Kirjoittaja Aihe: Kyvytön || Tracey/Daphne, S  (Luettu 2522 kertaa)

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« : 08.12.2015 20:00:38 »
Nimi: Kyvytön
Kirjoittaja: Arte
Oikolukija: -
Ikäraja: S
Paritus: Tracey Davis/Daphne Greengrass, Daphne Greengrass/Blaise Zabini
Tyylilaji: draama, romanssihtava angstihko tarina

Osallistuu: 12+ virkettä, FF100 sanalla 054. Ilma

A/N Järkkäsin 12+ virkettä -haasteen, koska aikoinaan tykkäsin siitä mahdottoman paljon haasteen tuoman korukielisyyden takia. Enää ei koruista kieltä tule kirjoitettua niin paljon eikä se enää niin sujuvasti tai omantunnonvaivoitta onnistu, mutta kiinnostava tästä tuli! Pyrin pitämään kaikki sanat omissa sanaluokissaan ja onnistuinkin siinä. Lisäksi suurin osa sanoista ei pistä esiin tekstistä (liian vahvasti), mikä sekin on varsin hieno saavutus. Tämän tekstin voisi sanoa liittyvän jollain tapaa (suht lievästi) toiseen Tracey/Daphneeni, Huomenna-nimiseen ficciin (K-18).


Kyvytön

Otsalle asetettu liina oli turhan märkä. Kompaportaaseen lankeaminen oli tuonut mukanaan katkenneet kyynär- ja värttinäluut, ja ne taas kutsuivat lämpöaallon luokseen. Traceyn olo oli kuumeinen, päätä kivisti ja vatsassa tuntui veltolta. Matami Pompfreyn häärätessä hänen ympärillään Tracey saattoi sumuisin silmin juuri ja juuri erottaa Daphnen, joka piteli kädessään kermavaahdolla kuorrutettua kaakaota. Tracey varoi läikyttämästä juomaa pyjamahousuilleen ottaessaan kupin vastaan, hymyillessään voimattomasti ja ajatellessaan, hän on täällä.



Rappiota oli vaikea pidellä loitolla. Tasapaino uhkasi pettää jatkuvasti, kun Tracey yritti poukkoilla ystävyys-konseptin epätasaisuudessa. Hänen mielensä huohotti jatkuvasti juostessaan erilaisten käsitteiden ja muuttuvien tilanteiden perässä, eikä koskaan saanut levähtää. Halkeilleet huulet olivat jo aikaa sitten pilaantuneet kaikista hermostuneista näykkimisistä ja nuolaisuista pääsemättä itse asiaan. Hän tunsi olonsa tyhjäksi, tyhjentyneeksi, joka kerta kun Daphne kääntyi pois hänen luotaan ja suuntasi mielistelevän hymynsä Blaiselle.



”Mitä tutkailet, tutkija?” Daphne härnäsi hänen yrittäessä keskittyä kirjoittamaan liemien esseetään. Tracey huokasi ja yritti venyttää paikalle kutsumaansa hiljaisuutta, mutta Daphne ei ollut huijattavissa. Tyttö pudotti itsensä istumaan oleskeluhuoneen sohvalle hänen viereensä, ja Tracey nielaisi huulille kohonneen henkäisyn, kun Daphne painautui hänen kylkeensä.

Sydän koostuu sirpaleista, hän ajatteli Daphnen alkaessa piirrellä kuvioita hänen kämmenselälleen selittäessään uusimmasta kohtaamisestaan Blaisen kanssa. Daphnen silmäripset olivat niin pitkät, jäisit siihen.



Jos olisin animaagi, hahmoni olisi varmasti koira, Tracey huokaisi mielessään kiiruhtaessaan Daphnen perään tämän unohtunutta koululaukkua kannatellen. Hän ehti nähdä häivähdyksen kaipaamastaan – sirpaleinen sydän vastasi – ennen kuin Daphne jo käännähti innokkaasti muualle jo laimenneet kiitokset huuliltaan putoillen.

Silinteri oli jälleen saapunut paikalle.

Laskut täytyy aina maksaa. Kuitikseen hän sai mieleensä kuvan Blaisesta, joka painoi paksut huulensa Daphnen vaalealle poskelle.



