Kirjoittaja Aihe: Phandom (danisnotonfire & AmazingPhil)  (Luettu 6964 kertaa)

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Phandom (danisnotonfire & AmazingPhil)
« : 27.03.2017 01:19:08 »
Onko muita faneja täällä? Pliis? Phangirls? Phantrashes? Danosaurs? Philions? Koska mä oikeasti tarvitsisin jonkinlaista vertaistukea ja keskustelua kyseiseen aiheeseen liittyen. Tai no fanittamiseen yleensä. :)

Ai niin! Dan ja Phil on siis Brittiläisiä youtubettajia, joiden fanikuntaa/fandomia kutsutaan phandomiksi. Phan taas on kyseisten herrojen itse luoma shippinimi itselleen. He ovat olleet parhaimpia ystäviä vuodesta 2009 ja ovat asuneet useamman vuoden yhdessä.

Ficcaatko?

Shippaatko?

Jos joo, niin romanttisesti vai platonisesti?

Onko sulla jotain teorioita, tai uskotko joihinkin phantrashien teorioihin?

Kummasta tykkäät enemmän?

Miten tutustuit poikiin?

Mitä he ovat tuoneet lisää elämääsi, jos ovat?

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 688
  • d a d d y
Vs: Phandom (danisnotonfire & AmazingPhil)
« Vastaus #1 : 25.06.2019 18:03:31 »
Katsoin juuri vähän aikaa sitten Danin seksuaalisuutta ja ulostuloa käsittelevän videon, ja kun selasin Saivartelijaa ja törmäsin tähän topaan niin pitihän se klikata auki. Mä olen aina pitänyt sitä vähän erikoisena, että shipataan oikeita ihmisiä sillä innolla, millä Dania ja Philiä shipataan. Se on ollut musta aina inasen verran karmivaa :D Toki itsellänikin on taustaa RPF:n parissa, eikä se ole musta mitenkään oletusarvoisesti väärin parittaa oikeita ihmisiä, mutta musta näiden kohdalla siinä on ollut aina vähän hassu sivumaku sen takia, että he ovat tunnettuja nimenomaan internetistä ja se överishippaaminen on tehty ns. heidän reviirillään, heidän edessään ja tietoisesti niin, että he ovat nähneet sen, kun se tapahtuu "heidän alueellaan". Voin vaan kuvitella Danin tuskaista historiaa mielessä pitäen, kuinka ahdistavaa se on ollut seksuaalisuutensa kanssa painivalle, että kaikki on niin julkista ja ihmiset tunkevat nokkansa niinkin henkilökohtaisiin asioihin niin suurella innolla ja vähän creepyllä tavalla kaikkine kuvanmuokkauksineen ja ficceineen ynnämuineen. Olen aina aiemmin pitänyt sitä kuitenkin harmittomana vaikka vähän hassua onkin, mutta videon katsottuani tajusin, että ei se oikeasti olekaan ihan harmitonta, vaan on luonut paljon painetta ja ahdistusta. Kaipa se on sitten julkisuuden nurja puoli. Tuli aika paha mieli Danin puolesta, kun luulen että aika moni ei ole tajunnut kuinka ongelmallista tuo ilmiö on ollut.

Tämä shippi lienee nyt kuitenkin suurpiirteisen ympäripyöreästi julistettu canoniksi :D Mua kiinnostaisi kuulla fanien ja stanien näkökulmaa asiaan nyt uuden tiedon valossa, mitä ajattelette tästä? Mä itse katsoin Danin videoita aktiivisemmin joskus aikoinaan vuosia sitten kun youtube oli vähän vähemmän mainstream, silloinkaan en tosin fanittanut kummemmin, enää en ole vuosiin edes katsonut kuin satunnaisesti - tavallaan koen kasvaneeni vähän liian vanhaksi siihen kohderyhmään nähden. Joten mulla on vähän eri näkökanta asiaan, ehkä? Eniveis, nostetaanpahan tätäkin keskustelua.

bannu by Ingrid

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Phandom (danisnotonfire & AmazingPhil)
« Vastaus #2 : 25.06.2019 21:22:35 »
Kappas en ookkaa huomannu tätä topaa koskaan :D Itse aloin kattomaan heidän videoitaan 2015-2016 ja aloin fanittamaan, kävin jopa heidän kiertueellaan viime vuoden kesäkuussa ja tykkäsin, Tumblrissakin fandomissa liikuskelin ja sain jopa kaksi kaveria sitä kautta, eli sinäänsä Danilla ja Philillä on ollut suht iso merkitys mun elämässä, mutta kiertueen jälkeen kiinnostus heihin on oikeastaan mennyt koska eivät ole juuri postailleet. En oo itekään kauheasti innostunut RPFstä ja oikeiden ihmisten shippauksista, mutta Dan ja Phil tuntui olevan niin selvästi yhdessä, että olin aika varma heidän olevan yhdessä ja ajattelin vain etteivät he halua tehdä siitä numeroa julkisuudessa. En kuitenkaan ollut mikään sellanen fani joka hierois sitä niiden naamaan vaikka pari ficciä kirjotinkin heistä tänne (mutta joo tuskinpa kumpikaan ikinä törmäis suomenkieliselle ficcisivustolle joten en ajatellut sen olevan iso asia), jotka kyllä poistin jo viime vuonna kun aloin katselemaan tuota shippausnäkökulmaa uudestaan törmättyäni johonkin postaukseen Tumblrissa ja sen myötä aloin pitää sitä hieman epäkunnioittavana (en nyt yritä hyökätä niitä vastaan jotka kirjottaa/lukee rpf:ää, koska itsekin olen sitä tehnyt), koska tosiaan on niitä jotka shippaa henkeen ja vereen ja antaa sen vielä näkyä ja hieroo sitä shipattavien osapuolien naamaan, jota en pidä reiluna. Huomasin näitäkin useita kyllä Danin ja Philin livestreemejä seuratessa ja pitää kyllä nostaa hattua heille että sen asian kestävät ja osaavat silloin livenä reagoidakin vitsillä, vaikka se tekisi heidän olonsa epämukavaksi. Sinäänsä en siis näe rpf ficcausta ongelmana ainakaan jos materiaali pysyy kohtuullisena, mutta vähän kyllä vierastan ajatuksena mitä tahansa raiskaus-kidnappaus-fetissificcejä oikeista ihmisistä, jos on edes pieni mahdollisuus että he sattuisivat törmäämään siihen. Eri kielellä kirjottaminen kuin minkä maalaisia ficin henkilöt ovat tekee siitä mun mielessä vähän hyväksytympää.

Tuo Danin video kyllä tuli sinäänsä yllätyksenä, että en ajatellut että hänelle se ihmisten shippaus olisi niin suuri asia, kun hän on kuitenkin monesti sanonut YouNowisssa ja joissain videoissaankin, että häntä ei haittaa se että ihmiset shippaa heitä ja kirjottaa ficcejä yms, kunhan nyt ei päin naamaa pyydä heitä pussaamaan tai jotain tällästä. Nyt kun ajattelen niin ehkä se oli multa vähän naiivia olettaa että Dan sanois sen ahdistavan häntä tai olevan creepyä suoraan, koska sillä tavalla varmaan olis saanut fanit vihasiksi ja hän tuli aika viimeaikoinakin ulos mielenterveysongelmiensa kanssa (olikse nyt 2017), joten kynnys tuon sanomiseen on ollut suuri. Että tuon videon katsominen oli mullekin vähän sellanen todellisuuschekkaus, vaikka en heitä enää fanitakaan erityisemmin. Toivon, että myös ne hard core shippaajafanit tajuaa hillitä käytöstään tuon videon myötä.

En haluis sanoa "tiesin kyllä", koska Dan itekin videossa sanoi siitä että hänelle sen asian sanominen on iso juttu joten olkaa hiljaa :D Muistan kun hän julkaisi mansennusvideonsa, jolloin kyllä ajattelin aika samalla tavalla, että "arvasin, mutta hyvä jos pystyt puhumaan siitä", mutta siis itse en reagoinut tähänkään mitenkään sen kummemmin kuin että, good for you for coming out, vaikka en kyllä ajatellut ikinä hänen tekevän tuollaista videota. Yllätyksenä tuli siis se, että hän on kamppaillut seksuaalisuutensa kanssa noin paljon, ei se että hän ei ole straight. Ehkä jos olisin vielä syvällä phandomissa olisin kiljunut, mutta joo en enää, oon vieläkin sitä mieltä, että Dan ja Phil on yhdessä, vaikka sitä nyt ei suoraan sanottukaan eikä heidän sitä tarvitsekaan sanoa suoraan, vaan vaikka ovatkin julkkiksia ja iso osa heidän elämästään on julkista niin heillä on oikeus pitää osa elämästään yksityisenä. Toivon että ne hard core shippaajat tajuais tän. Luultavasti tulen seuraamaan heitä tulevaisuudessakin youtubessa, mutta tuskin alan fanittamaan mitenkään erityisemmin enää.

Never underestimate the power of fanfiction