Kirjoittaja Aihe: Käännös: Footnotes - viestilappuja kirjojen välissä | K11 | DM/HG | romantiikka | 10. luku 7.10.2016  (Luettu 24680 kertaa)

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Hei rakkaat ja kiitos kaikille kommenteista, ne on luettu monet kerrat!

Tiedän että siitä on IKUISUUS, mutta... oon tässä hiljalleen omassa rauhassani käännellyt tätä ficciä joulun aikana ja hieman sen jälkeenkin, ja mulla olisi valmis osa ja seuraavaakin on jo silmäilty. Onkohan tällä enää edes lukijoita? No, olkoon tai ei, mulla on teille uusi osa ja lupaan että seuraava tulee vähän pikaisemmalla aikataululla kuin tämä uusi osa. :-*


SEITSEMÄS LUKU
Rakas Elisabeth…

Dracon viimeisin kirje oli ollut täynnä sellaisia salaisuuksia, joita tytöt olisivat innokkaasti halunneet saada kuulla. Tiedonpalasia siitä, kuinka peloissaan poika oli, kuinka pelokkaita ajatuksia hänellä oli sotaa ja perhettään kohtaan. Draco myönsi kirjeissään näyttävänsä ulkoapäin rohkeammalta kuin oikeasti oli – kuten suurin osa ihmisistä – ja että uskoi myös Elisabethin näyttelevän vahvempaa kuin mitä oli. Kaikkihan niin tekivät nykyään. Kun Draco myönsi kirjeessä uskovansa Elisabethin kirjoittavan paetakseen totuutta, hän tiesi että tyttö vahvistaisi asian seuraavassa kirjeessä. Ei Draco häntä voinut syyttääkään, hänhän teki itse samoin.

Poika viimeisteli kirjeensä – Terveisin Mr. Darcy – ja tunki sen huolellisesti sovitun kirjan väliin. Tyttö mitä luultavimmin vuodattaisi enemmän ajatuksiaan ja tunteitaan hänelle – ja sitä Draco halusikin. Hän tarvitsi sitä. Hän oikeasti välitti. Tämä mysteerinainen – kuka lie olikaan – oli täysin varastanut hänen ajatuksensa. Oli vasta lokakuu, he olivat palanneet kouluun noin puolitoista kuukautta sitten… Ja siltikin tämä… tämä nainen, tämä ihminen oli täysin kietonut Dracon pauloihinsa. Kuka hän oli, ja miksi hän välitti? Miksi hänen kirjeensä tuoksuivat aina niin hyvältä, aivan kuin pipareilta tai kanelilta tai makeisilta?

Draco laittoi kirjan takaisin hyllyyn ja piti pienen tauon kävellen kirjaston käytävillä. Kirjasto oli suurimmaksi osin tyhjä – suurin osa oppilaista oli vasta palaamassa Tylyahosta, takit märkänä sulaneesta lumesta ja posket ruusunpunaisina kylmästä ilmasta. Heidän hymynsä tuntui iskeytyvän suoraan Dracon rinnasta läpi. Hän ei ollut ikinä kokenut kovin iloisia vierailuja kyseiseen kylään. Aiemmin hänen ainoa ilonsa pienessä kylässä oli tullut toisia oppilaita härnätessä ja aiheuttaessa vaikeuksia minne tahansa menikin. Hän oli aiemmin aamulla käynyt kylässä, mutta retki oli ollut lyhyt ja kiireinen, siis kaikin puolin epäonnistunut. Miten Draco olikin ollut niin hömelö ja lapsellinen? Hänen mysteerinaisensa… Hänen Elisabeth… Se nainen ei pitäisi sellaisesta käytöksestä ollenkaan. Sen Draco tiesi. Ehkäpä, jos poika vain tietäisi kuka tämä nainen oli, he voisivat kävellä yhdessä pitkin lumista Tylyahoa, käsi kädekkäin lämmin kaakaota juoden, ja… Ei. Draco ei osannut edes kuvitella itseään tekemässä moisia asioita. Hän ei ollut ikinä aiemmin tehnyt niitä, eikä tiennyt miltä tuntuisi kävellä käsikkäin. Hän tiesi vain, että nyt, aivan yhtäkkiä, hän ei halunnut muuta tehdäkään. Ei kenenkään muun kanssa.

Sinun, Darcy. Niin. Draco oli kokonaan tuon mystisen naisen.

Saatuaan kirjeen huolellisesti turvaan, hän käyskenteli vielä hetken kirjaston käytävillä, jotain hyvää lukemista etsien. Pojan oma rauha koki kuitenkin yhtäkkiä kolauksen, kun häntä lyhyempi tyttö, ruskeilla kiharaisilla hiuksilla, törmäsi häneen. Tytön hiukset eivät enää olleet pelkkää käkkärää vaan hillityt, mutta se ei tarkoittanut, että Draco olisi halunnut saada niitä naaman täydeltä.

”Granger!” hän huudahti.
”Anteeksi, Malfoy, minä vain… Minulla on kiire!”
”Ai mihin, lukemaan taas uutta kirjaa?”
”Tavallaan… Tai ainakin yhtä tiettyä, joka ei kuulu niihin kirjoihin, joita yleensä luen…”, Granger mumisi ajatuksissaan ja hävisi kirjahyllyn taakse.

Vasta kun Granger oli hävinnyt kokonaan näkyvistä huomasi Draco tytön tiputtaneen lattialle jotain heidän äskeisen yhteentörmäyksen yhteydessä. Draco nosti esineen lattialta. Kyseessä oli upouusi, hieno pullo, jossa oli mustaa sinettivahaa. Pullo oli pieni, tuskin Dracon peukaloa isompi. Draco tiesi ettei sinettivahaa saisi helposti Tylypahkan muurien sisäpuolella, ja Tylyahon viikonlopun tullessa pian päätökseen, ei Grangerilla olisi enää mahdollisuutta saada uutta pulloa ennen seuraavaa vierailuviikonloppua. Draco laittoi pullon taskuunsa. Hän keksisi jonkun keinon palauttaa sen takaisin Grangerille. Tyttö oli hänen vihollisensa ja kestämätön kaikkitietävä, mutta jopa ärsyttävimmät ihmiset tarvitsivat sinettivahaa.

• • • • • • • • • •

Darcy rakas,

Olen varma että olet kuullut jo mitä Tylyahossa tapahtui, vaikket itse paikalla olisi ollutkaan. Tilanne on ihan kamala… Katie kirottiin melko voimakkaalla loitsulla – hän on tällä hetkellä Sairaalasiivessä ja hänet saatetaan siirtää Pyhään Mungoon! Mitä ikinä siinä kaulakorussa olikin, se oli koitua hänen kuolemakseen. Luuleeko syyllinen todellakin että Dumbledore olisi niin typerä? Hän ei ikinä koskisi mihinkään niin outoon ja tuntemattomaan esineeseen. Se on ihan selvää. Mielestäni tekijä, kuka sitten onkaan, ei suunnitellut asiaa ihan loppuun asti. Tämä oli amatöörin käsialaa. Jonkun, joka ei ennen ole tappanut ja ei ehkä halunnut aiheuttaa harmia, vaan antaa enemmänkin varoituksen… Olen erittäin huolissani Katiesta, niin kuin me kaikki muutkin. Uskon silti tytön toipuvan kokonaan. Minun ystäväni ovat lähinnä huolissaan miten hänen poissaolonsa vaikuttaa huispausjoukkueeseen.

Ystävistäni puheen ollen… Sana ”uteliaisuus” ei riitä kuvailemaan heidän tämän hetkistä mielialaansa. He kyselevät ihan tajuttoman paljon kysymyksiä meidän kirjeistämme, miksi edelleen kirjoitan sinulle, tiedänkö varmasti sen olevan turvallista… En oikein osaa kertoa heille tästä. Me tiedämme miten tämä toimii, he eivät. Jostain kumman syystä ja ilman sen suurempia epäilyksiä minä todellakin luotan sinuun – vaikkei minun varmaan pitäisikään. En edes tiedä kuka olet tai kuka voisit olla – ihan hyvin saatat olla juurikin sellainen kamala ihminen, josta ystäväni varoittavat minua. Vaikutat kuitenkin erilaiselta, ja aion luottaa omaan arvostelukykyyni ja vastoihini tässä tapauksessa. Pidän sinusta ihan oikeasti ja odotan innolla kirjeitäsi joka päivä.

Yksi tyttö on tosi ihastunut parhaaseen ystävääni, siis todella ihastunut. Se alkaa jo käydä hermojen päälle ja on hieman… no, karmivaa. Haluaisin vain että hän häipyisi kuvioista. Ei sillä että olisin mustasukkainen, en tietenkään ole, mutta huolissani sitäkin enemmän. Se tyttö on tehnyt jo pari superhullua temppua eikä tajua ettei ystäväni oikein ole kiinnostunut. Tytöt kai tekevät mitä oudoimpia juttuja niiden miesten, joita kohtaan heillä on tunteita, eteen.


Hermione kirjoitti vastausohjeet kirjeensä alaosaan ja taittoi sitten kirjeen nätisti kiinni. Hän kurottautui laukullensa, muttei löytänyt kaipaamaansa kirjevahaa.

Älä vain sano että olen tiputtanut sen, en löydä sitä mistään! Ja minulla on vain vaharippeitä edellisen vuoden pullossa…

Aikansa vahaa etsittyään tyttö luovutti ja kaatoi sen sijaan edellisvuoden smaragdin vihreät, jo kovettuneet vaharippeet esille ottamastaan pullosta ja sulatti niitä painellakseen kirjeen taitoskohdan niillä kiinni. Lopputulos ei ollut kovin hääppöinen, mutta sai luvan kelvata. 

• • • • • • • • • •

Draco ei ollut nähnyt Grangeria kolmeen päivään. Hän oli voinut huonosti siitä lähtien kun he törmäsivät, kirjaimellisesti, toisiinsa kirjastossa eikä hän siksi ollut löytänyt aikaa palauttaa vahaa tytölle. Hän tiesi jo häviävänsä sen ottelun – hän ei saisi nostettua pisteitään Grangerin silmissä vaikka olisi kuinka kiva häntä kohtaan. Draco kuitenkin tiesi, että olisi itsekin halunnut kadotetut tavaransa takaisin.

Eräänä päivänä, saapuessaan taikajuomien luokkaan hieman etuajassa, Draco vihdoin törmäsi häneen. Draco käveli tytön luo, koputti hänen olkapäätänsä ja ryki kurkkuaan. Kun Granger kääntyi ympäri, tytön hiukset valahtivat kevyesti hänen olkapäiltään ja Draco oli aistivansa jonkin hieman tutun tuoksun – hieman kukkaisen ja hunajaisen.

”Malfoy, mitä sinä haluat?” Granger sanoi normaalia terävämmällä äänellä. Hänen poskensa olivat hieman punaiset ja silmät loimusivat. Hän näytti saalistajalta, joka oli valmiina hyökkäämään uhrinsa kimppuun.
”Aioin vain palauttaa erään asian jonka tiputit. Tiedäthän, kun juoksit kirjastossa nurkan takaa suoraan minua päin”, Draco vastasi ja otti taskustaan pienen vahapullon, sitä edessä olevalle tytölleen ojentaen. Kun Granger tarttui siihen, Draco ei kuitenkaan antanut sitä hänelle vaan piti sormiaan pulloon kiedottuna. ”Miksi sinulla edes oli sellainen kiire? Eikös kirjasto ole toinen kotisi? Eivätkö jästivanhempasi toimittaneet sinulle tarpeeksi kirjoja?”
”Malfoy, tiedoksesi vain, minä… Tai siis, ei minun ollut tarkoitus olla siellä sillä hetkellä. Ylipäätänsä syy ei kuulu ollenkaan sinun tietoosi”, tyttö vastasi ja otti pullon Dracon kädestä, laittaen sen taskuunsa ja kääntyen takaisin selkä häneen päin. Tällä kertaa Draco todellakin haistoi sen tutun hunajan tuoksun, joka sai hänet hieman hämilleen.

Taikajuomatunnilla ainoa asia, joka piti Dracon hereillä, oli tieto siitä että hän menisi heti tunnin jälkeen noutamaan uuden kirjeen kirjastosta. Hän oli ollut niin huonovointinen lähipäivinä, ettei aikaa ollut riittänyt hakemaan uutta kirjettä, vaikka muuta hän ei ollut niinä päivinä ajatellutkaan. Kun hän vihdoin pääsi kirjastoon, löysi kirjeen ja sai sen tungettua turvaan koululaukkuunsa, hän tunsi olonsa paremmaksi kuin vuosikausiin.

Rakas Darcy…

• • • • • • • • • •

Hermionen mielestä hän oli odottanut seuraavaa kirjettä kamalan kauan. Viimeisimmästä oli kulunut neljä päivää aikaa ja tyttö oli tarkastanut säännöllisin väliajoin kirjastoa nähdäkseen oliko hänen kirjekumppaninsa noutanut kirjeen. Pojalla oli kestänyt kolme päivää… Ja niiden kolmen päivän ajan Hermione oli murehtinut oliko poika unohtanut hänet kokonaan. Kolmen päivän jälkeen kirje oli kuitenkin viimeinkin kadonnut paikasta, jonne Hermione oli sen jättänyt. Seuraava ongelma oli odottaa vastausta pojalta. Se oli Hermionen mielestä kamalin osuus, tietää että kirje oli noudettu ja odottaa nyt vastausta. Mahtoiko poika lukea kirjettä juuri sillä hetkellä? Ajatella sitä? Tai Hermionea? Oliko poika kirjoittamassa vastauskirjettä paraikaa? Vai eikö hän vielä kirjoittaisi sitä sen päivän aikana, tai kahden päivän aikana?

Tuska. Puhdas, mielenterveyden sekoittava tuska. Eikä Hermione pystynyt pysäyttämään sitä tunnetta mitenkään. Kun kirje sitten viimein saapui sovitun kirjan väliin, reilu päivän kuluttua, ei Hermione muistanut tunteneensa yhtä suurta helpotusta sitten 17 vuoteen.

Elisabeth,

anna anteeksi viivästymiseni. Huonovointisuus ja läksyvuori ovat estäneet minua kirjoittamasta jo aiemmin. Tämä viikko on ollut kova, kovempi kuin sinä tai kukaan muu osaisi arvata. Sain hartioilleni erittäin suuren velvollisuuden jossa epäonnistuin täydellisesti, ja pahoin pelkään joutuvani kärsimään siitä syntyvät seuraukset pian. Jokainen asia menee samalla tavalla. Kaikki on osa päätöksiä joita teen. Kuulin Katie Bellistä – ja päädyin vierailemaan Tylyahossa yksin, kuten odotinkin. Olen surullinen kuullessani ettei Katie voi hyvin. Hän ei ole ikinä ollut ilkeä kenellekään, ei ainakaan minun tietääkseni. Sellaisia asioita ei saisi tapahtua ihmisille kuten Katie. Se saa minut toivomaan että olisin oikeasti voinut tehdä jotain asian pysäyttämiseksi.

Pyydän anteeksi lyhyttä kirjettäni vaikka edellisestä on kulunut liian pitkä aika. Pelkään, että velvollisuuteni ja niiden seuraukset tulevat hartioilleni nopeammin kuin olin ajatellut. Odotan innolla vastaustasi, sinulla tuskin on siitä edes aavistusta.

Sinun, Darcy


Kirje oli lyhyt, mutta Hermionea se ei haitannut. Hän ei muuta ollut halunnut kuin saada uuden kirjeen. Kirjeen lyhyys ei haitannut sillä hetkellä ollenkaan.

• • • • • • • • • •

“Olet typerys! Jos Potter olisi tosissaan syyttänyt sinua sen kirotun kaulakorun toimittamisesta, koko operaatio olisi posahtanut kuin pannukakku! Perheesi olisi napattu… Minutkin olisi voitu saada kiinni syyllisyydestä. Draco, et saa olla niin hölmö. Isäsi ja Pimeyden Lordi luottavat meihin molempiin hyvin paljon.”

Pieni syljenpisara lensi Kalkaroksen huulilta, roiskuen Dracon olkapäälle. Poika hätkähti. ”Severus, olen pahoillani… En pysty…”
”Olet käyttäytynyt typeryksen lailla siitä saakka kun lukukausi alkoi. Albus Dumbleboren elämän pyyhkiminen kartalta lepää sinun harteillasi, ei minun. Sinut valittiin työhön. Sinun täytyy todistaa muille että olet myös sen väärti. Kello käy.”

Tuntui kuin autiossa, melkein hiilenmustassa porraskäytävässä olisi valunut jotain jokaista porrasta ja kaidetta vasten – pelkoa. Kalkaros oli ajanut Dracon nurkkaan pojan ollessa suuntaamassa takaisin tyrmiin kirjeen viemisen jälkeen, vetänyt pojan tyhjään porraskäytävään ja alkanut sättiä häntä. Dracolle oli annettu tehtäväksi toimittaa kirottu kaulakoru, annettu tehtäväksi tappaa Albus Dumbledore. Draco oli ilmiselvästi epäonnistumassa tehtävässään surkeasti.

”Jos en olisi ollut Tylyahossa hoitamassa tilannetta, kaikki olisi voinut mennä pieleen, Draco!”
”Komennus-kirouksen olisi pitänyt toimia Rosmertaan paremmin, en minä sille mitään voi – ”
”Voithan! Sinun täytyy olla tosissasi kirotessasi sillä kirouksella, tarkoittaa sitä!”

Kalkaroksen ääni oli alkanut nousta liian korkealle, ja mies tiesi tämän, sillä hän veti viittaansa hieman suunsa eteen. ”Seuraa minua. Saat pian vieraan.”

Draco tiesi heti vieraan olevan isänsä – sitä ei tarvinnut edes sanoa ääneen – ja koko hänen vartalonsa tuntui yhtäkkiä kireältä. Isä oli hänen tärkein kannustajansa, ja merkittävin vastustaja. Draco uskoi Luciuksen tietävän jo siinä vaiheessa että hänen poikansa ei olisi kykenevä täyttämään velvollisuuksiaan.

Kun Kalkaros avasi oven omaan yksityiseen huoneeseensa tyrmissä ja Draco näki takkatulen palavan laiskasti tulisijassa, Draco tiesi heti olevansa oikeassa.

”Draco. Severus on informoinut minua epäonnistumisestasi.”

Tuli takassa heijastui heikosti Lucius Malfoyn kasvoille miehen puhuessa.

”Olen pahoillani. Isä, minä…”
”Ei. Tämä ei ole jotain mitä voit vain pyytää anteeksi! Draco! Pimeyden Lordi on luottanut tämän erittäin erityislaatuisen velvollisuuden sinulle, ja vain sinulle yksinään. Jos et onnistu, sinä et ole ainoa joka kärsii seuraamukset. Hän aikoo tappaa myös minut ja sinun äitisi. Sitäkö sinä haluat?”
”En tietenkään! Isä, minusta vain ei ole tähän työhön!”
”Älä epäile Pimeyden Lordin tahtoa, Draco! Jos teet niin, teet samalla vakavan virheen, mitä luultavammin tappavan sellaisen. Poika, et voi pettää minua nyt.”

Lucius tarttui Dracoa kovin ottein pojan kaavun kauluksesta ja ravisteli häntä hiljalleen. ”Jos vaikuttaa siltä, että olet lähellä epäonnistumista tai sinusta saadaan tietää, tapan sinut ja vien työn loppuun itse!”

Dracon veri tuntui jääkylmältä hänen suonissaan. Lucius oli ollut ennenkin ankara, jopa julma, mutta hän ei ollut ikinä ennen uhkaillut poikansa kuolemalla. Draco tyytyi nyökkäämään, kalpeat kasvot vielä valkoisimpina kuin yleensä, ja nykäisi kaapunsa takaisin itselleen, kaatuen samalla lattialle.

”Taidat nyt ymmärtää tilanteen vakavuuden. Painu heti takaisin tyrmiin ja ala tekemään töitä sen parissa mistä puhuimme aiemmin – kuinka kaikki kuolonsyöjät pääsisivät sisälle linnaan. Draco, meillä ei ole paljoa enää aikaa. Sen täytyy tapahtua niin pian kuin vain on mahdollista.”

Draco nyökkäsi jälleen ja nieli palan joka oli muotoutunut hänen kurkkuunsa. Sana ”kauhu” ei riittänyt alkuunkaan kuvailemaan hänen tuntemuksiaan. Severus tarttui häntä samasta paikkaa kaavusta kuin mistä hänen isänsä oli juuri äsken ja raahasi huoneestaan takaisin käytävään, työntäen tyrmien suuntaan.

”Minulla on muita asioita, joista puhua isäsi kanssa. Olet onnekas etten kertonut hänelle Potterin jo epäilevän sinua. Mene takaisin tyrmiin heti ja tee niin kuin isäsi käski. Nyt ei ole aikaa hukattavaksi.”

Draco alkoi hölkätä ja päästyään vihdoinkin poikien makuuhuoneeseen tuvassaan hän tunsi olevansa täysin kykenemätön hengittämään, niin hengästynyt hän oli paiskatessaan oven kiinni takanaan. Hänen tupakaverinsa eivät näyttäneet välittävän pojan hengästymisestä tämän lysähtäessä sängylleen uupuneena. Draco loihti hiljennysloitsun sänkynsä ympärille ja koitti tasata hieman puoliksi hengästymisestä ja puoliksi kauhusta sekaisin olevaa hengitystään. Hän veti hieman ruttuisen pergamenttipalasen laukustaan – Elisabethin uusimman kirjeen. Se oli kaikki mitä Dracolla sillä hetkellä oli, kunnes hän saisi taas hakea uuden kirjeen kirjastosta.


Mun mielestä on ihanaa että näissä luvuissa alkaa pikkuhiljaa olemaan enemmän tapahtumia, eikä pelkkiä kirjeitä vain. Ne kun antaa vähän suppean kuvan lukijalle. Ja Draco ja Hermione kanssakäymisissä ihan face to face? Oh my, oh my... ;)
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

pringles

  • ***
  • Viestejä: 84
  • Joskus järki on järjetöntä.
Koska oi KOSKA ne vihdoin tapaa! En jaksa odottaa! Kirjoitat todella hyvin, minuakin alkoi pelottaa kun Lucius puhui Dracolle. Anteeksi kommentin lyhyys, mutta on sinulla ainakin yksi lukija.
Jos nauru pidentää ikää, kuolemattomuus on mahdollista.

Lily Evans

  • ***
  • Viestejä: 23
Vau, kiva huomata miten selkeästi olet kehittynyt vuodesta 2012, nyt tekstissä ei ole samanlaisia virheitä, vaikkakin jotain töksähtäviä kohtia löytyy.

Lainaus
Odotan innolla vastaustasi, sinulla tuskin on siitä edes aavistusta
Tää oli ehkä vähän hassusti muotoiltu kohta, olisiko parempi esimerkiksi Odotan innolla vastaustasi, sinulla tuskin on edes aavistusta kuinka paljon tai Odotan innolla vastaustasi, vaikka sinulla tuskin on siitä aavistustakaan.

Sit huomasin myös yhden yhdyssanavirheen:
Lainaus
edellisvuoden smaragdin vihreät
Värit kirjoitetaan yhteen, eli smaragdinvihreät menis tässä tapauksessa oikein! :) Kiitän sinua kivasta lukukokemuksesta ja jään odottamaan jatkoa.

Lils

Walarya

  • ***
  • Viestejä: 42
Kiva että käännä tätä, herätti mielenkiinnon! Vaikka paritus ei olekaan koskaan houkutellut. :D

Hienoa käännöstytötä, melkoisen sujuvaa on ollut aikalailla alusta saakka.

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
pringles, no niinpä! Lukijalle varmaan aikamoista kärvistelyä tuo odottelu, ja epätieto siitä, selviääkö heidän identiteettinsä toisilleen pian! Kiva että kirjoitustapani kelpaa! Tai no, minähän vain käännän tätä, mutta käännöstyökin on itse asiassa melko haastavaa välillä, kun englanninkielessä on paljon ilmaisuja ja sanoja, joita ei voi kääntää suomeksi - tai sitten voi, mutta käännös kuulostaisi äärettömän typerältä. Onneksi minulla on tässä vapaat kädet ja pääsen suomentamaan siten, että teksti on mahdollisimman helppoa ja sujuvaa!

Lily Evans, ihana kuulla! Todellakin, pakko myöntää itsekin että kehitystä on tapahtunut. Olin kuitenkin aloittaessani käännöstyön täyttynyt juuri 18. Nyt 3,5 vuotta myöhemmin englanti tuntuu toiselta äidinkieleltä ja osaan ilmaista vaikeasti/mahdottomasti suomeksi käännettäviä sanoja melko näppärästi ja lukijan parasta ajatellen. Tietysti töksähteleviä kohtia varmasti oli tuossa uusimmassa luvussa, varsinkin tuo jonka mainitsitkin, mutta kiva jos kehityksen huomaa. Ja kiitos tuosta toisesta huomautuksesta myös! Korjailen nuo parempaan uskoon julkaistuani seuraavan luvun.

Walarya, hienoa että tulit silti lukemaan. Paritus jakaa mielipiteet mutta onneksi tämä ficci ei ole mitään fluffymössöä eikä idea kaikkien kliseisin kuitenkaan. Kiitos! Kiva että alkuluvutkin ovat luettavia, vaikka suomentaessani niitä olinkin nuorempi ja taidot eivät ehkä olleet niin hyvällä tasolla kuin nykyään.

Olen suomentanut tällä viikolla 8. lukua, siitä on suomennettu n. 1/4. Minulla on tänään vapaapäivä töistä ja lepäilen ja siivoilen loppupäivän kotona, joten uskoisin, että saatte illalla uuden luvun luettavaksi! ;) Mulla on hieman ongelmia niska-hartiaseudun kanssa, sain reseptilääkkeet ja koitan parannella oloani tämän illan, niin huomenna jaksaa sitten mennä taas töihin ja päästään ystävän kanssa työpäivän jälkeen vähän iltaa istumaan. Mulla on ensi viikko erittäin kiireinen, pitkiä työpäiviä ja perjantaina 5 Seconds of Summerin keikka Helsingissä, joten siksi koitan myös hyödyntää tämän vapaapäivän ja suomentaa teille tuon luvun. Kannattaa olla silmä valppaana tämä päivä ja seurata koska tulee uutta lukua!

/ mä en ihan päässyt tavoitteeseeni mutta yli puolet luvusta on nyt käännetty! Koitan kääntää loput sunnuntaina!
« Viimeksi muokattu: 27.05.2016 23:16:29 kirjoittanut jaina »
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Oon kamala kun en ole ehtinyt julkaisemaan lisää jatkoa. Kiva määrä töitä ja stressiä takana nyt kesältä, mutta tässä olisi uusi luku, jos jotakuta vielä kiinnostaa. Kiitos ja hei.


KAHDEKSAS LUKU
Luulin jo, että olet unohtanut minut.

Hermionen mysteeriseltä kirjetoverilta oli mennyt melkein viikko vastata tytön viimeisimpään kirjeeseen, ja kun hän viimein oli saanut vastauksen, oli se kirjoitettu selvästikin kiireessä. Mies vaikutti selvästikin hermostuneelta jostain – hänen lauseensa olivat töksähteleviä ja lyhyitä, aiheet eivät olleet enää niin henkilökohtaisia ja kirjeet tuntuivat epämukavilta. No, jos hän halusi leikkiä vaikeasti tavoiteltavaa, niin leikkisi Hermionekin.

Rehellisesti saottuna minä melkein jo unohdin tämän kirjeenvaihtomme. Lukukauden toinen jakso tulee pian päätökseen. Koulu tuntuu samalta rutiinilta, mutta jokin tässä vuodessa on edelleen erilaista. Asiat eivät ole niin kivoja kuin yleensä. Koitan laittaa nämä ajatukset taakseni, saatan olla vain väsynyt ja siksi ajattelen näin. Minä… no, olen väsynyt – oikeastaan aivan loppuun kulutettu. Anteeksi tästä kovin lyhyestä viestistä, mutta minulla on asioita tehtävänä. Odotan seuraavaa kirjettäsi.

Elisabeth


Hermione palautti kirjeen ennalta sovittuun paikkaan ja suuntasi takaisin Rohkelikon tupahuonetta kohti. Hän oli pettynyt itseensä. Kerrankin oli mies, joka oikeasti voisi jopa pitää hänestä, ja tässä Hermione silti oli, pelaamassa pikkumaista leikkiä. Se oli oikeastaan melko säälittävää.

Palattuaan turvallisesti tupansa oleskeluhuoneeseen Hermione huomasi Harryn, joka heilautti hänelle kättään ja hymyili. Ron istui selkä Hermionea päin, eikä tytön tehnyt mieli koettaa saada tämän huomiota – Ron oli nimittäin kertomassa erästä Hermionen mielestä hyvin monimutkaista tarinaa jostain asiasta, joka oli tapahtunut aiemmin samana päivänä huispaustreeneissä. Asia ei todellakaan vaikuttanut sellaiselta josta Hermione olisi ollut kiinnostunut, joten tyttö suuntasi hyvillä mielin makuusaliin. Hän meni suoraan sänkyynsä eikä huomioinut muita tyttöjä makuusalissa.

Ei kestänyt kuin hetki ja Hermione oli jo vaipumassa uneen. Hän oli viettänyt sinä päivänä suurimman osan iltapäivästä opiskellen Loitsujen käytännön kokeeseen, joka olisi vielä samalla viikolla. Hänen arvosanojensa tulisi olla erinomaiset juurikin tänä vuonna, että hän pääsisi varmasti osallistumaan kaikille arvokkaille S.U.P.E.R-kursseille. Hän ei saanut ottaa minkäänlaisia riskejä. Hermione mietti oliko hänen kirjeystävänsäkin huolissaan samoista kokeista jo niin aikaisessa vaiheessa lukuvuotta. Poika oli selvästikin älykäs, mutta oliko hän älykäs myös koulussa? Ne eivät kuitenkaan olleet aivan sama asia.

Hermione nukahti miettien hänen kasvotonta kirjeystäväänsä, mustetta ja kirjastoa.

• • • • • • • • • •

Elisabeth, kuinka voisin unohtaa sinut? Myönnän kyllä, että minäkin olen ollut kiireinen, olen opiskellut ja harjoitellut paljon, kumpikaan ei kuitenkaan näytä sujuvan. Tekemistä ja opiskeltavaa on paljon, niin kuin tiedät… Toivoisin kuitenkin, että luottaisit minuun edes vähän. Pyydän anteeksi lyhyitä kirjeitäni. Olet kyllä ajatuksissani ja jos sinusta ikinä tuntuu siltä, olen kyllä tavoitettavissa ja valmis kuuntelemaan huoliasi. Korjaan, valmis lukemaan niitä. Olet ainoa kiva juttu elämässäni tällä hetkellä.

Hermione nauroi. Nyt Darcylta oli kestänyt vain päivä vastata. Hermione oli siitä hyvillään. “Kuinka voisin unohtaa sinut?” Voi kunpa tyttö voisi kuulla tuon lauseen tietyiltä ihmisiltä…

Ron vaikutti edelleen erittäin tietoiselta siitä, ettei Hermione ollut kovin tyytyväinen pojan viimeaikaiseen käytökseen. Hermione ei oikein osannut selittää mitä tunsi. Hän oli ollut ihastunut Roniin jo kauan, niin kamalaa kuin se oli. Hermionen tyytymättömyyteen vaikutti myös se, että Ron flirttaili nykyään jatkuvasti takaisin Lavenderille, joka oli älyttömän hömppä ja paksukalloinen idiootti ja kaikenlisäksi Hermionen tupakaveri. Lavender oli alkanut kuiskutella Hermionen selän takana ties mitä viime viikkojen aikana. Ron ei kuulemma enää oikein pitänyt Hermionesta ja Lavender varmisti, että Hermione kuuli joka sanan hänen kuiskailuistaan. Hermione yritti vakuutella itselleen, ettei välittäisi moisista puheista, mutta se ei toiminut. Onneksi oli eräs, jolle asiasta pystyi puhumaan, paljastamatta kenenkään identiteettiä.

Darcy,

Minun täytyy tunnustaa eräs asia. Minulla on ollut tunteita erästä parhaimmista ystävistäni kohtaan hyvin kauan. Mielestäni oli aika selvää, että hänellä myös oli samanlaisia tunteita minua kohtaan. Kaikki ovat sanoneet kuinka osaisivat kuvitella minut ja tämän ystäväni niin hyvin yhdessä. Välillä ajatus inhottaa, mutta olen aina pitänyt siitä tunteesta, kun tiedän että minusta välitetään. Valitettavasti tämä juttu ei ikinä ollut virallista ja nyt kun olemme taas palaneet takaisin koulun penkille, ystäväni flirttailee eräälle toiselle tytölle. En oikeasti voi sietää tätä tyttöä – tämä sama tyttö on tietysti minun tuurillani tupakaverini ja hänen sänkynsä on vain kahden sängyn päässä minusta. Hän puhuu ystävästäni jatkuvasti, siitä kuinka ovat yhdessä. Hän myös tietää että minulla ja ystävälläni oli jotain pientä meneillään aiemmin. On tietysti totta, ettei ystäväni ollut ikinä
poikaystäväni, olisi epäreilua väittää muuta. Siltikin… tämä saa minut pahalle mielelle. Tämä saa minut ajattelemaan hänen heittäneen sen kaiken, mitä meillä oli, pois jonkun typerän, ei-edes-niin-nätin tytön takia. Eikä hänellä ole edes kovin hyvää huumorintajua tai muutakaan hyvää luonteenpiirrettä. Tämä tyttö on suurin piirtein yhtä älykäs kuin fletkumadot joten hänellä ja ystävälläni tuskin on paljoa asioita joista puhua. Ystäväni taasen on tavallaan jopa melko fiksu, vaikkei sitä itse oikein tiedäkään. Mitä mieltä sinä olet tästä kaikesta? Tämä kun näyttäisi olevan seuraava puheenaiheemme, sen verran paljon minä sinulle tästä nyt kerron. Murehdinko ihan turhaan? Pitäisikö minun koittaa lähestyä tätä ystävääni? Vai pitäisikö minun vain jättää asia tähän?

Elisabeth


• • • • • • • • • •

Ei mennyt edes 12 tuntia kun Draco kirjoitti jo takaisin.

Lizzy,

Minkälainen idiootti tämä äijä oikein on? Tyypillinen idiootti? Itseään täynnä oleva idiootti? Jos hän ei ole täysaasi, niin hän on idiootti. Olen saanut sinusta sellaisen tytön kuvan joka ei rakastu aaseihin tai idiootteihin. Minun mielipiteeni tähän asiaan on ehkä hieman kova mutta aion silti kertoa sen – unohda se luuseri ja etsi joku toinen, sellainen joka saa sinut onnelliseksi. Ehkä vähän vieraampi ihminen olisi hyvä vaihtoehto? Joku jolle saatat ehkä kirjoittaa kirjeitä tai jotain? (Tuo ei oikeastaan ollut edes vitsi.) Ihan oikeasti, en edes tiedä miltä näytät tai minkälainen luonteesi ja persoonallisuutesi on kirjeiden ulkopuolella mutta uskallan sanoa, että viehätät minua jollain tavalla. Voisit luultavasti näyttää vaikka naispuoliselta vuoripeikolta (ne eivät oikeastaan näytä yhtään erilaiselta kuin miespuoliset peikot) ja minulla olisi silti tämä side sinuun. Ehkäpä rakastan eniten juurikin asennettasi ja mieltäsi. Olen kaivannut jo vuosia tyttöä, joka olisi älykäs ja omaisi hyvän mielenlaadun. Darcy saattoi pitää Elisabethia liian tavallisena kun he tapasivat ensi kertaa, mutta häntä silti kiehtoi Elisabethin ajatukset ja mieli siitä hetkestä lähtien kun heti puhuivat toisilleen ensimmäiset sanat.

Se sinun ystäväsi tässä on se joka on häviämässä. Hän on menettämässä niin upean ihmisen. Hän on menettämässä sinut. Jätä hänet ja juokse minun matkaani, jooko? (Tuo oli tavallaan vitsi. Tai no, se oli vitsi vain jos olet ehdotustani vastaan.)   

Darcy


Flirttailiko Draco oikeasti äsken tytölle pergamentin välityksellä? Se jos jokin oli säälittävää. Siltikin… jotain erityistä hänen kirjeystävässään oli, hän oli myöntänyt sen jo niin itselleen kuin kirjeystävälleen. Draco ei oikein saanut ajatuksiaan irti tuosta tytöstä.

Draco tunsi olonsa jopa melko onnelliseksi kirjoittamastaan kirjeestään, jonka kävi tunkemassa erään kirjan väliin kirjastossa. Kävellessään pois kirjastosta, hän törmäsi yhtäkkiä johonkin. Kehenkä? Grangeriin. Granger näytti aina olevan syöksymässä paikasta toiseen, kirjastoon ja kirjastosta pois, etsien kirjoja ja lukien niitä.

”Hermione!”
”Kutsuitko… kutsuitko sinä minua juuri äsken etunimelläni? Et sanonut Granger tai kuraverinen?”

Dracon oli pakko myöntää itselleen, että äskeinen oli hieman liian ystävällistä häneltä. ”Niin kutsuin. Olen tänään hyvällä tuulella, älä siis pilaa nyt sitä.”

Granger tyytyi nyökkäämään ja Draco oli tyytyväinen, ettei tyttö jatkanut mahdollisesti pian alkanutta kinastelua sen pidemmälle. Granger mumisi Dracon etunimen hiljaa tervehdykseksi ja ryntäsi sen jälkeen kirjastoon kovaa vauhtia. Dracon mysteerinen kirjeystävä sai pojan olemaan ystävällinen jopa Grangerille – se oli jo ehkä turhan hurjaa.

• • • • • • • • • •

Draco Malfoy oli ollut kohtelias hänelle. Hän oli mennytkin niinkin pitkälle kuin kutsunut Hermionea hänen etunimellään. Ei kuraveristä, ei Grangeria. Vain… Hermione. Moinen luonnonoikkuinen käytös sekoitti tytön loppupäivän kiitettävän hyvin, mutta Hermionen mielestä se oli melko ymmärrettävää.

Koko päivä tuntui erityisen omituiselta. Ensinnäkin, Hermione ei voinut olla ajattelematta Dracon kohteliaisuutta. ”Niin kutsuin.” Aivan kuin poika ei itse olisi ollut ollenkaan yllättynyt ystävällisestä käytöksestään hänelle. Toisekseen, Hermione oli käynyt kurkkaamassa sovitun kirjan välin kirjastossa ja löytänyt sieltä uuden kirjeen. Se lojui sillä hetkellä tytön koululaukussa, avaamattomana. Hermione oli käynyt kirjastossa pikaisesti aamiaisen jälkeen tarkistamassa olisiko hänen mysteerinen kirjekaverinsa vastannut hänelle jälleen nopealla aikataululla takaisin, niin kuin pojalla oli viime aikoina ollut tapana tehdä – ja olihan hän. Kirje käytännössä poltteli reikää tytön laukussa sillä hetkellä, ja hänellä oli vielä 40 minuuttia Muodonmuutoksien oppituntia jäljellä. Oppitunnin jälkeen tyttö voisi käyttää hyppytuntinsa ja vierailla kirjastossa, opiskella ja lukea edellä mainitun kirjeen – ja luultavasti myös vastata siihen.

Minuutit tuntuivat matelevan, sekunnista hitaasti toiseen, kuin hidastetussa filmissä. Minuutti tuntui tunnilta, kymmenen minuuttia vuodelta. Kun tunti viimein päättyi, Hermione ampaisi luokasta salamanvauhdilla ennen kuin kukaan ehti hänen luokseen juttelemaan. Kirje oli jo hänen kädessään kun tyttö astui kirjastoon, ja avattuna kun hän istuutui pienen suosikkipöytänsä ääreen kirjaston nurkkakulmaukseen.

Lizzy,

Minkälainen idiootti tämä äijä oikein on? Tyypillinen idiootti? Itseään täynnä oleva idiootti? Jos hän ei ole täysaasi, niin hän on idiootti. Olen saanut sinusta sellaisen tytön kuvan joka ei rakastu aaseihin tai idiootteihin. Minun mielipiteeni tähän asiaan on ehkä hieman kova mutta aion silti kertoa sen – unohda se luuseri ja etsi joku toinen, sellainen joka saa sinut onnelliseksi. Ehkä vähän vieraampi ihminen olisi hyvä vaihtoehto? Joku jolle saatat ehkä kirjoittaa kirjeitä tai jotain? (Tuo ei oikeastaan ollut edes vitsi.) Ihan oikeasti, en edes tiedä miltä näytät tai minkälainen luonteesi ja persoonallisuutesi on kirjeiden ulkopuolella mutta uskallan sanoa, että viehätät minua jollain tavalla. Voisit luultavasti näyttää vaikka naispuoliselta vuoripeikolta (ne eivät oikeastaan näytä yhtään erilaiselta kuin miespuoliset peikot) ja minulla olisi silti tämä side sinuun. Ehkäpä rakastan eniten juurikin asennettasi ja mieltäsi. Olen kaivannut jo vuosia tyttöä, joka olisi älykäs ja omaisi hyvän mielenlaadun. Darcy saattoi pitää Elisabethia liian tavallisena kun he tapasivat ensi kertaa, mutta häntä silti kiehtoi Elisabethin ajatukset ja mieli siitä hetkestä lähtien kun heti puhuivat toisilleen ensimmäiset sanat.

Se sinun ystäväsi tässä on se joka on häviämässä. Hän on menettämässä niin upean ihmisen. Hän on menettämässä sinut. Jätä hänet ja juokse minun matkaani, jooko? (Tuo oli tavallaan vitsi. Tai no, se oli vitsi vain jos olet ehdotustani vastaan.)   

Darcy


Kuinka hän osasikaan olla niin kiltti olematta… kammottava tai outo? Viktor oli yrittänyt ilmaista Hermionelle samantyylisiä asioista tytön neljäntenä kouluvuotenaan, mutta lopputulos oli ollut lähinnä se, että hän oli tuntenut olonsa välillä suunnattoman epämukavaksi. Toisaalta, Hermione myönsi itselleen, ettei hän nuorempana ollut kovinkaan kiinnostunut pojista Viktorin lisäksi, joten hän ei Viktorin aikana ollut vielä täysin valmis. Tämä kirjeen kirjoittaja, tämä mies, oli saanut Hermionen tuntemaan olonsa hyvin arvostetuksi – ja tämä mies ei edes tuntenut Hermionea! Ei tuntunut ollenkaan siltä, että kirjeen kirjoittajalla olisi ollut selvät taka-ajatukset tiettyjen asioiden suhteen. Kuka tämä mysteerinen ihminen oikein oli? Miksei Hermione ollut ikinä tavannut häntä aiemmin? Puhumattakaan miehen ”voisit luultavasti näyttää vaikka naispuoliselta vuoripeikolta ja minulla olisi silti tämä side sinuun”-lauseesta. Hän ei siis ollut aivoton pintaliitäjä? Hän oli karismaattinen, älykäs, mies, ei vain poika. Se jos jokin sai Hermionen sukat pyörimään. Miehen verbaalisetkin taidot olivat ennennäkemättömän hyvät, hän kirjoitti sujuvasti ja oli hyvä sanojen kanssa.

Darcy,

Ymmärrän täysin mitä tarkoitat mainitsemastasi siteestä – minä tunnen nimittäin samoin sinua kohtaan. Minua tietysti pelottaa myöntää, mutta tämä ongelma ystäväni kanssa… Tuntuu, että yleensä asiat poikien kanssa menevät juurikin näin. Pojat skannaavat huoneen katseillaan huomaamatta minua tai katsovat minua näkemättä juuri mitään hyvää tai huonoa. Tunnen oloni täydellisen keskinkertaiseksi näissä asioissa. Poikkeus on, kun luen sinun kirjeitäsi. Tuntuu niin erityiseltä, kun saan kirjeitä sinulta ja luen kirjoittamisiasi sanoja minulle… Tuntuu, että olisin melkein parempi kuin muut ympärilläni. Tuntuu, että olen aivan uusi, mahtava ihminen.

Huomisen Halloween-juhlat ovat tavallaan niin surullisen ihanat – olen innoissani että pääsen juhlimaan syksyn isoa juhlaa kaikkien ystävieni kanssa nauraen, syöden ja pitäen hauskaa. Surulliseksi juhlat tekee se, että haluaisin viettää niitä myös sinun kanssasi. Kunpa tietäisin kuka oikein olet. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta voisit olla melkein kuka tahansa vuosikurssiltani. Ei ole väliä kuka olet, kunhan vain tietäisin totuuden ja pääsisin tutustumaan sinuun kasvotusten. Voisimme tehdä matkoja Tylyahoon, istua kirjastossa yhdessä, ehkäpä jopa ruokailla yhdessä ja katsella Huispaus-matseja yhdessä. Ulkona tuprutteleva lumi on kaunista, mutta olisi vielä parempaa jos minulla olisi joku, kenen kanssa nauttia siitä. Tuntenet ehkä samoin kuin minä. Mielestäni on aivan järjetöntä kuinka osaatkin olla niin kiltti ja kehua minua kuulostamatta oudolta tai joltain hyypiöltä. Nautin kilteistä sanoistasi ja asenteestasi, todellakin nautin. Sinun kaltaisiasi miehiä ei nykypäivänä ainakaan liikaa kyllä ole.

En ehkä pysty kirjoittamaan huomenna, sillä olen käyttänyt tänään tämän hyppytuntini sinulle kirjoittaen, ja minulla alkaa kasaantua muita töitä tehtäviksi. Nautithan Halloween-juhlista minunkin puolestani, muista herkutella ainakin muutamalla makeisella.

Elisabeth


Hermione tunki kirjeen sovitun kirjan väliin ja jäi vielä kirjastoon hetkeksi aikaa. Lumi ulkona oli niin ihastuttavaa. Voi kunpa tytöllä olisi ollut seuraa, jonka kanssa nauttia siitä. Jos Hermione olisi tuntenut tämän mysteerimiehensä, olisivat he voineet istua lähekkäin yhdessä kirjastossa jutellen mistä tahansa kivasta aiheesta ja katsellen ikkunan takana satavaa lunta. He olisivat voineet tehdä pitkiä kävelylenkkejä tiluksilla…

Hermione ei kuienkaan tiennyt kuka tämä mies oli. Hänellä ei ollut aavistustakaan. Hän ei kokisi mitään äsken unelmoimaansa. Ehkei tämä salailu ollut loppujen lopuksi niin hyvä asia. He saattoivat ollakin kaksi aivan erilaista ihmistä, mutta… heidän jakamansa side oli ihmeellinen. Siinä samassa Hermione teki päätöksen – jos mysteerimies ei paljastaisi identiteettiään lumen sulamiseen mennessä, hän ottaisi asiasta itse selvää jollain keinolla. Hän voisi vakoilla sitä kirjaa, josta poika seuraavan kirjeen hakisi. Hän keksisi kyllä jonkin keinon. Toisaalta… ehkä oli vielä jotain toivoa että Hermionen ei tarvitsisi ryhtyä niin koviin keinoihin. Kevään tuloon oli kuitenkin kuukausikaupalla aikaa.

Hermione nappasi laukustaan listan, joka ei todellakaan ollut mikään läksyihin liittyvä, vaikka sen olisi ehkä pitänyt olla. Paperilappuihin oli listattu kaikki tytön vuosikurssin miehet Tylypahkassa. Hän aloitti Rohkelikoista, siirtyi Korpinkynsiin, eteni Puuskupuhin tupaan ja nauroi lukiessaan Luihuisten listan miesten nimiä. Koko listassa oli suurin piirtein 30 nimeä, ja Hermione aloitti kaikista helpoimmista nimistä, jotka eivät todellakaan olleet kirjeiden takana.

Ensimmäisenä ruksin nimiensä päälle listalla saivat Harry, Ron, Neville ja Seamus. Dean oli ainoa älykäs ja hyvää kieltä käyttävä heidän tuttavaporukastaan, eikä Hermione ollut edes jutellut hänen kanssaan hetkeen – Dean oli siis vakavasti otettava ehdokas kirjeiden mysteerimieheksi. Seuraavaksi Hermione yliviivasi kaikki jotka eivät vain olleet tarpeeksi fiksuja kirjoittaakseen niin sujuvia ja kypsiä kirjeitä. Puolet Puuskupuheista, kohtuullinen määrä Luihuisia ja jopa muutama Korpinkynsi oli nyt poissa kuvioista. Yhteensä noin 15 nimeä oli yliviivattu listasta. Jäljellä oli puolet. Joku näistä 18:ta pojasta kirjoitti kirjeitä hänen kanssaan. Ja jossain kohtaa Hermione saisi vielä selville kuka.


Taphtumia, tapahtumia... Kyllä niitä tulee, mutta vielä junnataan paikoillaan.
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Kiva kun jatkoit :)
Toivottavasti pian tapahtuu jokin käänne tarinassa. En huomannut mitään tönkköjä lauseita, hyvin käännetty siis! Ehkä vähän pisti silmään tuo "Halloween-juhla" kun on tottunut kurpitsajuhla-nimitykseen.
Sé onr sverdar sitja hvass!

Walarya

  • ***
  • Viestejä: 42
Oi vitsi kun tykkäänkin tästä! Draco/Hermione ei ole koskaan onnistunut viihdyttämään kovinkaan paljon, mutta tässä on sitä jotain! :D Kiitos kovasti käännöstyöstä! :)

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Saphira: Kiva kun tulit lukemaan ja kommentoit  :) Eiköhän niitä käänteitä ala pikkuhiljaa tapahtumaan lisää. Ja oho tosiaan, unohdin kokonaan nimityksen Kurpitsajuhlat!

Walarya: Oi vähän ihanaa että tää on sulle mieleinen! D/Hrm on kyllä niin mielipiteitä jakava paritus mutta on hienoa, että tykkäät tästä vaikka muuten paritus ei viihdytäkään.

Silmäilin jo seuraavaa lukua ja taidan aloittaa käännöstyön vielä tänään. Laittakaa ihmeessä vielä lisää kommenttia tai kirjanmerkkiä tänne, niin tiedän että tätä seurataan.  ;)
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

Lasijoutsen

  • ***
  • Viestejä: 134
Pitikin kommentoida tätä jo aikaisemmin, kun Hormipulveriinkin suosituksen tästä ehdin jo laittaa. Mutta siis ihana fic (Dramionea ei voi koskaan olla liikaa!!) ja loistavaa työtä olet kääntämisen kanssa tehnyt! Teksti ei millään tavalla onnu, vaan on kaikilta osin sujuvaa. Toivottavasti uusi luku tulee pian! ;D

Lasijoutsen

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Heissan! Löysin tämän muistaakseni seitsemännen luvun paikkeilla ja päädyin sitten lukemaan, vaikka monesti mulla on vaikeuksia aloittaa jo pidemmälle edenneitä jatkiksia. Päätin kuitenkin selailla ja huomasin lukeneeni kaikki luvut putkeen ja odottavani jatkoa! Kommentointi silloin jäi, mutta näin uuden luvun myötä (josta siitäkin mennyt jo tovi) päätin vihdoin tulla kommentoimaan. :) Käännöksiä en ole paljoa seuraillut, mutta on heti sanottava sulle, että kiitos! En itse osaa yhtään englantia eli en voi sanoa kuinka olet onnistunut alkupereräiseen verraten, mutta tällaiset on ilo meille, jotka ei englantia osaa. Saadaan sellaista, mitkä muuten on saavuttamattomissa. Tässä otsikko oli se, joka sai minut klikkaamaan tämän alunperin auki, se on jotenkin tosi hieno! En yleensä pidä englanninkielisistä otsikoista, mutta tämä on käännös, ja muutenkin poikkeus. Tosi kivasti olet keksinyt, että jätit Footnotes, mutta käänsit tuon viestilappuja kirjojen välissä. :) Kääntäjänä olet minusta todella lahjakas! Tämä tuntuu todella luontevalta lukea tälleen suomeksi ihan kuin se olisi alunperinkin kirjoitettu tällä kielellä!

Sitten itse ficciin, joka on huikee. Dramione on minulle suhteellisen uusi tuttavuus, vaikka toki sitä olen vuosien varrella paljon nähnyt. Kuitenkin tykästyin siihen vasta jonkun aikaa sitten ja sitä on tullut luettua vähän. Paritus on siis kiva ja itselle tuore, joten sitä oli kiva lähteä seurailemaan, miten kirjoittaja on päättänyt saattaa nämä yhteen. Tämä on todella nerokas idea! Siis ei olisi itsellä käynyt mielessäkään, että Hermione ja Draco voisivat tutustua toisiinsa anonyymisti ja tuo kirjojen kautta keksitty ratkaisu oli todella nokkela. On ollut hauska seurata näiden kahden kirjeen vaihtoa ja vaikkei vielä kahdeksaanteenkaan lukuun mennessä paljoakaan ole tapahtunut niin tämä on ollut sellaista ihanan kevyttä luettavaa.

Molemmat hahmot on myös onnistuneet hyvin ja Hermione on todella IC. Samoin Harry ja Ron ja muutkin esillä vilahtaneet. Draco on huomattavasti pehmeämpi kuin canonissa, vaikka tässä sille on annettu hyvä selitys, kun hän saa esiintyi Darcyna, eikä hänen tarvitse olla kuuluisa Draco Malfoy. Hieman tietynlaista karheutta olisin kenties kaivannut, mutta näinkin tämä on todella kiva, enkä missään tapauksessa väitä, että Draco olisi OOC! Ne on olleet tosi hienoja kohtia, kun Draco ja Hermione ovat tavanneet sattumalta ja kenties huomanneetkin molempien ramppaavan kirjastossa. Tosin Dracon näkökulmastahan Granger tekee sitä jatkuvasti. Silti uskottelen itselleni, että molemmilla on pieni aavistus alitajuisesti, kuka kyseessä oikeastaan voi olla! Hermionen tyypilliseen tapaan hän onkin jo tehnyt listan, eikä siellä ole enää kauheasti nimiä jäljellä. Ja hän löysi sen sinettivahan vai mikä se juttu nyt olikaan, jonka Draco pudotti, eikä Darcylla sitten ollutkaan sitä samaa kuin aiemmin!

Odotan kyllä, kun asia paljastuu molemmille ja Hermionen tarmokkuus selvittää toisen henkilöllisyys osuu hahmoon tosi hyvin sekä saa lukijankin jännittämään, että mitä sitten? Entä jos Draco tajuaa, että Hermione vakoilee kirjaa, josta hän on hakemassa kirjeen ja heittäytyy mäntiksi? Toivottavasti niin ei käy! Se on kuitenkin hienoa ja canonille uskollista, että Dracolla on ne kaikki paineet, joita hänellä tosiaan tuolloin oli. Miten ne tulevat aina välillä esiin kirjeista tai Dracon luvuista. Se, että Draco puhui Katiesta kolahti muhun myös jotenkin todella kovaa! Kauhistuttaa ja innostaa ajatella, mitä kaikkea tuleman pitää, kun Draco joutuu tekemään kokoajan eteenpäin surullisen kuuluisaa tehtäväänsä.

Tämä on rento, mukava, mutta myös tavallaan synkkä ja todella omaperäinen ficci, jota mieluusti lukee näin lyhesti sanottuna tähän loppuun. Kuten ehkä saattoi päätellä niin seuraan innolla loppuun asti ja en voi olla miettimättä, miten kaikki lopulta sitten tulee päättymäänkään. Hyvin vai huonosti? Tavallaan toivoisi onnellista, kun tämä on Huniksessakin, mutta sitten mietin miten se sovitetaan canoniin, mutta toisaalta taas joku hyvinkin poikkeava ja jännittävä loppuratkaisu kutkuttaa. Toivottavasti jatkat pian kääntämistä ja vaikkei piankaan niin jossain vaiheessa. Huomasin, että olet aloittanut tämän projektin jo 2012 ja on kehuttava sun sinnikkyyttä, kun lyödät motivaatiota vielä neljän vuoden jälkeenkin, kiitos!
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Lasijoutsen, vau, kävin katsomassa tuon viestisi Hormipulverista, en sellaista ollut aiemmin huomannutkaan, ja voin vain sanoa että kiitos!!  :-* Tuntuu tosi kivalta nähdä oma teksti - tai no, oma ja oma - ficcinä jota voi suositella muillekin. Onhan toki käännöstyö tärkeää, jos käännös olisi ihan kamalaa niin tuskin kukaan tätä lukisi. Kiva jos teksti on sujuvaa, mua lähinnä hävettää noi aikaisemmat luvut, sen verran itsekriittinen olen.

Odo, aah, kiitos ihanasta kommentistasi, tulipas hyvä mieli sitä lukiessa! Kiva että sitten luit kuin luitkin ficin alusta asti ja päätit kommentoidakin samalla. Ihanaa että voin tavallaan "antaa" jotain lukijoille, sen verran kiva ja tasokas tämä ficci kyllä onkin, että sitä on kiva lukea ja suomentaa. Mä kun olen jo pelännyt että porukka on malttamattomana mennyt lukemaan ficin enkuksi loppuun. Minäkään en pidä englanninkielisistä otsikoista, mutta tässä se on ihan ok, kun teksti kuitenkin alunperin on englanniksi. Onhan olemassa jotain jenkkileffoja, joidenka nimet on suomennettu samantyylisesti, että on jätetty alkuperäinen otsikko ja väännetty perään suomeksi jotain. Ihan mieletöntä, jos olen mielestäsi lahjakas! Koitan parhaani mukaan suomentaa juurikin niin, että teksti olisi mahdollisimmman helppoa ja sujuvaa. Kiva että Dramionekin on alkanut maistua, mulla se on ollut suuri rakkaus jo monta vuotta - ja tällä hetkellä kaksikko muistuttaa vähän omia suhdesotkujanikin. Idea ficissä on kyllä hyvä. Oon sun kanssa samaa mieltä tosta, että Draco vois olla astetta enemmän karheampi, mutta minkäs teet. Eiköhän se ehdi vielä... ;) Sulla oli myös hyvät pohdinnat tuosta jatkosta, kyllä se tulee selviämään ajallaan! Käännän tälläkin hetkellä tuota lukua, toivottavasti saisin sen tänään tai huomenna valmiiksi, kun on vapaata töistäkin huomenna. Ja kiitos kehumisesta, mä pidin tästä liikaa jättääkseni tämän suomentamatta loppuun. Luulin kyllä jo, ettei tälle ole enää lukijoita kun taukoa on ollut niin monta vuotta, mutta nämä kommentit jotka olen nyt 8. luvun jälkeen saanut, lämmittää sydäntä tosi paljon ja ennenkaikkea inspiroi jatkamaan vaan eteenpäin tämän kanssa.

Tosiaan, ysiluku on vielä työn alla. Eiköhän se siitä valmistu tämän tai huomisen aikana, kun mulla on vapaata. Ensi viikolla onkin sitten 6 päivää putkeen töitä, eli oikeasti mielelläni suomentaisin tuon seuraavan luvun ennen sitä työrumbaa.
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

Lasikeiju

  • ***
  • Viestejä: 192
  • Dreaming
Viimeisimmän luvun käännös on sujuvampaa, ko ekan luvun käännös. Ei oo tönkköö enää c: Ja muutenki oot hyvä kääntää :)
Idea ja paritus ❤ Mitäs sitten, kun nää saa tietää toisistaan? ;D Tekis mieli lukea jo englanniksi, ja kielitaitoki riittäisi, mut en haluu spoilaantua ;D
Luihuinen

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Lasikeiju, kiva kuulla, kiitos! Niin minunkin mielestä. Hyvä jos käännöstaidot miellyttävät. Tää idea on kyllä tosi kiva, en oo tämmöisiin kauheasti missään fandomissa, en tässä enkä muissa, törmännyt. En varmaan oikeastikaan kertaakaan. Älä nyt hoppuile, kyllä jaksat odottaa! ;)

Joo, en sitten saanut käännettyä jatkoa loppuun tuolloin syyskuun alussa. Noh, osa on käännetty jo ja jatkan vielä tänään illalla, joten eiköhän nyt sitten jo oikeastikin ala näkymään sitä uutta lukua pian!

Sellainen pieni info jatkosta, että enää ei kestää kauaa tuo harmiton lappuviestittely. En paljasta enempää ettei kukaan spoilaannu, mutta sen sanon, että ollaan aika lähellä ficin seuraavaa käännöskohtaa! Lukujahan ficissä on 23, eli vielä ollaan parin luvun verran puolivälin alkupuolella.
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
No niin, tässä olis vihdoinkin uusi luku! Olkaapa hyvä. :-*


YHDEKSÄS LUKU
Haha, naurahdin kuin mainitsit kirjeessäsi makeisista… Edes kärryllinen makeisia, leivonnaisia ja muita herkkuja ei vedä vertoja näille meidän kirjeillemme, nämä vain saavat minut niin onnelliseksi. Olo tuntuu niin eheältä, kokonaiselta! Kun kävelen kirjastoon ja näen palan pergamenttia pilkottavan sovitun kirjamme välistä, tuntuu se kuin näkisin auringon ensimmäistä kertaa pilvien takaa erityisen kylmän talven jälkeen. Se tunne… se on helpotus.

Jos nyt totta puhutaan, niin minähän en oikeasti edes ole romanttista tyyppiä. Voisin oikeastaan jopa sanoa etten ole ikinä ennen tuntenut tällaista tunnesidettä kehenkään… kukaan ei ole saanut mielenkiintoani heräämään tällä tavalla. On olemassa kolme asiaa joita mies naisesta haluaa eikä kukaan, kenet olen tähän mennessä tavannut, ole täyttänyt kaikkia näitä kolmea ominaisuutta. Mies haluaa naisensa olevan saatavilla, älykäs sekä viehättävä – näistä kaikki tapaamani ovat täyttäneet korkeintaan kaksi ominaisuutta. Joko naiset ovat olleet viehättäviä sekä saatavilla, mutta vastapainoksi ihan hölmöjä tai sitten sekoitus jotain muuta kahta ominaisuutta noista kolmesta… Ihan hullua. Pidän kuitenkin peukut pystyssä sinun kanssasi ja tällä hetkellä näyttää aika hyvältä. Vaikken olekaan nähnyt kasvojasi – tai ainakaan en pysty liittämään oikeita kasvoja näihin kirjeisiin – niin minulla on silti sellainen tunne, ettet kuulu siihen kolmannekseen vuosikurssillani jota pidän todella epämiellyttävänä. Mahdollisuutesi ovat siis hyvät. Olet myös älykäs ja sinkku, eli ainoa tapaamani nainen joka täyttää kaikki kolme yllämainittua ominaisuutta.

Ensimmäinen Huispaus-matsi on tänä iltana. Minkähän tuvan joukkuetta aiot kannustaa… Jos tietäisin tupasi, olisi sinun löytämisesi jo paljon helpompaa.

Ensi kertaan, Darcy


Draco asetteli kirjeen sovitun kirjan väliin ja kiirehti kirjastosta tyrmiin valmistautuakseen illan peliin. Viime aikoina hän oli tuntenut olonsa vähän liiankin hyväksi. Sen täytyi olla merkki tulevan ottelun voitosta. Sen täytyi tarkoittaa, että Luihuinen voittaisi! Elisabeth oli saanut Dracon tuntemaan olonsa positiiviseksi koko ajan. Tunne oli hyvin vahva. Draco oli ylpeä itsestään ja kaikista niistä hyvistä asioista, joita teki. Hän mietti jatkuvasti olisiko Elisabeth tyytyväinen asioihin joita Draco teki ja sanoihin joita Draco lausui. Nainen vaikutti niin hiton hyvältä ihmiseltä ja se oli alkanut vaikuttaa Dracon käytökseen – hän huomasi käyttäytyvänsä hyvin erilailla kuin aiemmin. Hän tietysti tiedosti muuttuneen käytöksensä vaikuttavan myönteisesti myös kaikkiin niihin, joihin hän ei todellakaan halunnut tehdä vaikutusta. Sitä piti kuitenkin vain sietää niin kauan kunnes hän löytäisi mysteerinaisensa. Mysteerinainen, tämä Elisabeth, oli muuttanut jotain Dracon sisällä. Poika ei ollut täysin varma pitikö muutoksesta vai oliko lähinnä kauhuissaan koko asiasta.

• • • • • • • • • •

Jaaaaaaaaa HÄN TEKI SEN! Harry Potter nappaa siepin, ansaiten täten 150 pistettä Rohkelikon joukkueelle! Rohkelikko voittaa matsin!

Karjuva punaisen ja kultaisen väkijoukko katsomossa ei paljoa nostattanut Dracon mieltä. Jos hän vain olisi ollut vähän nopeampi ja tarkempi, olisi hän huomannut siepin samaan aikaan kuin Potter – sieppi oli lennellyt 20 metriä maanpinnan yläpuolella vasemmalla puolella kenttää. Typerä, typerä Draco. Eräs hänen joukkuetovereistansa katsoi häntä olkiaan kohauttaen, mutta Draco huomasi kuinka ärtynyt hän ja muut joukkueessa kuitenkin olivat. Pitikin mennä munaamaan eka matsi, ja vielä Rohkelikkoa vastaan.

Draco ohjasi itsensä alas maanpinnalle luutansa kanssa ja suuntasi pukuhuoneiseen kuin salama. Hän riisui peliuniformunsa, vaihtoi ylle mukavammat vaatteet ja alkoi astella takaisin kohti linnaa. Hänen oli pakko purkaa tuntojaan jollain tavalla. Hän halusi vielä päivittää aiemmin jättämäänsä kirjettä, jos se olisi vielä paikallaan noutamattomana. Ja niinhän siinä kävikin – Elisabeth ei ollut noutanut vielä kirjettä, joten Draco tunki aiemmin samana päivänä kirjoittamansa kirjeen sisälle vielä pienen palan pergamenttia, jossa selitti kuinka ottelu oli ollut tylsä ja hänen olonsa melko surkea. Jostain syystä jopa se, että Elisabeth saisi tietää Dracon olevan allapäin, tuntui hyvältä ja melkeinpä piristi poikaa. Elisabeth koittaisi aivan varmasti saada hänet nostamaan päänsä pois murheistaan ja paremmalle tuulelle – ja varmasti onnistuisikin siinä. Draco vilkaisi rannekelloaan. Kello oli vähän yli kuusi illalla, joten olisi aika suunnata takaisin makuusaliin – hän oli aivan poikki ottelusta ja halusi vain päästä äkkiä lepäämään. Hän sulki verhot sänkynsä ympäriltä kiinni ja oli onnellinen saadessaan maata omassa sängyssä verhojen takana poissa muiden katseilta.

Draco tiesi kaiken tuntuvan pian taas paremmalta, kunhan vain saisi vastauskirjeen Elisabethiltä. Olkoot vaikka maailman tylsin ja lattein kirje jonka Draco häneltä saisi, hän tiesi ilahtuvansa pelkästään nähdessään Elisabethin feminiinisen kaunokirjoituksen pergamentilla. Elisabethin käsiala oli kaunista ja naisella oli tapana venyttää sanojen viimeisiä kirjaimia hieman – jos sana loppui a-kirjaimeen, eteni a:n kaareva viiva oikealla puolella hieman ylemmäksi kuin normaalissa kirjoituksessa – aivan kuin nainen kuiskailisi hänelle jokaisen kirjeen välityksellä. Jokainen kirjoitettu pergamentti oli kuin lahja.

• • • • • • • • • •

Oliko mikään asia ikinä tuntunut näin pahalta? Tältäkö sydänsuru todellakin tuntui? Tämänkö takia tytöistä tuli aina niin hysteerisiä kun heidän rakastamansa miehet munasivat kaiken niin ruhtinaallisesti?

Ei. Kyllä. Merlin vieköön, kyllä. Rohkelikon voiton aiheuttama ilo oli nyt kadonnut ja tuntui kuin joku olisi hakannut Hermionen sisuskalut palasiksi ja työntänyt pieneen laatikkoon. Oli ollut niin upeaa katsella Ronin hienoa pelaamista, poika oli blokannut itsevarmuudella lähes jokaisen häntä kohti tulleen kaadon. Hermionesta oli vihdoinkin alkanut tuntua siltä että ehkä tämä vuosi Tylypahkassa muuttuisikin jokseenkin normaaliksi, olihan hänellä kuitenkin Ron ja Harry vierellään. Parasta kouluvuodessa oli Hermionen mielestä aina ollut juurikin tupakavereiden kanssa juhliminen, loistava yhteishenki sekä ajanvietto hänen parhaiden ystäviensä kanssa, ajanvietto sen tietyn höpsön punahiuksisen pojan kanssa. Mikään ei mennyt edellä mainittujen ohitse.

Nyt Rohkelikon kauden ensimmäisen ottelun voitto ja sen juhliminen ei tuntunut kovinkaan hauskalta, sillä Ron kohdisti kaiken juhlimisen ja onnellisuutensa Lavenderiin, kietoen käsivartensa tämän ympärille aivan kuin tyttö olisi ollut vastaus jokaiseen hänen ongelmaansa. He suoraan sanottuna imivät toistensa kasvoja. Se oli vastenmielistä, se oli…

Ei. Hermione ei kestänyt enää katsella sitä. Hän käänsi selkänsä juhlinnalle ja juoksi oleskeluhuoneesta muotokuva-aukon läpi käytävälle huomaamatta Harrya, joka oli kääntynyt kannoiltaan ja lähtenyt tytön perään. Harry käveli tyhjään luokkahuoneeseen vain puoli minuuttia Hermionen jälkeen, levottomana ja kasvoillaan pieni määrä sääliä. Hermione ärtyi tämän katseesta – hän ei pitänyt siitä että häntä säälittiin. Tyttö oli usein se vahvin kolmikosta mitä tunteisiin tuli. Hän menetti hermonsa erittäin harvoin eikä antanut lähes minkään vaikuttaa itseensä. Tuntui pahalta että nyt Harry näki hänen katseessaan tuskaa ja sydänsurua. Hermione pudisteli päätään kun Harry astui huoneeseen.

“’Mione?”

Hermione hengitti ääni väristen, työnsi hiussortuvia kasvoiltaan ja pyyhki kyyneliään. ”Harry, miltä se tuntuu? Se, kun näet Deanin Ginnyn kanssa?”
”Öh, no…”, Harry mumisi ja puri huultaan. Hän tärisi hieman kohauttaessaan olkiaan.
“Minä tiedän kyllä. Olen nähnyt sen tavan jolla katsot Ginnyä. Olet paras ystäväni.”

Harry ei ehtinyt vasta mitään kun ovi työntyi auki kovalla räminällä ja Ron tunkeutui luokkahuoneeseen uuden typerän tyttöystävänsä kanssa. Hermionen mielessä kävi vain yksi ajatus – kuinka terävät nokat hänen juuri loihtimillaan täydellisen kauniilla, kultaisilla linnuilla olisikaan. ”Oppugno.

Ron ja Lavender juoksivat huoneesta äkkiä pois lintuja väistellen ja Hermione lysähti maahan Harryn viereen. Poika kietoi kätensä ystävänsä ympärille ja huokaisi. ”Tältä se tuntuu.”

Hermione nyökkäsi ja ymmärsi täysin kuinka samalta Harrysta mahtoi tuntua hänen kanssaan. Harrylla ei kuitenkaan ollut yhtä asiaa joka Hermionella oli – kirjeystävää jolle voisi puhua täysin avoimesti tapahtuneesta. Kirje saattoi olla jo kirjoitettuna kirjastossa sovitun kirjan välissä, jos hyvä tuuri kävisi. Hermionesta tuntui että kirje oli jo siellä. Hän oli ollut niin Rohkelikon voitonjuhlista hurmioituneena Ronin ja Harryn kanssa että oli lähes unohtanut tarkistaa asian.

Hermione kiitti Harrya huolenpidosta mutta pyysi saavansa lähteä kirjastoon. Harry ymmärsi asian, hän tiesi että tyttö lähtisi joko lukemaan tai kirjoittamaan kirjettä. Harry ei edes moittinut ystäväänsä asiasta. Hän ei luottanut Hermionen kirjeystävään vielä täysin mutta tiesi, että kun jokin asia piristi elämää niin paljon, ei siitä halunnut luopua.

• • • • • • • • • •

Nyt tiedän että hän on täysidiootti. Sinä olit ihan oikeassa. Hän on vähä-älyinen, itsekäs ja ilkeä.

Ahaa, Draco ajatteli. Jotain oli siis tapahtunut Elisabethin ja sen pojan välillä eikä Elisabeth vaikuttanut olevan tyytyväinen asiasta.

Olisit siis kaivannut lisää toimintaa tämän illan peliin. No, rohkenen sanoa että minun tämän illan pettymykseni oli vielä pahempi. Petyin niin pahasti siihen kuinka ihastukseni päättikin juhlia voittoa toisen tytön kanssa. Luihuinen hävisi ja suurin osa oppilaista ympäri koulua on iloinen asiasta. Minä en. En ole oikeasti ikinä ennen tuntenut tällä tavoin… Tämä ilta tuntui pahemmalta miltä kuvittelen kuoleman tuntuvan. Tämä ilta tuntui nimittäin niin fyysisesti tuskalliselta. Sydämeni pompahti rinnastani kaikkien nähtäväksi. Hyvä ystäväni, tai siis paras ystäväni, lohdutti minua kyllä jälkikäteen mutta olo on silti kurja. Kun ystäväni lohdutti minua, ajattelin yhtä hölmöä asiaa – vaikka ystäväni tietää täsmälleen miten pahalta tämä tuntuu, minulla on silti jotain mitä hänellä ei ole. Sinut. Voin kirjoittaa sinulle, uskoutua, flirttailla. Ystävälläni ei ole ketään sinun tapaistasi. Luultavasti suurimmalla osalla ihmisistä ei ole sinun tapaistasi ihmistä elämässään eikä meidän kahden välistä sidettä. Se on niin uniikki. Tiedän myös sen, että vakuuttelet taas kuinka ihastukseni on idiootti ja että minä olen tärkeä – ja kun sinä sanot nämä asiat, minä jopa uskon ne.

Odotan innolla seuraavaa kirjettäsi. Laita vastauskirje samaan paikkaan kuin viimeksi.

Elisabeth


Hermione oli vaellellut pitkin koulun käytäviä jo jonkin aikaa. Hän ei vain kestänyt Rohkelikon tupaa sillä hetkellä. Kun hän palaisi sinne, hän menisi suoraa päätä nukkumaan. Tuntui kuin jokainen vastaantuleva rohkelikko olisi katsonut häntä säälien. Tiesivätkö kaikki maailman ihmiset hänen rakkaudestaan Roniin? Tiesivätkö kaikki mitä Rohkelikon tuvassa oli tapahtunut aiemmin sinä iltana? Hermione halusi vain vältellä jokaista koulun käytävää ja luokkahuonetta. Kunpa hän olisi voinut ilmiintyä koulun sisällä paikasta toiseen Harryn näkymättömyysviitta päällään.

Reilu tunnin kuluttua tyttö suuntasi takaisin kirjastoon. Hän oli jättänyt kirjeensä vasta pari tuntia sitten, joten ei odottanut vastausta, mutta ilokseen löysi sellaisen sovitun kirjan välistä.

Se tyyppi on idiootti. Pesunkestävä sellainen. Hän on varmaankin aivokuollut. Kuka mies tällä maapallolla olisi tarpeeksi tyhmä tehdäkseen sinulle noin? Sen tyypin on pakko olla järjiltään, ellei sitten ihan oikeasti ole typerys. Ja mitä hänen tyttöystäväänsä tulee, olet sinä sata kertaa parempi kuin hän. Sinä olet sata kertaa parempi kuin kukaan nainen, kenet tiedän… Se sinun ihatuksesi on sokea, kuuro ja typerys! Eihän tuota touhua muuten voi ymmärtää. Olet myös aivan oikeassa tuossa, kun mainitsit tästä meidän siteestämme. Onneksi meillä on toisemme, ja nämä kirjeet. Tietysti tosielämän romanssi olisi… noh, se olisi myös mukavaa. Jos kuitenkin olet varma, ettei meidän kannata vielä paljastaa henkilöllisyyttämme toisillemme, niin siihen minä tyydyn. Voin kuitenkin vakuuttaa sinulle kuinka mustasukkaiseksi hän tulisi, jos me kaksi tapaisimme kasvotusten, alkaisimme seurustella ja kävelisimme käsi käsikkäin. Hän olisi niin mustasukkainen.

Kyllä nämä kirjeetkin silti hyvältä tuntuvat. Voi kunpa voisin lohduttaa sinua kasvotusten kaikesta mitä tapahtui. Tyydyn kuitenkin muistuttamaan sinua siitä, että olet upein nainen keneen olen ikinä tutustunut ja ainoa toiveeni on olla vielä jonain päivänä sinun kanssasi.

Sinun, Darcy


Hermione ei voinut ymmärtää kuinka Darcy pystyikin sulattamaan hänen sydämensä pelkällä kirjeellä. Ehkäpä poika oli oikeassa… ehkä heidän suhteensa toimisi. Oli kuitenkin mahdollisuus ettei heillä olisikaan sen erikoisempaa tunnesidettä kasvotusten. Ajatus tapaamisesta houkutteli, mutta Hermione ei ollut varma kaiken sen sotkun keskellä mitä siitäkin tulisi, jos hän tapaisi Darcyn kasvotusten, saisi tietää tämän henkilöllisyyden, yrittäisi seurustella tämän kanssa ja heilutteli tätä Ronin edessä. Pelkkä ajatus hieman kauhistutti.

Yhtäkkiä Hermione tajusi jotain – hän ei ollut kertonut Darcylle mitään yksityiskohtia juhlista eikä tämä tiennyt mitä oli tapahtunut, vaikka jokainen rohkelikko oli ollut paikalla kun Ron oli alkanut pussailla Lavenderia. Se tarkoitti vain yhtä asiaa, ja se asia oli äärimmäisen tärkeä – Darcy ei ollut ainakaan rohkelikko.

Hermione kiirehti takaisin makuusaliin työntäen samalla uusinta kirjettä taskuunsa. Tämä oli edistystä! Tyttö kaivoi listan matkalaukustaan, jätti säälittävän voitonriemuisen katseen Lavenderilta huomioimatta ja veti verhot sänkynsä ympärille. Lista, se lista, 18 ehdokasta… Ja nyt Hermione voisi yliviivata kaikki loput rohkelikot. Aika moni nimi listalta lähtisi nyt pois. Hermione olisi nyt paljon lähempänä totuutta, pian hän saisi tietää kuka tämä mysteerimies oikein oli, ja voisiko heidän välilleen joskus tulla jotain ystävyyttä isompaa…


Jännäksi menee! ::)
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Olin jo melkein varma, että tässä luvussa Hermione ja Draco saavat selville toistensa henkilöllisyyden :D mutta lähemmäksi päästiin.
Taas kerran sujuvaa käännöstä mielestäni :)
Sé onr sverdar sitja hvass!

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Saphira, ihanaa että kommentoit jälleen, kiitos! Jep, vielä asia ei selvinnyt mutta lähellä ollaan... Vähän ärsyttäviä täytelukuja pari viimeistä nyt ollut mutta kohta alkaa tapahtua. Hyvä jos käännös oli sujuvaa, mulla oli jotenkin kovan työn ja tuskan takana toi 9. luku  ::)

Seuraavaa lukua alan vilkuilla ja kääntää tänään illalla.
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

Lasijoutsen

  • ***
  • Viestejä: 134
Oi ihanaa, uusi luku! :D

Jännitys tiivistyy nyt, kun ollaan lähellä Dracon ja Hermionen henkilöllisyyksien paljastumista. Käännös oli taas sujuvaa ei mitään moitittavaa! :)

Lasijoutsen

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Jee, uutta lukua! Mahtavaa oikeasti, että jaksat suomentaa tätä. Olisi hieno ficci muuten jäänyt lukematta, kun ei itselläni tuo englanti taivu kuten olen jo aiemmin sanonut. Vielä on onneksi paljon edessä, kun vaikka jännittääkin että päästään vauhtiin niin toivoo, että tämä ei lopu. Ja tietysti, että toiminnallekin jää sitä tilaa!

Tässä luvussa ehdottomasti oli parasta, miten lähelle canonia päästiin, kun Ron meni sitten pussailemaan sitä Lavenderia. Todella canonläheistä meininkiä on ollut muutenkin, mutta tässä se pääsi oikein hyvin oikeuksiinsa. Varmasti Dracoa harmittaa, kun hävisivät ottelun ja Hermionea puolestaan se Ronin kuvio. Aikamoinen virhe kuitenkin Hermionelta, kun olisi rohkelikolle paljastanut itsensä. Mutta eipä ollutkaan rohkelikko vaan luihuinen. Jännä nähdä, miten noita oppilaita karsiutuu ja nyt karsiutui kuitenkin niin iso osa porukasta, kun on enää jäljellä kolmen tuvan oppilaat ja Hermione on jo paljon karisnutkin!

Pidin tästä luvusta, miten asiat lähtivät etenemään ja on kivaa nähdä, että Dracon fiilis paranee. Saa tosin nähdä, miten hänen operaationsa kanssa menee ja kun tulee lisää tappioita. Jos oikein muistan niin Dracon ollessa etsijä he ovat hävinneet joka kerta rohkelikolle? Aika sääli sinänsä, kun ne olivat monta kertaa voittaneet pystin putkeen, eikä luihuisen joukkueesta ole enää vastusta pahimmalle kilpailijalleen. :D Tässäkin tosin hahmot olivat varsin siirappisia, mutta toisaalta onhan tämä tietysti Hunajaherttua kamaa, mutta tällainen "liian hyvää ollakseen totta" saa toivomaan jo kurjuuksia spekuloimaan, miten jatko tulee menemään etenkin, kun Hermionelle selviää, kuka on kyseessä ja toisinpäin.

Kiitos jälleen! Luin tämän jo jonkun aikaa sitten, joten kommentin väkertäminen oli yllättävän haastavaa. Saatan tulla lisäilemään jotain, kun saan luvun luettua uudempaa otteeseen. :D Laitan ne sitten uuteen viestiin, jos ehdit tähän vastailla.
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Odo, ihanaa, kiitos kommentistasi. Sitä oli oikein mukava lukea. Joo, lähemmäs päästään taas. Toisaalta tykkään tässä ficissä siitä, että ei ainakaan mennä liian nopeaa tahtia, se tuntuu olevan ongelmana suurimmassa osassa Dramione-ficeistä - juoni menee liian lujaa ja jo toisessa tai kolmannessa luvussa kaksikko hullaantuu toisiinsa. Yleensä tollaiset ficit jää multa kesken, kun en jaksa lukea sellaista, se on niin epärealistista. Munkin mielestä on kivaa kuinka canon tämä on, lisää sitä todellisuuden tunnetta eikä kaikki oo vaan hyvin koko ajan. Sen verran voin seuraavasta luvusta paljastaa (oon suomentanut n. 1/4 osan) että Draco alkaa kans listaamaan tyttöjä vuosikurssiltaan! Haha, sääliksi käy kyllä Dracoa ton huispaus-jutun takia :D Mun mielestä hahmot ei onneks oo kuitenkaan liian siirappia. Kiitos sulle tosi paljon kommentista! Ihanaa että tästä tykätään.

Huomenna jatkan taas käännöstä, nyt mulla on aika kova tahti tän kaa ja innostusta riittää! Ties vaikka sunnuntaina tulis jo seuraava luku ;)
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016