Hän olisi voinut kehittää kultin Daphnen ympärille – tai ehkä se oli jo tapahtunut, sillä vastasiko mikään hänen päänsä sisäinen materiaali todellisuutta.



Routa alkoi jäätää sydämen sirpaleita liian voimakkaasti, liian tuskaisesti. Tracey heitti noppaa sadatta kertaa ja halusi pysyä sen antamassa luvussa, sillä tätä tunnetta hän ei enää halunnut kannatella sisällään. Tänään olisi se päivä, jolloin askel kävisi kohti itää, auringonnousua, kaiken ihanan uuden ihmeellisen alkua.

Mutta ei, vesi oli yhä liian kylmää, liian korkealla, vastavirta liian vuolas, että hän olisi saattanut kävellä läpi oleskeluhuoneen, tarttua Daphnea kädestä ja vetää tytön syleilyynsä. Unelman sijaan hän seisoi yhä makuusaliin johtavan oven pielessä ja tunsi itsensä entistä kyvyttömämmäksi.


Sanalista:
1. märkä
2. värttinäluu
3. kuumeinen
4. vaahto
5. housut
6. rappio
7. tasapaino
8. huohottaa
9. halkeillut
10. tyhjä
11. tutkija
12. hiljaisuus
13. pudottaa
14. sirpale
15. ripsiväri
16. koira
17. häivähdys
18. silinteri
19. lasku
20. kultti
21. routa
22. noppa
23. itä
24. vesi
25. kyvytön
« Viimeksi muokattu: 30.05.2016 13:29:01 kirjoittanut Arte »


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« Vastaus #1 : 08.12.2015 21:00:14 »
Halojatahalloo!

Joskus on kivaa vaan randomilla napata joku ficci ilman ennakko-oletuksia ja sukeltaa. Oon joskus aiemmin lukenut ficcejä Daphnesta, Traceystä en niinkään, enkä tästä parista tietääkseni ollenkaan, joten oli mielenkiintoista lukea, millaista tekstiä näistä saa aikaiseksi. En oikein muista oonko yleensä lukenut Daphnesta tällaisena, jotenkin tuntuu etten hirveämmin, mut silti mun oma mielikuva hahmosta on just tällainen - en tiiä! Mutta siis, tarkoitin et jee, siistiä aina löytää joltain sama fanon! Vaikka tässä ei hirveästi Daphnen hahmoon paneuduttukaan, mielistelevä hymy, härnääminen ja unohdettu koululaukku kertoo paljon. Ja Daphnesta oli helpompi muutenkin saada irti kuin Traceystä, ehkä siksi että Traceyn hahmosta en tiedä mitään tai siksi että hahmonkuvauksen sijaan keskityttiin enemmän Traceyn tuntemuksiin. Mikä siis ei oo paha, koska näin lyhyessä ficissä tunteet onkin relevantimpia.

Tässä oli muutamia kohtia, joissa koin itse tunnelman vähän rakoilevan, kun kohtaus vaihtui jotenkin hämmentävän yhtäkkiä. Tosin se johtuu varmaan vaan siitä, et ite oon tottunut useamman rivinvälin sijaan käyttämään jotain pistettä tai tähteä siinä välissä enkä osaa havainnoida tota tyhjää tilaa, mut enivei. En kans ihan saanut kiinni tosta et silinteri on jälleen saapunut paikalle - tarkoitettiinko sillä Blaisea? Hm, mulle tuli mielikuva vaan kävelevästä hatusta mikä vähän hajotti. :-D

Tykkäsin kuitenkin ihan hirmusesti tästä korukielisyydestä, siitä ei todellakaan pitäisi potea huonoa omaatuntoa, pöhpöh! Erityisesti kun hallitset homman ihan mestarillisesti. Ficci oli pääosin todella selkeä, tai siis niin että ymmärsin mitä tapahtui ja missä mennään, ja samaan aikaan just sellainen sopivan monimutkainen että vähän joutuu pähkäilemään mitä mikäkin tarkoittaa. Ei kuitenkaan niin kauaa että lukeminen takkuaisi - eli siis, tosi onnistunut teksti. Tunnelma puski hyvin lävitse, tuli itsellekin hirveen haikea olo kun Tracey joutui vain katselemaan vierestä. Traceyn olemus jäi tässä kovin epävarmaksi ja vähän sellaiseksi että tyytyy asioihin sellaisina kuin ne on mieluummin kuin että ottaisi riskejä, mikä on meikäläiselle samaistuttava piirre, haha. Hirrmuisen nerokkaita kielikuvia ja juttuja oli tosi paljon, mut kaiken keskeltä mun suosikkikohta oli tää:

Daphnen silmäripset olivat niin pitkät, jäisit siihen
Tää muotoilu vaan... <3

Tykkäsin kans ihan possuna tosta lopun vesijutusta, kuittikohdasta (se oli!!!! nerokas!) ja animaagipohdinnasta. Tuon viimeisen kohdalla päähäni nousi hirmu surullinen kuva koiranpentu-Traceystä joka yrittää niin kovasti auttaa ja miellyttää mutta jää yksikseen uikuttamaan kun Daphne ei vain näe eikä Tracey pysty saamaan Daphnea näkemään. Ja yhyy. Kaikin puolin tosi messevä ficci, kiitokset siis siitä! <3

(Ja kiitos myös tästä haasteesta, ah!)
leipää ja perunasoppaa

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« Vastaus #2 : 08.12.2015 22:26:44 »
Oi, olen saanut kommentin!

Mukava kuulla, että pidit Daphnesta. Traceysta nyt ei ylipäänsä tiedetä mitään canonia, mutta tykkään sen takia kirjoittaa hahmosta paljon. Saa ilmaiseksi konseptin, jonka täyttää omien mielihalujensa mukaan! Tracey valitettavasti on just tällainen, joka ei saa mitään aikaan! Harmittaa sen puolesta, kun tyttö vain alistuu kaikille ja antaa ihmisten talloa ylitseen.

Kokonaisuutta oli vähän hankala rakentaa näin pala palalta. Yleensä käytän myös itse tähteä, mutta jotenkin se ei mielestäni tähän sopinut. Tapahtumat liittyvät kuitenkin selvästi toisiinsa eivätkä niiden rajapinnat ole niin selviä, että niiden väliin kehtaisi pistää selvästi rajaavan tähden. Joten kokonaisuudeltaan tästä tuli nyt vähän hajanaisen ja sekavan näköinen, mutta toivottavasti tarinan ydin pysyy kuitenkin selvänä.

Silinteri tosiaan tarkoittaa Blaisea ja se on tämän ficin heikoin kohta. :D Itse ajattelin silinterin siihen metaforaksi kaikelle sille, mitä Blaise edustaa ja voisi edustaa. Tämä ficci on täynnä metaforia, ja suurin osa niistä on ihan onnistuneita, mutta silinteriä oli todella vaikea yhyttää Potter-fandomiin! Virkehaasteen hankaluudet. Pääasia, että ymmärsit, ketä sillä tarkoitetaan.

Kuittikohta on myös minun lempipkohta tässä tekstissä! Luin aluksi sanan "kultti" "kuittina", mistä idea laskusta ja kuitista syntyi. Korjausvaiheessa pitikin sitten taikoa kultti jotenkin mukaan... Mutta olin niin mielistynyt alkuperäiseen versioon, että jätin sen siihen. (:

Kiitos hirveästi kommentista, you made my day!


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« Vastaus #3 : 15.12.2015 10:32:56 »
Musta tuntuu et kaikki on inhonnut sitä silinteriä :D Nyyh, yritin valita hyvän sanan.

Ei mutta, mä oon pitkään miettinyt mitä kommentoisin tähän, mutta mä olen aina vähän huono analysoimaan eritoten tämän haasteen tuotoksia. Mutta aina jotenkin yllättää nähdä mitä näin rajoittavistasäännöistä parhaimmillaan on mahdollista saada aikaan. Joka kerta se tuntuu ihan yhtä älyttömältä, että koherentti tarina olisi mahdollista saaa aikaa sanalistalla, jota ei ole saanut itse päättä ja silti, silti...

Parituksesta en sinällään osaa sanoa muuta kuin että kiva, minulla ei ole oikein Daphnesta tai Traceysta oikein minkäänlaista henkilökohtaista mielikuvaa, joten sulatin tulkintasi mukisematta. Mäkin olin vähän tos silinteri-kohdassa et kai toi meinaa Blaisea, ei kai se just ketään muuta voi tarkoittaa... mutta nää on vähän tämmösiä mitä 12+ virkettä haasteessa väistämättä tulee. En varmaan koskaan ole lukenut sellaista haastetekstiä, jossa ei olisi jonkinlaista verbaaliakrobatiaa jouduttu harrastamaan. Se on tämän haasteen hauskuus - tosin kiva ettet tehnyt ihan niin kaikkein korumaista tekstiä kuitenkaan. Tai no, allekirjoittanut nyt henkilökohtaisesti ei niin välitä kaikkein kikkailevimmasta tyylistä. Tällainen hyvällä maulla öö, "taiteellinen(?)" lähestymistapa on hyvä.

Ei mut siis joo, tykkäsin.

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« Vastaus #4 : 15.12.2015 13:40:33 »
jossujb, silinteri oli paha! Tosin musta se on hyvä vertauskuva tässä, mutta ilmeisesti kaikilla muilla on vaikeuksia sulattaa/ymmärtää sitä. :D No, nimeän sen taiteilijan vapaudekseni (varsinkin, kun silinteriä piti omien sääntöjen mukaan käyttää juuri silinterinä eikä vääntää sitä vaikka adjektiiviksi).

Munkin pitäisi käydä katsomassa muita virkehaasteeseen valmistuneita tekstejä, nyt kun oma teksti on valmis. On tosiaan mielenkiintoista tarkkailla, miten ne sanat on sinne tekstiin yhytetty ja millaisella onnistumisprosentilla.

Kiva kuulla, että pidit. (: Kiitos kommentista!


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Verinen Paronitar

  • monkerias
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • monokkeli huurussa
Vs: Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« Vastaus #5 : 31.12.2015 00:36:50 »
Tykkäsin tästä kyllä alusta asti, mutta tässä kohden teksti voitti mut  lopullisesti puolelleen;

Lainaus
Halkeilleet huulet olivat jo aikaa sitten pilaantuneet kaikista hermostuneista näykkimisistä ja nuolaisuista pääsemättä itse asiaan.

Koska siis ah, aivan loistava kohta. Muutenkin tässä oli musta kiinnostavaa ja koukuttavaa se, kuinka tyyli oli noin kokonaisuudessaan varsin selkokielinen, mutta silti tekstissa tuntui tosi vahvasti tällainen painokkaiden yksityiskohtien ja symbolien taso. Silinteriin hieman jumahdin minäkin, mutta ei tuo sitten kokonaisuuden yleisen sävyn kannalta ollut mitenkään lopulta lainkaan hassumpi veto, loppua kohden kun siirryttiin muutenkin enemmän ideoiden tasolle konkreettisten tapahtumien sijaan. Tykkäsin siitä, että tässä oli molempia.

Komppailen plöötiä siitä, että kohtauksien vaihtumista ei aluksi jotenkin meinannut tajuta, etenkin kun tää oli muutenkin niin ilmava. Ehkä siellä olisi pitänyt olla useampi enteröinti, että minäkin tihrusilmä olisin pysynyt alusta asti paremmin kärryillä, haha  ;D

Lainaus
Daphnen silmäripset olivat niin pitkät, jäisit siihen.

Tästä tykkäsin kans ihan älyttömästi, tää on jotenkin niin ihana. Ja murskaava. Lopetuksen tunnelmanmuutos uudesta uljaasta huomisesta siihen typerryttävään todellisuuteen oli myös tosi tehokas. Kun on vaan niin tyhjä ja pieni olo. Kaiken kaikkiaan siis hieno paketti, kiitoksia tästä! <3
sano mua rovastiks

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« Vastaus #6 : 10.01.2016 14:38:50 »
Paronitar, jaa että vielä enemmän välilyöntejä! :D Ajattelin, että niitä ois jo melkein liikaa. Avasinkin jo plöötille vastatessani, miksi välilyönnit tähtien sekaan. Tähdet on niin pysäyttäviä, ja tahdoin tästä juoksevamman kerronnan.

On jo melkein alkanut kaduttaa, että laitoin sen silinterin tekstiin tuolla tavoin, kun siitä on tullut ongelma kaikkien muiden mielessä, mutta minkäs teet - ihastuin mielikuvaan Blaisesta, jota verrataan silinteriin! Olen alkanut yhä enemmän tykästyä kryptiseen kirjoittamiseen, jossa lukijalle avataan yhä vähemmän ja vähemmän, joten laitettakoon sen piikkiin.

Kiitos kommentista! (:


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 784
  • Not killing people is really hard.
Vs: Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« Vastaus #7 : 30.05.2016 13:44:59 »
Lisää 12+ virkettä haasteen satoa! En oo ilmeisesti saanut näistä vielä tarpeekseni, kun palaan näiden pariin aina uudestaan ja uudestaan ja joka kerta innostun kun löydän tän haasteen tekstin, koska ne vain aina tuppaa olemaan niin hyviä! Avasin tän oikeastaan ihan randomilla sun listauksesta, ehkä nimi ja paritus, josta oonkin sulta lukenut aiemminkin sai mut avaamaan juuri tän tekstin ja sitten tosiaan innostuin.

Katsoin ensimmäisiä lauseita lukiessani, että vaikuttaapa jotenkin tutuilta nämä sanat, kun pisti silmään, että mitkä näissä on niitä virkehaasteen sanoja. Tai siis, ei ne tekstistä itsessään silmään pistänyt, mutta kun ei ole kovinkaan pitkä aika, kun olen lukenut näillä sanoilla olleita tekstejä vaikka kuinka - ja niin taisinhan itsekin osallistua juuri tälle kierrokselle ja tuskailla esimerkiksi juurikin värttinäluun kanssa. Hetken aikaa sain kyllä prosessoida mielessäni, että miksi nää sanat tuntuu niin tutuilta...

Höpsis, mitä on nuo puheet korukielisyyden puuttumisesta! Tämä on kyllä mun mielestä korukielistä ja oikein kaunista sellaista - toki ehkä se voisi olla vieläkin koristellumpaa, mutta mielestäni juuri tähän tekstiin tämä määrä sopii oikein hyvin. Sitäpaitsi kyllä taitaa olla niinkin, että virkehaaste itsessään haastaa samalla kirjoittamaan usein vähän korukielisempää tekstiä, tuskinpa siltä voi välttyä.

Toisaalta pidin siitä, että tässä ikäänkuin pompittiin hetkestä toiseen, toisaalta se joissain kohdissa hieman sekoitti, ja jouduin hetken miettimään, mitä tässä nyt tapahtuukaan. Mutta se sai ajattelemaan, enkä pidä sitä ollenkaan pahana asiana.

Lainaus
Daphnen silmäripset olivat niin pitkät, jäisit siihen.
Tätä lausetta hieman ihmettelin. Tuossa kohtaahan olisi kai pitänyt olla sana ripsiväri, joten kenties se on unohtunut lisätä jotenkin tuohon mukaan?

Lainaus
Jos olisin animaagi, hahmoni olisi varmasti koira, Tracey huokaisi mielessään kiiruhtaessaan Daphnen perään tämän unohtunutta koululaukkua kannatellen.
Ja tää taas aiheutti naurunpyrskähdyksiä. Hahah, kyllä, Tracey olisi varmasti Daphnen koira!

Ihana, miten tuossa lopussa tämän tekstin otsikko nivoutuu itse tekstiin. Ja muutenkin loppu oli ehkä paras osa tästä tekstistä, en oikein tiedä miksi, mutta se vain jotenkin vetosi minuun. Kiitos!
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Kyvytön || Tracey/Daphne, S
« Vastaus #8 : 30.05.2016 13:50:05 »
Lau, kiitos ♥ Olet kyllä niin oikeassa siinä, että ainakaan minun mielestäni virkehaastetta on aika mahdotonta kirjoittaa ilman korukielisyyttä... No, taisin onnistua siinä aika hyvin tämän samaisen kierroksen toisessa vastauksessani, joka taisi olla Astoria/Romildaa! Hups, sieltä on näemmä unohtunut se ripsiväri joukosta! Sellaista sattuu. Ehkäpä jaksan sen jossain vaiheessa jotenkin korjata! Kiitos paljon paljon paljon kommentista!


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman