauneudesta ei pääse mihinkään ja mielestäni ko. maa on juuri oikea valinta Tolkienin Keski-Maaksi.

Eririn:

--- Lainaus käyttäjältä: Luella - 09.03.2015 09:35:44 ---
--- Lainaus ---(vaikka olinkin aavistuksen pettynyt Fílin ja Kílin kuoleman suhteen, koska pyh, niitten piti suojella Thorinia lopussa! >:()
--- Lainaus päättyy ---
Komppi! Petyin itsekin veljesten kuolemaan, joka oli toteutettu kömpelösti siihen nähden, mitä kirjassa tapahtui. Thorinin kuolema Bilbon vierellä puolestaan oli surullisen kaunista ja mielestäni heidän viimeinen hetkensä kiteytti koko sen suhteen, joka heidän välilleen oli matkan aikana syntynyt.

--- Lainaus päättyy ---
Toisaalta Filin ja Kilin kuoleman olisi voinut myös tehdä tismalleen kuten kirjassa. Eli sivuuttaa vain linjalla "ai by the way Fili ja Kili kuoli myös, kuka tahtoo pizzaa?" ja mulla oli just tämä pelko, että niin käy. Siihen nähden olin tyytyväinen. Totta kai mä toivoin, että ne olisi kuolleet puolustaessaan Thorinia (Filin kohdalla niin oikeastaan käy koska:
--- Lainaus ---What he says: "I've got this."
What he means: "I definitely don't got this but if I do this my brother and uncle might live so I'm gonna do it."
--- Lainaus päättyy ---
)

Taurielia rakastan ja puolustan henkeen ja vereen. Itse en ainakaan olisi jaksanut katsoa koko trilogiaa niin, että siinä olisi ollut vain Galadriel (jota rakastan syvästi mutta jos voi saada lisää badass naisia niin en hitossa valita, koska yhdeksän tunnin makkarafestivaali vain on liian pitkä) ja ehkä Bardin tyttäret (joita myös rakastan). Tietenkin kääpiöillä olisi voinut olla paljon enemmän ruutuaikaa (ainoa kritiikkini BotFAlle, itse asiassa), mutta hitto soikoon en ala Taurielin lisäystä marista, koska minusta on tosi hienoa nähdä ruudulla nainen, joka toimii varsin miesvaltaisella alalla ja tekee duuninsa hyvin mutta on samalla myös feminiininen ja lempeä. Liian usein elokuvissa miesvaltaisilla aloilla toimivat naiset ovat hemmetin miesmäisiä. En sano, että siinä on mitään pahaa, mutta sitä vain tapahtuu liian usein. Ja siksi Tauriel on mun mielestä tärkeä hahmo siinä missä vaikkapa Éowyn. Sitäkään en ymmärrä, miksi porukat kritisoi, että "wehhhh Tauriel lisätty vain Kilin mielitietyksi!" Anteeks mutta mun mielestä tää toimii kumpaankin suuntaan. Kili on "love interest" siinä missä Taurielkin, enkä näe kenenkään kritisoivan sitä.

Okei, sori toi saarna, Tauriel on mulle vain niin intohimoinen aihe. Moving on^^

Tarkoitus ois hommata Hobitti ja Sormusten herrat enkuksi jossain vaiheessa, etenkin jos löydän taas pokkariboksin missä on ne kaikki Alan Leen kuvituksien kanssa (ovat tosi kauniita!) Hobitin olenkin jo lukenut enkuksi, mutta LotR:ia en vielä, joten se boksi tulisi tarpeeseen^^ vois kattoa jos pyytäisi synttärilahjaksi.

Mistä tulikin sitten mieleen, että olen tässä keräillyt vähän noita Hobitti-legoja xD (joo olen kypsä 20-vuotias, not!) Suosikkini on ehdottomasti Erebor-setti, jonka sain joululahjaksi. Tosin se samalla saa mut itkemään, koska siinä tuli mukana Fili ja Kili haarniskoissa ja, no, feelsit otti vallan. Mutta settinä se on aivan ihana <3 sellaista on tullut leikittyä, että olen mäiskinyt Arkkikivi-legoa Dwalinin sotavasaralla ja kiljunut: "Tyhmä kivenmurikka, sinusta ei ole muuta kuin harmia!!" (olen tosiaan kypsä parikymppinen lol)

Edit:// hei katos, viesti 666 xD

LillaMyy:

--- Lainaus käyttäjältä: Eririn - 09.03.2015 14:05:25 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Luella - 09.03.2015 09:35:44 ---
--- Lainaus ---(vaikka olinkin aavistuksen pettynyt Fílin ja Kílin kuoleman suhteen, koska pyh, niitten piti suojella Thorinia lopussa! >:()
--- Lainaus päättyy ---
Komppi! Petyin itsekin veljesten kuolemaan, joka oli toteutettu kömpelösti siihen nähden, mitä kirjassa tapahtui. Thorinin kuolema Bilbon vierellä puolestaan oli surullisen kaunista ja mielestäni heidän viimeinen hetkensä kiteytti koko sen suhteen, joka heidän välilleen oli matkan aikana syntynyt.

