Kirjoittaja Aihe: Muumit: Talven tullessa, S  (Luettu 3394 kertaa)

Nerevar

  • ***
  • Viestejä: 18
Muumit: Talven tullessa, S
« : 06.11.2015 02:23:11 »
Fandom: Muumit
Ikäraja: S
Tekijänoikeus: Hahmot ja maailma ovat Tove Janssonin luomuksia, minä vain vähän leikittelen niillä.
Tiivistelmä: Tämänkertainen kesä oli jälleen juossut ohitse aivan liian pian, ihan niin kuin ne kävisivät vuosi vuodelta lyhyemmiksi. Se tuntui Muumipeikosta surulliselta.
A/N: Ah, Muumit <3 En ole ennen muumeista kirjoittanut, mutta tämän tekeminen oli paljon mukavampaa kuin kuvittelinkaan ^^



Talven tullessa

Syystuuli puhalsi kylmänä läpi koko Muumilaakson. Ruskeat ja punaiset lehden pyörivät ilmassa ja jäivät jumiin jokeen, joka virtasi sillan alta tummana ja vuolaana. Muumipeikko seisoi sillalla ja nojasi sen kaiteeseen, katsellen alas jokeen. Nuuskamuikkunen seisoi ääneti hänen vieressään; hänellä oli reppu selässä ja katse oli suunnattuna kohti talvista taivasta. Hänen mieltään lohdutti tuttu näky, eikä viileä ilma purrut hänen poskiaan yhtä pahasti. Muumipeikko katsoi sivukarein ystäväänsä.

”En halua että lähdet, Muikkunen”, hän sanoi hiljaisesti. ”Voisit hyvin jäädä Muumitaloon täksi talveksi.”
”Tiedän sen”, Nuuskamuikkunen vastasi katsettaan kääntämättä. ”Ja toisaalta mieleni vähän tekisikin.”
”Miksi et sitten jää?”
”En voi. Minun on mentävä, en osaa olla paikoillani liian pitkään.”
”Enkö minä voisi sitten tulla mukaasi?”
”Minun on mentävä yksin. Kaipaan yksinäisyyttä aina kesän jälkeen.”

Muumipeikko katsoi Nuuskamuikkusta. Kyllähän hän oli tiennyt mitä hänen ystävänsä sanoisi. He kävivät saman keskustelun joka syksy, eikä sen lopputulos koskaan muuttunut: Nuuskamuikkunen lähti aina yksin matkaan, ja Muumipeikko jäi jälkeen odottamaan, että talvi tulisi ja lähtisi, ja että lumet vihdoin pitkän ajan päästä sulaisivat ja Nuuskamuikkunen palaisi takaisin Muumilaaksoon seuraavaksi kevääksi. Tämänkertainen kesä oli jälleen juossut ohitse aivan liian pian, ihan niin kuin ne kävisivät vuosi vuodelta lyhyemmiksi. Se tuntui Muumipeikosta surulliselta.

Muumipeikko käänsi katseensa jälleen jokeen, ja pian ylös taivaalle, toivoen että saisi niin pidettyä kyynelensä kurissa. Taivaankansi oli tutulla tapaa tasainen ja harmaa, ja jopa hän kykeni kertomaan, että pian sataisivat tämän talven ensimmäiset lumihiutaleet. Vuorilta käyvä vilpoinen ilma kipristeli hännänpäässä ja korvissa, ja kohmetti sormia. Pian hänen pitäisi palata takaisin sisälle, mutta hän ei halunnut mennä minnekään ennen kuin Nuuskamuikkunen lähtisi. Vaikka hän ei voinut mennä ystävänsä mukaan, olisi Muumipeikko silti siellä katsomassa hänen jälkeensä.

Pian Nuuskamuikkunen kääntyi ja katsoi häneen, hymyillen ystävälleen.

”On jo myöhä”, hän sanoi, ”aurinko laskee. Sinun pitäisi palata takaisin Muumitaloon.”
”En tahdo, että sinä lähdet salaa nukkuessani. Haluan vähintään nähdä, kun menet.”
”En minä vielä ole lähdössä, Muumipeikko. Lähden vasta kun siltä tuntuu. Se voi olla tunnin kuluttua tai viikon päästä... en osaa itsekään vielä sanoa. Et sinä voi odottaa hereillä minun lähtöäni.”
”Voin minä aina yrittää.”
”Kävisit jo yöpuulle. Minä olen täällä vielä huomennakin.”
”Lupaatko?”

Muumipeikko katsoi Nuuskamuikkusta silmiin niin kysyessään, yrittäen olla huomaamatta sitä, miten Nuuskamuikkunen jo todella halusi lähteä, huolimatta siitä mitä hän sanoi. Nuuskamuikkunen katsoi epäröimättä takaisin, kasvoillaan se tuttu rauhallinen ilme, kun hän antoi äänettömän vastauksensa. Muumipeikko puristi silmänsä kiinni.

”Hei sitten, Muikkunen...”
”Ensi kevääseen, Muumipeikko.”
why change the past
when you can own this day

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #1 : 26.11.2015 17:56:05 »
 :'(

Aina on Nuuskamuikkusen lähto sydämeni särkenyt, miks mun pitää vielä fanifiktiotakin lukea ja iskea puukkoa syvemmälle rintaan, en kestä.

Niin siis, tämä eksistentiaalinen tuska ja kipu on siis täysi kohteliaisuus, koska kyllä Nuuskamuikkusen lähdon kuuluukin riipiä. Jotenkin niin tyypillistä, että Muikkunen yrittää tehdä lähdöstä pehmeän väittämällä että olisi kenties vielä laaksossa aamulla, mutta eihän se niin ole. Mutta kyllä hän tulee takaisin, aina tulee.

Tämä on niin kauniisti kirjoitettu, tekee ihan kipeää. Kiitos tästä <3

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 548
  • 707
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #2 : 29.11.2015 16:07:54 »
Muumit <3

Ihanaa lukea muumeista ja etenkin Nuuskamuikkusesta, joka on toinen mun lempihahmoista. Tykkäsin siitä, miten olit valinnut canonille tutun kohtauksen, mutta kerroit siitä omalla tavallasi. Tämä oli todella surullinen ja nätisti kuvailtu ficci.

Molemmat hahmot olivat todella IC, josta pisteet myös.

Kiitos tästä, ihana on. <3
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Nerevar

  • ***
  • Viestejä: 18
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #3 : 01.12.2015 12:17:17 »
Oi, kommentteja? ♥

jossujb, hyvä tietää etten ole ainoa joka kiusaa itseään lukemalla fikkejä muutenkin surullisista asioista. :D
Odo, Nuuskis on myös yksi omista lempihahmoista, ja koska eksyin illalla kuuntelemaan tätä, en vain voinut kirjoittaa enää mistään muusta kuin talven tulosta ja Nuuskamuikkusen lähdöstä. Kiva että olivat IC, pohdiskelin sitä pitkään :D

Kiitos molemmille ihanista kommenteista! :-*
why change the past
when you can own this day

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 485
  • ava Claire + bannu Ingrid
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #4 : 06.02.2016 15:28:29 »
Oi, Muumia! Okei, en ole mitenkään pahemmin perehtynyt Muumeihin, mutta eiköhän melkein kaikki suomalaiset sentään jotain tiedä. Kuvailu oli hienoa ja tykkäsin tämän haikeasta tunnelmasta. Muumipeikko ja Nuuskamuikkunen on sarjassa hyviä ystäviä ja se piirre tuotiin hyvin ilmi tässäkin.
Lainaus
Vuorilta käyvä vilpoinen ilma kipristeli hännänpäässä ja korvissa, ja kohmetti sormia.
Voi että, pidin tästä kohdasta. Kipristellä on just oikea sana tähän!

Myös hahmojen välinen dialogi oli sujuvaa ja loppu oli kyllä haikea. Taas ollaan kauan erossa toisesta ja sitten vasta nähdään. Ei siis ihmekään, että Muumipeikko yrittää pitkittää viimeistä tapaamista. Kiitos tästä! ^^

Hyppää lehtikasaan!

Enna

  • Vieras
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #5 : 05.09.2016 17:14:38 »
Ahh tämä oli kyllä ihana :D muumipeikon huolestuminen nuuskamuikkusen lähdostä on hyvin canonia ja hahmot oli tosi hyvin omia itsiään
Lainaus
Taivaankansi oli tutulla tapaa tasainen ja harmaa, ja jopa hän kykeni kertomaan, että pian sataisivat tämän talven ensimmäiset lumihiutaleet. Vuorilta käyvä vilpoinen ilma kipristeli hännänpäässä ja korvissa, ja kohmetti sormia.
rakastin tätä kuvailukohtaa!
Kiitoksia tästä:)
(miten niin on liian aikaista lukea syksytalvificcejä:D)

Marzzuu

  • Undómiel
  • ***
  • Viestejä: 593
  • Tie vain jatkuu jatkumistaan.
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #6 : 06.01.2017 03:20:18 »
Oi, Muumia! Okei, en ole mitenkään pahemmin perehtynyt Muumeihin, mutta eiköhän melkein kaikki suomalaiset sentään jotain tiedä. Kuvailu oli hienoa ja tykkäsin tämän haikeasta tunnelmasta. Muumipeikko ja Nuuskamuikkunen on sarjassa hyviä ystäviä ja se piirre tuotiin hyvin ilmi tässäkin.
Lainaus
Vuorilta käyvä vilpoinen ilma kipristeli hännänpäässä ja korvissa, ja kohmetti sormia.
Voi että, pidin tästä kohdasta. Kipristellä on just oikea sana tähän!

Myös hahmojen välinen dialogi oli sujuvaa ja loppu oli kyllä haikea. Taas ollaan kauan erossa toisesta ja sitten vasta nähdään. Ei siis ihmekään, että Muumipeikko yrittää pitkittää viimeistä tapaamista. Kiitos tästä! ^^
Ääh, mun pitäs kopioida sanasta sanaan Grenaden viesti, koska se on kuin ajatuksieni etälukua♡
Jääköön tekemättä, jätän vain lainauksen kera kehujen topaan jälkeeni. :>
Á Elebereth!"


Lunalotta

  • Valon ja ilon tuoja
  • ***
  • Viestejä: 1 064
  • Kuinka mielettömäksi kaipuu kasvaa nopeesti
    • Smaragdien säihke
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #7 : 06.01.2017 16:14:39 »
Oi, miten ihana teksti! Nuuskamuikkunen on myös mun lempihahmoni, ja nyt itken täällä, koska ah. Tove Jansson on onnistunu tekemään Nuuskamuikkusesta niin mielenkiintoisen, ihanan ja koskettavan hahmon, ja sitten sinä tulet ja kirjoitat jotain niin koskettavan ihanaa näistä kahdesta! Muumipeikon ja Nuuskamuikkusen ystävyys on niin hellyyttävää ja se, miten Nuuskiksen on aina silti pakko lähteä... Nuuskamuikkusen lähtö saa minutkin aina kyyneliin. Ja sitten, kun näin kommenteissa tämän musiikin, joka kuuluu yksiin minun lemppareistani, niin luin tämän tekstin samalla kuunnellen tätä uudestaan, ja tunnelma vain vahvistui.
Ää, oon ihan sanaton, kiitos tuhannesti! <3
Ex-SparklingAngel
Tupani on Puuskupuh
Kaakao ja suklaa ovat lähellä sydäntä <3
Laittakaa ihmeessä yksityisviestiä jos haluatte jutella tai tutustua, ilahdun suuresti :)

listaus

Avasta kunniat Fractalle <3

Nerevar

  • ***
  • Viestejä: 18
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #8 : 02.03.2017 17:38:19 »
Grenade, Enna, Marzzuu ja SparklingAngel, kiitos kauheasti ihanista kommenteista! ♥ :-* Mikä kiva yllätys pienen Fini-tauon jälkeen nähdä että tätä yhä luetaan ja tykätään :D kiitos kovasti kommenteista!
why change the past
when you can own this day

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Muumit: Talven tullessa, S
« Vastaus #9 : 14.03.2017 11:13:21 »
Voi nyyh! Olipa tämä surullinen ♥ Muumipeikko oli niin oma itsensä, haluamassa lähteä Muikkusen mukaan seikkailuihin. Mutta eihän Muikkunen häntä ota, koska hei, kyllä kulkijan täytyy saada olla itsekseenkin välillä. Aw. Söpöä ja koskettavaa. On ihanaa, miten Muikkunen kuitenkin tulee aina joka kevät takaisin hengaamaan parhaan ystävänsä kanssa. Ja asustelee pikkuisessa teltassaan, vaikka muumitalossakin olisi tilaa.

Tämä oli tosi kiva. Tosi muumi-henkinen! Sellainen herttainen ja suloinen ja pehmeä. Oli kiva lukea, kiitos tästä! (:


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman