Kirjoittaja Aihe: Monsterit Oy: Minä en koskaan unohtanut sinua //K-11 Prologi (2.9.)  (Luettu 2008 kertaa)

Semi-riccio

  • Vieras
Ficcin nimi: Minä en koskaan unohtanut sinua
Kirjoittaja: Semi-riccio
Beta: Tällä hetkellä ei ketään. Jos joku kuitenkin haluaisi tämmöiseen hommaan ryhtyä, niin yksäriä voi kyllä laittaa tähän suuntaan
Fandom: Monsterit OY
Tyylilaji/Genre: Seikkailu
Ikäraja: K-11
Päähenkilöt: Boo/Mary Gibbs, Tare Karvanen, Masi Pallopää yms.
Yhteenveto: On kulunut kymmenen vuotta Monsterit OY:n tapahtumista, eikä Boo ole voinut unohtaa. Varmana siitä, että monstereita on olemassa hän päättää etsiä tien Monstropolikseen. Kymmenessä vuodessa on kuitenkin ehtinyt tapahtua paljon, eikä Monstropolis ole enää vakaa ja turvallinen. Onko Boo ratkaisu monstereiden ongelmiin ja onnistuuko hänen ystävystyä uudelleen lapsuutensa mörköjen kanssa?
Vastuunvapaus: En omista Monsterit OY:tä tai muita Disneyn tai Pixarin animaatioita. Minä vain leikin, enkä todellakaan saa minkäännäköistä tuottoa tästä hommasta.

A/N: Monsterit OY on ehkäpä yksi parhaista Pixarin animaatioista ja olinkin lievästi järkyttynyt kun jokin aika sitten tajusin miten vähän tähän liittyen löytyi ficcejä, varsinkin Finistä. Tämä ficci on pyöriskellyt päässäni ja koneellani jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt vakuutuin siitä että Monsterit aiheisia ficcejä Finiin todellakin tarvitaan (:



Kymmenen vuotta Monsterit OY:n jälkeen

”Peter kuuntele, minä tiedän olevani oikeassa. Minä en kuvitellut sitä. Minä en ole hullu. Se ovi on olemassa.”
”Katso nyt. Pelkkä komero. Ei yhden yhtä monsteria tai mörköä tai luurankoa. Vain vähän pölyä ja hämähäkkejä.”
”Mutta minä en nähnyt unta”

Boo ei vieläkään ole unohtanut

”Et voi olla tosissasi. Sinä siis suunnittelet vain marssivasi mörköjen asuttamaan kaupunkiin, tähän Monstropolikseen, lapsuuden makuuhuoneesi komeron oven kautta. Päästyäsi Monstropolikseen ajattelit etsiä käsiisi tämän tietyn mörön joka pelotteli sinut melkein hengiltä silloin kuin olit, mitä? Kaksi- tai kolmevuotias?”
”Mörön joka PELASTI minun henkeni!”

Eikä tahdo unohtaa

”-ja sitten sinä ajattelit tehdä mitä? Halata ja kertoa sille elämäntarinasi? Itkeä vähän sen karvaisilla käsivarsilla katkerana siitä kuinka elämä repi teidät erilleen ettekä te koskaan saaneet mahdollisuutta tutustua paremmin. Ja sitten tämä mörkösi taluttaisi sinut kauas pois, kauniiseen auringonlaskuun ja pelastaisi sinut tällä kertaa ilkeältä äitipuoleltasi?”
”Niin… Minusta se on hyvä idea…”
”Se on ehkä kamalin idea ikinä mutta minä olen silti mukana siinä. En jättäisi tätä seikkailua väliin mistään hinnasta.”

Mutta tällä kertaa

”JUOKSE! Me emme saa myöhästyä.”
”Odota, Boo! Boo, älä mene yksin!”
”Minä tiesin sen. Minä tiesin sen koko ajan”

Hän joka kerran pelasti tytön

”Tare, minä tiedän että tämä on sinulle hankalaa, enkä minäkään tiedä miten tämän sanoisin, mutta… mutta me tarvitsemme sinua.”
”Mene pois Masi, minulla ei ole täällä enää mitään. Minä olen jo kuollut”

Tarvitsee apua

”Et välttämättä muista minua, mutta minä muistan sinut enkä ole voinut unohtaa ja olen ajatellut, tarkoitan, tahtoisin esittäytyä, minun nimeni on-”
”Boo!”

Minä en koskaan unohtanut sinua


//Tadaa! Onhan tämä aika lyhyt ynnä muuta tämä traileri, mutta jos mitenkään on mahdollista niin kommentoikaahan. Lähinnä itse tahtoisin tietää, onko tämän kaltaisille Disney/Pixar ficceille minkäännäköistä lukijakuntaa Finissä. Kiitos! (:
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 23:29:59 kirjoittanut Kaapo »

Subbe93

  • ***
  • Viestejä: 424
    • Aamusta yöhön... -blogi
Uuuuuu! Mä ilmottaudun nyt kyllä lukijaksi!

Olen itsekin katsonut Monsterit OY:n useaankin otteeseen, ja mun täytyy sanoa, että se on ollut kans yksi omista suosikeistani :) Kävin jopa leffateatterissa katsomassa Monsterit -yliopistonkin ;)

En oikeastaan osaa kommentoida trailereita, mutta kokeillaan. Eli ensin voisin mainita, että jäin hieman kaipailemaan jotain pientä vihjettä siitä, Monstropolikselle/-ssa on tapahtunut? Miksei paikka ole enää turvallinen ja vakaa, mitä on tapahtunut? Onko paikalla joku uusi Räähkä, joka himoaa valtaa tai jotain, vai mitä on tapahtunut :P Mutta toisaalta traileri on sopivan pituinen, ei mitenkään ylipitkä (koska itse olen joskus tehnyt trailerin, ja musta tuntui, että se vähän venähti, kun en osannut päättää, mitä kaikkea siihen laittaisin xD), eikä myöskään paljasta liikaa :) Teksti on ymmärrettävää, ja jotenkin myös koukuttava!

Lainaus
”mörön joka PELASTI minun henkeni!”

Tuolla pitäisi olla varmaankin mörkö isolla kirjaimella? :) Muuta en sitten bongannutkaan, johtuen kai juuri siksi, että yleensä keskityn tarinoiden ideoihin, en niinkään kirjoitusvirheisiin (elleivät ne sitten ole niin silmiinpistäviä, toistuvia ja/tai häiritseviä.

Mutta joo, jään innolla odottamaan jatkoa :)

"Zero is where everything starts!
Nothing would ever be born if we didn't depart from there...
Nothing would ever be achieved!"

- Shinichi Kudo (Gosho Aoyama)

Semi-riccio

  • Vieras
Subbe93: Kiitos kauhean kovasti kommentista! Ihana tietää etten ole ainoa joka pitää Pixarin Monstereista, ja että joku todellakin on aikomassa lukea tätä fikkiä :D Korjasinkin heti tuon sun huomauttaman kirjoitusvirheen




Prologi

Masi Pallopää, lyhyenläntä sekä vihreänpyöreä, yksisilmäinen monsteri, seisoo käsi kohotettuna vanhan ystävänsä, Tare Karvasen ovikellolle. Hän on juuri saapunut kauniille ja pienelle pihakuistille ja kerää enää vähän lisää rohkeutta tarkastellen samalla ystävänsä taloa. Taren nykyinen koti on suuri. Monstropoliksen keskustan rajoilla sijaitseva sininen puutalo on kaikkea muuta kuin se pieni tiilitaloasunto jossa Masi ja Tare asuivat työskennellessään molemmat vielä yhdessä Monsterit Oy:ssä. Talo on tilava ja hieno, sellainen jonne muutetaan kun menestytään töissä, saadaan ylennys tai pari, on onnellinen vaimo, lapsia ja kaikin puolin hyvä elämä. Tämä talo on tarkoitettu onnelliselle perheelle, ei yksinäiselle, surun murtamalle miehelle.

Syvään henkeä vetäen Masi painaa pientä kulunutta ovisummeria. Hetkeen ei tapahdu mitään, mutta pian hän voi kuulla summerin pirinän kaikuvan ympäri taloa. Kukaan ei tule avaamaan.

”Tare! Se olen minä, Masi!” hän huutaa suljetuille oville ja ikkunoille saamatta vastausta. Masi tietää itsekin venyttäneensä vierailuaan parhaan ystävänsä luona aivan liian pitkään, mutta hän on varma siitä, ettei ole tullut liian myöhään. Tare piilottelee varmasti sisällä talossaan.

Hetken ulkona odotettuaan Masi kokeilee ovea ja huomaa sen olevan auki. Varovasti hän kurkistaa sisään pölyiseen, kuolemanhiljaiseen taloon. Vaikka ulkona syysaurinko paistaa kirkkaana ja korkealta maalaten kaiken lämpimän keltaiseksi, on sisällä pimeää. Astellessaan pölyisten huonekalujen täyttämien huoneiden läpi Masi vetelee ikkunoita peittävät painavat verhot syrjään päästäen hentoja auringonsäteitä sisälle. Pölyhiukkaset tanssivat kultaisissa valokeiloissa.

”Huhuu! Olisit Tare kertonut että sinulla on tänään näin kova kiire, niin olisin tullut jo vähän aiemmin, loppujen lopuksi enhän minä tässä meistä se työtön ole”. Pöly saa Masin yskimään. Taresta ei näy jälkeäkään koko alakerrassa. Oikeastaan siistin ja modernin tyylin mukaisesti sisustetut huoneet näyttävät siltä kuin kukaan ei olisi käynyt niissä pitkään aikaan, mutta yläkerrasta näyttää kajastavan vähän valoa.

”Tiedätkö, minusta tuntuu että sinulta on jäänyt pari nykyajan keksintöä vähän sisäistämättä Tare. Esimerkiksi imuri voi olla todella kätevä, jos tahtoo pitää talonsa ilman hengityskelpoisena. Kai sinä sentään joskus olet kuullut siivoamisesta?” Masi kuulee itsekin miten onttoja hänen normaalisti ainakin omasta mielestään sutjakkaat vitsinsä ovat tässä tilanteessa. Hän astelee varovasti ylös tammipuisia portaita väistellen samalla niillä lojuvia kirjoja, ja muita pieniä esineitä. Hänen päästyä yläkertaan käy selväksi, että talon perällä olevassa työhuoneessa palaa valot. Huoneen ovi on raollaan. Varovasti Masi astelee lähemmäksi.

Näin ei koskaan kuulunut käydä Tare Karvaselle, Monsterit Oy:n kultapojalle ja ekonaurusähkön kehittäjälle. Tare jos kuka olisi ansainnut hyvän elämän, kauniin vaimon ja ihania lapsia. Masi ei tiedä yhtäkään monsteria, jolla olisi sydän yhtä hyvin paikallaan kuin Tarella. Ilman Tarea koko Monstropolista pyöritettäisiin vieläkin pieniä lapsia säikyttelemällä. Hän muistaa yhä miten onnelliselta silloinen Monsterit Oy:n toimitusjohtaja oli näyttänyt hääpäivänään Sara hymyilevänä ja terveenä kainalossaan. Ja hän muistaa sen toisen puolen, sen Taren jonka näki vain muutamia viikkoja häiden jälkeen istumassa hartiat kyyryssä välkkyvien loisteputkivalojen alla metallisen sairaalasängyn vieressä.

Masi ei voi peitellä kasvoiltaan heijastuvaa järkytystä kun hän vihdoin näkee vanhan ystävänsä. Vaikka Saran kuolemasta ja Taren eroamisesta toimitusjohtajan virastaan ei ole kulunut kuin vähän alle seitsemän vuotta, näyttää Tare vanhentuneen kymmeniä vuosia. Laajat hopeanharmaat laikut kirjovat tämän ennen kirkkaan turkoosia violettitäpläistä turkkia. Hän istuu paksussa mustassa nojatuolissa kirjahyllyjen peittämän työhuoneensa nurkassa. Taren kasvoilta heijastuva ilme ei suoranaisesti kuvaa surua, ainoastaan kammottavaa, kaiken peittoavaa väsymystä.

”Hei, minä olin jo huolissani. Onko sinulla minkäänlaista käsitystä siitä millaisia huhuja sinusta liikkuu? Olin jo näin lähellä-”

”Masi mitä sinä täällä teet?” Taren huulilta tipahtelevat sanat ovat raskaita. Masi alkaa ymmärtää, ettei ehkä sittenkään valmistautunut tähän tapaamiseen tarpeeksi.

”Mitäkö minä täällä teen? Minä tulin katsomaan vieläkö yksi minun parhaista ystävistäni on hengissä! Koko Monstropolis tuntuu uskovan että sinä olet kuollut, ja tiedätkö mitä? Minusta alkaa hetki hetkeltä enemmän tuntua siltä että he ovat oikeassa. Katsoisit itseäsi!” Masi ei tarkoita sanojaan. Jotenkin ne kuitenkin lipsahtavat, kaikki se vuosien aikana koettu huoli ja katkeruus ikään kuin väistämättä tahtoo tulla puetuksi sanoiksi.

Hetken he vain tuijottavat toisiaan. Masi seisten keskellä huonetta, Tare istuen yhä nojatuolissaan. Kumpikaan ei tahdo olla ensimmäinen joka rikkoo hiljaisuuden. Kumpikaan ei halua myöntää olleensa väärässä ja selittää miksei koskaan soittanut. Lopulta Masi avaa suunsa.

”Tare, minä tiedän että tämä on sinulle hankalaa, enkä minäkään tiedä miten tämän sanoisin, mutta… mutta me tarvitsemme sinua”.

”Mene pois Masi, minulla ei ole täällä enää mitään. Minä olen jo kuollut”.

”Älä sano noin, kun tiedät itsekin valehtelevasi! Koko Monstropolis todella tarvitsee sinua nyt. Lastentorjuntavirasto ei enää pysty vastaamaan karanneiden lasten aiheuttamaan uhkaan. Jopa sinun täytyy olla tietoinen sähkökatkoksista joita on sattunut viime aikoina luvattoman usein”, Masi melkein huutaa turhautuneena. Tare kääntää katseensa pois sanomatta mitään.

”Tare, sinua parempaa lasten säikyttelijää ei löydy koko Monstropoliksesta. Ja nyt jos koskaan tarvitaan taas kunnon säikyttelyä”.

”Masi, minä todella en-”

”Älä sano mitään. Kyllä minä tiedän. Mutta perehtyisit kuitenkin edes vähän näihin Monstropoliksen tilannetta koskeviin raportteihin” Masi ojentaa Tarelle mukanaan tuomaansa paperikansiota. ”Niissä on myös kuvaus mahdollisesta toimenkuvastasi, jos siis päätät ottaa
sen vastaan”.

”Milloin sinä olet ruvennut tekemään töitä virastolle?” Taren äänestä kuuluu vilpitöntä hämmästystä. Masi kuitenkin sivuttaa kysymyksen. Nyt ei olisi oikea aika keskustella kaikesta siitä, mitä hänelle oli tapahtunut melkein seitsemässä vuodessa.

”Lupaa että harkitset asiaa”.

”Minä en lupaa mitään”, Tare toteaa kylmemmin kuin oli edes tarkoittanut, mutta tarttuu kuitenkin tarjottuun kansioon.

Masi ei osaa tehdä enää muuta kuin lähteä, ja jättää ystävänsä pohtimaan tilannetta kaikessa rauhassa. Miten kovasti hän toivookaan, että Tare päättää ottaa tarjouksen vastaan. Jos tämä ei ole se keino, jolla Tare saadaan ylös nojatuolistaan, niin hän ei enää tiedä mitä muutakaan yrittää.




A/N: Tämän prologin perusteella voi kyllä koko ficcistä tulla melko synnkä kuva :D Ei kuitenkaan välttämättä syytä huoleen, sillä tämä kahden kymmenessä vuodessa vähän liikaa elämää nähneen monsteriherran kuvailu saa kuitenkin jo ensimmäisestä luvusta lähtien vaihtua Boon vähän eloisampaan kerrontaan :Dd