--- Lainaus päättyy ---
Toisaalta Filin ja Kilin kuoleman olisi voinut myös tehdä tismalleen kuten kirjassa. Eli sivuuttaa vain linjalla "ai by the way Fili ja Kili kuoli myös, kuka tahtoo pizzaa?" ja mulla oli just tämä pelko, että niin käy. Siihen nähden olin tyytyväinen. Totta kai mä toivoin, että ne olisi kuolleet puolustaessaan Thorinia (Filin kohdalla niin oikeastaan käy koska:
--- Lainaus ---What he says: "I've got this."
What he means: "I definitely don't got this but if I do this my brother and uncle might live so I'm gonna do it."
--- Lainaus päättyy ---
)
--- Lainaus päättyy ---
No joo, totta tuokin. Tässä mielessä olen samaa mieltä kanssasi, että hyvä, ettei sitä ohitettu samalla lailla kuin kirjassa, mutta olisin kuitenkin toivonut, että se olisi mennyt enemmän kuin kirjassa ("Fili and Kili had fallen defending him with shield and body"). Toki, huonomminkin voisi olla, mutta en voi kiistää olleeni aavistuksen pettynyt heidän kuolemiinsa.

Mä en sano, että Tauriel olisi missään nimessä huono juttu, itsekin pidän tästä hahmona ja juurikin tuollaisena badass-lisäyksenä, mistä Eririn puhui. Totesin vain, että trilogia olisi voinut toimia ilmankin häntä, toki silloin siitä ei välttämättä olisi saanut revittyä juuri trilogiaa. Tauriel on tehty loistavasti, ja etenkin nostan hattua siitä, että tämän nimen kanssa on oikeasti nähty hieman vaivaa, eikä vain heitetty tälle jotain "no tää nimi oli Silmarillionissa sillä ja sillä sivuhahmolla, joten se voisi sopia tällekin hahmolle"- tyylillä.  Siitä siis todellakin pisteet kotiin, koska tämä oltaisiin voitu tehdä todella huolimattomastikin! (:

Äääää, mäkin haluan Hobitti-legoja (ja itse olen siis 25-vuotias, että no worries there Eririn ;))! Jos nuo legot olisivat edes aavistuksen halvempia, niin mäkin varmaan keräilisin niitä, koska täydellisyyttä, mutta kun hinta ei vaan sitten millään sovi opiskelijabudjettiin. Itselläni on kuitenkin tuollainen 3D-palapeli Hobittilasta, joten ehkä mä jotenkin kestän tämän pettymyksen. Nyt jos vielä jostain löytäisi jotain mini-size hobitteja pyörimään tuonne palapelin sekaan, niin se olisi täydellinen! <3

Uusi-Seelanti on kyllä niin täydellinen paikka Keski-Maalle, että varmaan sen täydellisempää ei olisi löydetty mistään, vaikka sitä olisi metsästetty useampia vuosiakin. Ne maisemat ovat jotain niin sydämen pysäyttäviä, että ihmettelen, miten mä hengitän vielä, kun olen kuolannut niiden perään jo 13 vuotta. Pitäisi tässä vielä joku päivä saada tarpeeksi rahaa kasattua, että pääsisi käymään itsekin Uudessa-Seelannissa kokeilemessa, josko siellä on oikeastikin sellainen Keski-Maa -fiilis, kuin minkä leffoista saa. (:

Eririn:

--- Lainaus käyttäjältä: LillaMyy - 09.03.2015 14:33:45 ---Uusi-Seelanti on kyllä niin täydellinen paikka Keski-Maalle, että varmaan sen täydellisempää ei olisi löydetty mistään, vaikka sitä olisi metsästetty useampia vuosiakin. Ne maisemat ovat jotain niin sydämen pysäyttäviä, että ihmettelen, miten mä hengitän vielä, kun olen kuolannut niiden perään jo 13 vuotta. Pitäisi tässä vielä joku päivä saada tarpeeksi rahaa kasattua, että pääsisi käymään itsekin Uudessa-Seelannissa kokeilemessa, josko siellä on oikeastikin sellainen Keski-Maa -fiilis, kuin minkä leffoista saa. (:

--- Lainaus päättyy ---
Älä muuta virka! Mulle iskä on jo itse asiassa luvannut, että jos pääsen yliopistoon nyt vihdoin ja viimein, se auttaa mua kustantamaan reissun Uuteen-Seelantiin. Aloin itkeä kun se lupasi sen. Itsekin olen niitä maisemia kuolannut jo ainakin seitsemän, kohta varmaan kahdeksan vuotta, eikä kyllä täydellisempää Keski-Maata löydy vaikka etsisi sata vuotta.

Tuosta tuli kyllä ohimennen mieleen, että kävin viime kesänä Suomenlinnassa ja ne tunnelit Kuninkaanmiekan eteläkärjessä toi ihan mieleen Ereborin käytävät xD että Suomella on nyt oma Erebor jos multa kysytään ^_^ vois ihan hyvin vetää hobitti/kääpiöviitan ylle (äiti teki penkkareita varten^^) ja mennä sinne heilumaan ja imitoimaan kääpiöitä, varsinkin Thorinia. Multa menee jo jotkut replat aika hyvin. Fili sujuu vielä paremmin, mutta Thorinia on törkeän hauskaa imitoida^^

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta