Kirjoittaja Aihe: Käännös: Footnotes - viestilappuja kirjojen välissä | K11 | DM/HG | romantiikka | 10. luku 7.10.2016  (Luettu 24748 kertaa)

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Tässä uusi osa! Anteeksi kun kesti, mutta minulla oli viime viikolla koeviikko.


VIIDES LUKU
Draco yllättyi itsestään yhä enemmän ja enemmän joka kirjeen kanssa. Kuinka yksi tyttö – tai nuori nainen – oli tehnyt tämän Dracolle? Saanut hänet kyseenalaistamaan asioita, joihin Draco oli uskonut täysin? Kuinka tyttö oli saanut hänet ihan hulluuden partaalle apunaan vain jokin palanen pergamenttiä ja kevyt kukkaistuoksu, joka pergamentista lähti? Useimmilla naisilla Draco vihasi hajuvettä – se oli aina liian voimakasta. Kirjetytön tuoksu oli kuitenkin kaunis – Draco ei oikein osannut kuvailla sitä. Hän ei ollut ikinä ennen ollut sellaisessa tilanteessa.

Hän otti pergamentin jälleen taskustaan ja niiskautti tuoksua ennen kuin laittoi kirjeen takaisin. Merlin, hänen nykyinen käytöksensä oli vastenmielistä. Miksi ihmeessä hänen oli täytynyt vastata ensimmäiseen kirjeeseen? Hän olisi vain voinut antaa olla…

Mutta tämä nainen muutti asioita. Draco tajusi sen napatessaan jälleen sulkakynänsä ja koskettaessaan sillä pergamenttia.

On aina ihanaa kuulla sinusta. Epäilemättä paras osa päivästäni. Mitä tunteisiini sotaa koskien tulee, haluan koko jutun vain ohitse. Luulisin. En tarkoita millään pessimistisellä ”lopettakaa se heti”-tavalla. Olen vain hermostunut, haluan vain tietää asioita. Kuka voittaa? Ja mitä tapahtuu sodan jälkeen? Ja kuka kuolee, ja kuka elää? Ja miksi? Ja kuinka? Ja tärkein – milloin? Viekö se viikkoja, kuukausia? Vai viekö meiltä vuosia saada tietää? Enimmäkseen olen peloissani. Tunnen porukkaa molemmilta puolilta – paljon ystäviä niin luihuisista kuin muistakin. On vähän älytöntä ajatella jommankumman puolen väkeä kuolevan toisen takia. En halua ajatella asiaa, mutta ajattelen silti. Totuus on, että haluan todellakin Hänet-jota-ei-pidä-mainita poistuvan. Hän on kauhistuttava mies, hän on tehnyt hirvittäviä asioita… Olisi vain parempi kaikille, jos hän menisi.

Sinun täytyisi olla muuten ihan hölmö – jota et ole – jos et huomaisi olevasi kuin neiti Elizabeth Bennett. Älykkö, oman päänsä pitävä, utelias, tasainen, hieman itsepäinen. Luultavasti salaa kapinallinenkin – tai ehkei edes salaa. Olisi hullua jos et olisi kuin Elizabeth.


Ja jälleen uusi yllätys. Draco oli juuri myöntänyt avoimesti toiselle ihmiselle haluavansa Voldemortin pois pelistä. Ikuisesti. Kuolleena. Draco hädin tuskin edes vielä myönsi asiaa itselleen, ja nyt hän myönsi sen jo hänelle. Tietysti asia oli niin, että ellei Draco olisi myöntänyt, olisi tyttö voinut arvata kuka hän oli. Ehkä koko kirjeenvaihto oli hyväksi heille molemmille. Draco tajusi jotain muutakin juuri sinä yönä – kuka tahansa tämä nainen oli, halusi Draco olla enemmän kuin hän. Jos tämä ihminen, täydellisesti tuntematon, välitti Dracon tunteista enemmän kuin pojan omat vanhemmat… Sen täytyi merkitä jotain. Ja se, että niin hyvä tyttö oli kiltti hänelle. Mitäpä jos Dracokin voisi olla… kiltti? Ihmisille? Ilman salaisia motiiveja? No, hän ei ollut varma voisiko tipauttaa kokonaan salaisia motiiveja pois… mutta kilttinä olo oli alku.

• • • • • • • • • •

Sinun täytyy vitsailla tuosta Elizabeth-kohdasta. Kyllähän minulla ehkä on muutama sama piirre hänen kanssaan, mutta hän on niin kaunis ja hurmaava. En voi edes kuvitella vertausta häneen. Siispä tuon kuuleminen oli päiväni paras hetki. Pidän siitä, että olemme molemmat… onnellisia tästä. Upea häiriötekijä sotaan ja pelkoon. Tiedän millä puolella olen, olen taistellut. Haluan Pimeyden Lordin pois ikuisiksi ajoiksi. Pois. Finito. En usko että hyökkäykseen on niin kauan. Itse kuvittelen siihen menevän vuosi tai kaksi. Ei kauaa. Hän ei odottele ikuisuuksia. Hän tietää minkä perässä on ja haluaa ottaa vallan vielä kun on mahdollisuus. Hän tekee siirtonsa pian.

Näin viime yönä unta sinun tapaamisestasi – sinulla ei ollut unessa erottuvia piirteitä, mutta tiesin sen olevan sinä. Olimme täällä Tylypahkassa, mutta ainakin muutaman vuoden vanhempia – ehkä jopa kolmekymppisiä. Olimme opettajia, ja me vain… me kirjoittelimme kirjeitä. Vielä silloinkin. Tiesin kuka sinä olet ja sinä tiesit kuka minä olen, mutta silti me kirjoitimme kirjeitä koko ajan. Pidin siitä. Voi kunpa olisi ihanaa jäädä Tylypahkaan ja paljastaa tämä tunne, kun saan kirjeitäsi. Se on epätodellista, niin erilaista kuin tasapaksu arkeni.


Sodassa oli eräs pointti jonka Hermione halusi korjata. Hän heilautti taikasauvaansa, siirsi viimeisen kappaleen hieman alemmas sivua ja lisäsi seuraavan loppukohtaan:

Verisäätyni huomioiden olen turvassa kummallakin puolella. Olen puhdasverinen – ei sillä että se niinkään merkitsisi minulle mitään. Olen aina pitänyt verielitismiä suurena vitsinä. Likaista verta? Onko joku oikeasti tosissaan siitä?

Hän jatkoi jälleen toisella kappaleella.

Mitä jos me oikeasti voisimme tehdä sen – jäisimme tänne opettajiksi ja tietäisimme toisemme? Voisin pitää siitä. Paljon.

Hän kirjoitti loppuun Elizabeth, kertoi vastausohjeet ja tunki kirjeen laukkuunsa. Hänellä ei ollut mitään käsitystä miksi oli kertonut tälle pojalle olevan puhdasverinen – ehkäpä se teki hänestä helpoimmin lähestyttävän. Hän olisi puhdasverinen, joka sai hänet näyttämään hyvältä niiden elitistisimpien silmään. Lisäämällä olevansa välinpitämätön verisäädyistä, hän näytti hyvältä kaikkien muidenkin silmissä. Hän kirjoitti jutun vain yrittääkseen saada enemmän selville tästä mysteerimiehestä.

Tämän kirjeen kirjoittaminen oli tehnyt Hermionen hyvin väsyneeksi. Tytöllä olisi aikainen tuntikin huomenna aamulla.

Hermione nukkui onneksi hyvin. Uni, josta tyttö oli maininnut, palasi – pitkä, rennosti kävelevä muukalainen asteli Hermionen taakse, jutellen heidän kirjeistään ja oppilaistaan sellaisella äänellä, jota tyttö ei voinut kuulla tai ymmärtää. Hän tiesi silti mitä mies puhui. Hahmo ei ollut mitenkään tunnistettavissa. Hermione tiesi vain sen olevan mies, jolle oli kirjoitellut. Unessa kaksikko oli todellakin – Hermione punastuisi ajatellessaan asiaa aamulla – yhdessä.

• • • • • • • • • •

Se oli Malfoyn lumoavaa charmia. Se oli melkein tavamerkki! Tytöt kertoivat Dracolle aina mitä luulivat hänen haluan kuulla. Hänen perheensä sympatiasta Pimeän Lordia kohtaan, esimerkiksi. He kertoivat kuinka hyvältä Draco näytti, kuinka nerokas ja hauska hän oli, kuinka paljon he halusivatkaan… No, vastauksissa oli tuossa kohdin aina eroa. Käytännössä oli tyttö kuka tahansa, pystyisi Draco hänet hurmaamaan ja muovaamaan omaan, pikkuiseen ja täydelliseen peliinsä. Hänen isänsä kuitenkin sanoi aina olla ruiskuttamatta verta sinne mistä söi – aika kirjaimellisesti hänen isänsä tapauksessa – ja Draco oletti sen tarkoittavan pitävän välimatkaa tyttöihin, joilla hän leikki vain huvin vuoksi. Älä-mokaa-siellä-missä-syöt. Tajuan sen kyllä. Tämä nuori nainen… hän oli kuitenkin erilainen.

Kyseessä ei voinut olla Malfoyn lumoava charmi. Eihän tyttö edes tiennyt hänen olevan Draco Malfoy. Kyse täytyi olla jostain muusta – vaikkakin heidän keskusteluidensa kautta tyttö oli itse asiassa päässyt tutustumaan oikeaan Dracoon. Draco oli epähuomiossa kertonut tytölle juuri sellaisia asioita, joita halusi varmaan kuullakin – että tyttö oli älykäs, syvällinen ja niin edelleen. Se oli kuitenkin oikeasti totta. Kirjeet olivat päivän parhaita paloja heille molemmille. Draco ei ollut edes ikinä kehunut ketään tyttöä samalla lailla.

Tämä oli – Dracoa pelotti myöntää asia – oikeaa elämää. Tyttö oikeasti ajatteli kivasti hänestä. Ja hän itse, vastapainoksi, mietti samantyylisiä asioita tytöstä. Draco oli oikeastaan alkanut kehittää mieltymystä häneen, eikä poika edes tiennyt kuka kirjekaveri oli! Tietysti Draco tunsi hänet. Dracosta tuntui, että hän tunsi tytön aivan läpikotaisin, joka ikisen yksityiskohdan. Identiteetti jäi silti edelleen mysteeriksi. Kuinka hän pystyi tuntea näin? Kuinka hän oli niin sellaisen ihmisen lumoissa, jota ei ehkä ollut edes katsonut kahta kertaa? Mitä jos tyttö oli hirveä? Tietysti hän oli upea persoona sisältäpäin. Draco oli shokissa huomatessaan olevan melkein välinpitämätön tytön ulkonäöstä. Ei tyttö peikko ollut – suurimmalla osalla heistä oli alempiarvoisuus-komplekseja, joita Draco ei ymmärtänyt. Tytön täytyi olla siis ainakin jotenkin viehättävä. Lisäksi tapa, jolla kirjekaveri kirjoitti ja tapa, jolla hän ajatteli… Kuin henkäys raikasta ilmaa. Draco ei ollut ikinä kokenut vastaavaa. Hän ihan aidosti piti tästä tytöstä.

Ja tyttö ilmeisesti piti ihan aidosti Draco itsestään. Ei hän kirjoittaisi jos ei pitäisi. Kirjekaveri piti siitä kun Draco vastaili, piti juttelemisesta ja kanssakäymisestä Dracon kanssa – kenestä muusta poika olisi voinut sanoa samaa muutama viikko takaperin? Ei oikeasti kestään. Crabbea ja Goylea tuskin laskettiin mukaan, ja Pansy halusi aina vain puhua itsestään tai yrittää imarrella, joka oli helvetin hermoille käyvää. Tämä kirjenainen – tämä Elisabeth – oli oikeasti kiinnostunut Dracosta. Tämä oli uutta.

Hitto, Draco ajatteli. Olen liemessä.

Niinpä taidat olla, D... (-;
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

_MES_

  • ***
  • Viestejä: 13
  • "After all this time?" "Always."
Oioioii !
Hienoa suomennosta olet saanut aikaan! Teksti on mukavaa eikä takkuile ainakaan häiritsevästi :D
Käännä nopeasti lisää, tai muuten löydän itseni ahmimasta tätä tekstiä englanniksi! Vaikka ei siinä, voihan sitä aina molemmat versiot lukea :3
Mutta pääpointtini kommentissani oli, että ilmoitin että luen tätä ;)

_MES_
I solemnly swear, that i am up to no good.

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Tosi hyvin olet kääntänyt. Teksti on sujuvaa, eikä löydy kuin muutamia virheitä. :)
Luin nämä kaikki luvut tämän päivän aikana. Jatkathan pian lukujen lisäämistä tänne? :D
Sé onr sverdar sitja hvass!

Kiacissa

  • Ankka
  • ***
  • Viestejä: 82
  • Ava by: Vanilje
Olen koukussa tähän ficciin. Jatka ihmeessä uusien lukujen lisäilyä, vaikka tuosta edellisestä on jo muutama kuukausi mennyt:3
P.s ihan hemmetin hienoa suomennusta. :D
Due to unfortunate circumstances, I am awake. 😴

Kapsuuu

  • ***
  • Viestejä: 99
    • Gingerin ficcailut, a.k.a Kapsuuu ficcaa!
Apua :D Varotan jo tässä vaiheessa että järkevää tästä kommentista tuskin tulee :D aivan mahtavasti käännetty, vaikka tietenkään en tota englannin kielistä olekaan lukenut, mutta en mitään suurempia huomioita ole tehnyt ja jos jotain oon huomannut niin se on kyllä sanottu jo :) ja sitten tosiaan, jos alkuperäiselle kirjoittajalle oot pistämässä kommenttia niin kyllä tykkään tästä ideasta ja koko ficistä vaikka hirveesti en Dramionea lue :)
Siinä oli varmaan pääpointit, lisää ois kiva saada, pretty please with strawberries on it (;
Kapsuuu kiittää ja jää odottamaan ~
“Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving.”
                              -Albert Einstein

Ales

  • Fanficcari
  • ***
  • Viestejä: 498
  • Ilo on sisäpiirin homma
Moikkah! Luin juuri kaikki luvut putkeen ja tykästyin oikein kovasti.

Tosiaan, ensimmäinen käännösfic jonka olen lukenut ja tykkäsin tosi paljon! Muutama hassu käännösvirhe näkyi siellä täällä, mutta ei ne erityisen pahasti häirinnyt. Saa välittää minultakin terveisiä alkuperäiselle kirjoittajalle!

Kiitokset ja anteeksi, koska puhelimella ei saa kunnon kommenttia aikaseksi!

© Raitakarkki

szeretlek

  • ***
  • Viestejä: 20
kuinkahan mahtaa käydä kun hermy sano et on puhdasverinen, nyt jo jännää :) en oo lukenu alkuperästä versioo, joten oottelen jo jatkoo :D
We were both young when I first saw you
I close my eyes
And the flashback starts...

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Ihana tarina ja ihanaa luettavaa! Sellaista suloisen kepeää ja kutkuttavaa, josta juuri pidän. Ja paritus on tietenkin ihana. (: Hienosti olet suomentanut, kun tarina kulkee jouhevasti eteenpäin sen turhia tökkimättä ja takkuamatta. (: Jään innoissani odottelemaan jatkoa. (:

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Alise-Mary

  • ulkopuolinen
  • ***
  • Viestejä: 214
  • Luotathan?
Mukava juoni. Pakko sanoa se  aikket itse siihen kykene vaikuttamaan.
En osaa sanoa mitään käännöstaidoistasi, mutta hyvin on  mennyt. Et kai jätä tätä tähän?

luku_toukka

  • ***
  • Viestejä: 82
Ihana tarina, rakastuin:) Ja vielä parhaalla mahdollisella parituksella:D
Jatkathan vielä suomennosta, koska palan halusta tietää kuinka "Elizabethin" ja "hra Darcyn" kirjeiden vaihto jatkuu ja Hermionen ja Dracon rakkaustarina kehittyy.
Maybe it's not about the happy ending
Maybe it's about the story

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Kiitos kaikille ihan mielettömästi kommenteista, arvostan niitä tosi paljon. Ja pahoittelut törkeästi viivästyksestä, Finimaailma on minun osasta jäänyt täysin unholaan.

Olen alkanut nyt kuitenkin käydä täällä taas vähän useammin ja arvaa mitä? Minulla on teillä kuudes luku. Tadaa! :-*


KUUDES LUKU
Kuinka hän voisi aloittaa kirjeen ja kuinka pitkä sen pitäisi olla? Viikkoja sitten tällaiset kysymykset eivät olisi kuunaan päivänä muodostuneet Dracon mieleen. Kuka tahansa, joka yrittäisi olla kirjeenvaihdossa Dracon kanssa, saisi vastaukseksi mitä poika ikinä itse halusikin kirjoittaa, ja silloin kun hänestä itsestään siltä tuntui. Useimmiten vastausta ei olisi tullut ollenkaan. Tämä oli ensimmäinen kerta kun Draco oli huolissaan niinkin mitättömästä asiasta kuin kirje… Mutta olivatko kirjeet mitättömiä?

En ole ennen ajatellut opettajan hommia. Kaipa se voisi olla ihan kivaakin.

Totta puhuen Draco ei ollut ikinä ajatellut tulevaisuuttaan sodan jälkeen – hänellä ei ollut aavistustakaan koska se olisi ja mitä tapahtuisi, joten hän ei tiennyt eläisikö 17:a ikävuotta kauempaa.

Ja ajatus oman itsensä löytämisestä on kiehtovaa. Ajattelen jatkuvasti kuka sinä mahdat olla, mutta unissa olet aina hämärän peitossa. En edes tiedä hiustesi väriä… Toisaalta, jos tietäisin, olisit joko Tylypahkan vähemmistöä tai enemmistöä, joten en ehkä edes halua tietää. Tietysti sinun tuntemisessa olisi omat edut – nyt kun Tylyahon viikonloppu on tulossa, minua jopa kiehtoisi astua makuusalini ulkopuolelle. Viimekertainen Tylyahon vierailu oli tylsä. Ystäväni eivät ole kovin teräviä ja oikeastaan tuntui kuin olisin ollut yksinäni. Kaupat ja muut asiat tuntuisivat jopa kohtuullisilta, ellen joutuisi kävelemään siellä yksin. Yksinpä joudun kuitenkin usein olemaan – en ole käynyt Tylyahossa sitten viime vuoden lukuvuoden alun. En varmaan mene tälläkään kertaa… Tai ehkä menenkin, jospa löytäisinkin sinut…

Voisimme oikeasti tavata ja jutella. Olen ajatellut asiaa muutamaan otteeseen. Olet varmaakin yksi niistä hyvin, hyvin harvoista ihmisistä, joiden kanssa jutteleminen ei haittaa minua. Tämä vuosi on syvältä.

Totuus, jota Draco oli vastahakoinen myöntämään ainakin sillä hetkellä, oli se, että tyttö oli oikeastaan ainoa, jonka kanssa jutteleminen ei haitannut häntä. Kaikki keskustelut kirjemaailman ulkopuolella tuntuivat tylsiltä ja litteiltä kuin pannukakku – ihme ettei asia haitannut Dracon ystäviä.

Mielestäni on hassua kuinka tämä kaikki tapahtui – sattumalta, ja nyt tästä on tullut jotain suurempaa. Minun täytyy myöntää, että ajattelen sinua usein. Ajattelen, että jos todella tuntisin sinut – kirjemaailman ulkopuolella – voisin tykätä sinusta. Taidan tykätä jo nyt. Verisäädylläkään ei ole minulle sinänsä merkitystä ja olet ensimmäinen nainen erittäin pitkään aikaan joka ei ole tylsistyttänyt minua kuoliaaksi tai halunnut minulta jotain. Se on oikeastaan surullista. Sinä todella olet kuin Elisabeth sen suhteen – häpeämättömän itsenäinen, nokkela ja loistava omalla tavallasi. Odotan innolla seuraavaa kirjettäsi. – Darcy

Kuten aina, Draco laittoi mukaan vastausohjeet ja sulki kuoren pienellä määrällä vahaa. Hän nousi ylös, tunki kirjeen kirjan väliin ja lähti kirjastosta.

Ei kestänyt kuin muutama tunti kun Draco, joka istui mukavassa asennossa sängyllään, tajusi tytön olevan tavallaan ensimmäinen, josta oli myöntänyt tykkäävänsä ennen kuin tyttö itse oli myöntänyt tykkäävänsä hänestä. Ja että hän oli myöntänyt, ettei verisäädyllä ole hänelle merkitystä. Mitä ihmettä oli meneillään? Asiat muuttuivat aina vain epätoivoisimmiksi viikko viikolta.

• • • • • • • • • •

Hermione haki pojan kirjeen juuri ennen nukkumaanmenoa, tunkien kirjeen laukkuunsa jotta voisi lukea sen takkatulen ääressä ennen kuin menisi nukkumaan. Poika oli vastannut melko nopeasti, niin kuin Hermione oli arvellutkin. He olivat vaihdelleet vasta muutamia kirjeitä, mutta Hermione tunsi tuntevansa pojan jo aika hyvin – ja osasi odottaa kuinka nopeasti poika vastaisi. Poika oli usein täsmällinen – piirre josta Hermione piti – ja kirjoitti hyvin, mistä Hermione piti vielä enemmän. Hän ei ollut nähnyt tällaisia kirjeitä kirjoitettavan romanttisen romaanien ulkopuolella, ja nyt hänestä tuntui kuin hän olisi itse päässyt elämään omaa romanssiaan. Poika oli älykäs ja… Noh, Hermione ei tuntenut häntä, mutta se ei haitannut. Jos ja kun tunteet kehittyisivät vakavimmiksi, he voisivat tavata. Siitä Hermione oli varma.

Oli helppoa asettua omaan lempituoliin loimuavan takkatulen ääreen, kun taas Harryn ja Ronin välttely oli sula mahdottomuus. Pojat istuivat vain muutaman metrin päässä, ja Hermione kuuli oman nimensä sanottavan vain puolen minuutin jälkeen siitä, kun oli istuutunut alas. Hän halusi vain lukea kirjeensä!

”’Mione, siellähän sinä olet! Katosit päivällisen jälkeen…”
”Minun täytyisi hakea yksi juttu kirjastosta”, Hermione vastasi. Eihän se oikeastaan valhe ollut. ”Läksyjä varten”, hän jatkoi. No, sekään ei ollut kokonaan satua. Tyttö oli hakenut vapaavalintaisen tekstin Runesin tunteja varten auttaakseen Hermionea ymmärtämään paremmin, mutta vasta kun olisi huomannut kyseisen kirjan roikkuvan puoliksi kirjahyllystä. Asia oli kohtuullisen hyvä tekosyy, ja poikien oli paras uskoa se.

”Ai. Usein kyllä jäät lojumaan kirjastoon koko loppuillaksi.”
”Olen aika väsynyt. Suunnittelin lukevani erään kirjeen nopeasti ja suuntaavani sitten yläkertaan hyvin ansaitulle levolle.”

Harry, joka ei ollut puhunut mitään ennen tätä, nosti päänsä. Poika oli kiinnittänyt huomionsa siihen yhteen tiettyyn sanaan, jota Hermione nyt katui sanoneensa. ”Erään kirjeen?”

”Niin, Harry. Kirjeen.”
”Ei kai tämä ole se sama – ”

Hermione epäröi hetken. ”Kyllä, mutta – ”

”Olin ensin sujut sen kanssa, mutta nyt? Kuukausi myöhemmin? Mieti, Hermione. Tämä alkaa tuntua hieman oudolta… Muutama viestilappunen kirjojen välissä on ihan hauskaa mutta… Mistä te edes puhutte tämän tyypin kanssa?”

”Tämä tyyppi on oikeastaan miespuolinen. Siis… poika.”
”Helkkari sentään”, Ron sanoi silmiään pyöräyttäen.

Hermione tunsi poskissaan sellaisen tulen, joka olisi voinut sytyttää koko huoneen palamaan. ”Anteeksi kuinka, Ronald?”
”Siis se tyyppi on poika? Me tiedetään mitä miehet haluaa. Meissä on se tietty kohta, joka… vähän niin kuin tikittää.”
”Tässä ei ole kyse tuosta asiasta, Ron! Sinä et välitä keskustella älykkäästi, mutta minusta se on aika tyydyttävää että teemme sitä kirjeissä…”

Tyydyttävää? Joopa joo. ’Teemme sitä’ kirjeissä.”
”Olet vastenmielinen! Harry, etkö auttaisi vähän?”

Hermione kääntyi Harryn puoleen nähdäkseen pienen virneen häviävän pojan kasvoilta. ”A-anteeksi. Ronin puheissa on kuitenkin perää. Me ajattelemme sitä… paljon.”

”Ihan vain tiedoksi, me emme edes tapaile kasvokkain!”
”Ettekö? Mikä helkkari koko jutussa sitten on edes ideana? Kuka tämä tyyppi oikein on?”
”Anonyymi. Tiedämme kummatkin olevamme samalla vuosikurssilla, ja että minä olen naispuolinen, hän miespuolinen. Ei meidän muuta tarvitse edes tietää. Olemme myöntäneet, että on parempi olla tietämättä toisen identiteettiä, sillä tulemme toimeen niin hyvin. Koko idea oli minun. Hän oikeastaan haluaisi tavata minut, mutta… Asiat ovat paremmin näin.”

Ron pyöräytti silmiään ja kääntyi ympäri shekkipelinsä pariin. Poika näytti siltä kuin miettisi turhan pitkään seuraavaa siirtoaan pelissä. Kaikille oli päivän selvää hänen yrittävän näyttää siltä kuin hän ei kuuntelisi keskustelua, vaikka oikeasti hän kuuntelikin.

”Harry, se on pelkkää hauskanpitoa. Asia ei ole millään lailla… vakava. Olemme molemmat erittäin huolellisia siitä, että kerromme tietyistä asioista epämääräisesti. Siten emme voi arvata, kuka toinen on.”

”Ja olet varmasta tästä?”
”Melkeinpä sataprosenttisen varma.”
”Etpä kai paljoa varmempi voi tällaisen asian kanssa olla… Kai hän on kuitenkin mukava?”
”Erittäin. Hän on hyvin kannustava, mielestäni voimme puhua mistä tahansa.”
”Kuinka monta kirjettä olette kirjoittaneet?”
”Vain viisi, tai kuusi… Ehkä seitsemän. En pysy laskuissa mukana. Kirjeet olivat alussa aika lyhyitä ja sekavia, kun en ollut varma kirjoitinko oikealle ihmiselle vai löytänyt kirjeet vuosien takaa. Kirjeistä on tullut nyt vasta säännöllisempiä.”

”Se on siis pelkkää juttelua?”
”Kyllä!”

”Etkä ole kertonut mitään kummastakaan meistä?” Harry kysyi ja osoitti Ronia, joka esitti yhä mietiskelevänsä Kuninkaan siirtoa.
”En sanaakaan. Olen ollut varovainen. Olen itse asiassa jopa valehdellut muutamasta asiasta, ihan vain varmuuden vuoksi.”
”Se on varmaan ihan hyvä juttu.”
”Niinpä.”

”Hermione muuten?”
”Niin?”
”Olen iloinen siitä, että olet onnellinen… Kunhan vain olet varovainenkin, jooko?
”Olen kyllä.”
”Lupaathan?”

Hermione näki vilauksen pelkoa Harryn silmissä. Vaikka tyttö olikin hieman levoton asiasta, hän hymyili silti. ”Lupaan kyllä. Mitään pahaa ei pääse tapahtumaan.”
”Ja jos pääsee…”
”Lupaan sinulle saman kuin Ronille. Voit kutsua minua idiootiksi valmistujaispäivään asti, jos haluat.”

• • • • • • • • • •

Pojan kirje täytti Hermionen alitajunnan. Joka kerta kun tyttö kuuli edes epämääräisesti jotain kirjeisiin ja pojan sanomisiin liittyvää, koko teksti valtasi hänen mielensä. Se, että hän oli kuin Elisabeth, verisääty ei haittaisi, Tylyahossa tapaaminen… Tietysti Hermione toivoi heidän voivan tapaavan. Anonyymina olossa oli niin hyvät kuin huonot puolensa. Hän viettäisi päivän Tylyahossa varmaan Harryn ja Ronin kanssa – kermakaljaa hörppien, rentoutuen, ehkä myös karkkia ostaen.

”Neiti Granger?”
”Hm? Anteeksi, professori, minä vain – ”

Hän oli menettänyt ajantajunsa Loitsujen tunnilla. Se oli jo toinen kerta sinä päivänä. Hermione vastaisi kirjeeseen sinä iltana, oli pakko. Tylyahon reissu olisi seuraavana päivänä, ja jos poika ei ollut menossa sinne, hän saattaisi löytää kirjeen heti. Mitä jos Hermionen palattua huomenna häntä odottaisikin jo vastauskirje? Se olisi toden totta ihanaa…


Taas noi pojat katsovat oikeudeksensa tunkeutua toisten asioihin, ha ha. Mitäpä piditte luvusta? Tai suomennoksesta? Musta tuntuu, että olen nyt niiiiiin paljon parempi kuin tuolloin reilu vuosi sitten (melkein puolitoista vuotta sitten, hui!) kun viimeksi suomensin tätä. Lukuja alkaa taas tulla nyt useammin, muuten, eli ei huolta siitä.
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

Ales

  • Fanficcari
  • ***
  • Viestejä: 498
  • Ilo on sisäpiirin homma
Jee, ihanaa kun tällekkin tuli jatkoa! Oon aina välillä miettinyt, että mahtaako tää koskaan saada jatkoa - mutta tulihan sitä ja se oli kyllä odottamisen arvoinen!

Kiva, kun toit Dracon ajatuksiakin esille. Hienoa, että hänkin joutuu pähkäilemään tuollaisia melko arkipäiväisiä asioita, eikä ole hänelle itsestäänselvyyksiä! Miten aloittaa kirje, voi Draco :D
Ja ai vitsi mua ärsytti toi Ron ja Harry! Ei se niille kuulu, et kenen kanssa  ja mitä Hermione kirjoittelee, pärkele. Antakaa Hermionen olla. Nyt.

Tarkoitus siis ilmoittaa, että olen lukenut tämän luvun ja tykkäsin (: !
-A

© Raitakarkki

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Kiitos, että jatkoit kääntämistä! Se on niin ihanaa huomata, että pitkän ajan jälkeen tarinaa on jatkettu eikä sitä olekaan unohdettu. :)

Luku oli tosi hyvin käännetty. Yhessä kohtaa olin ensin hämmentynyt kun puhuttiin vain "tyypistä", minkä jälkeen Hermione sanoi tämän olevan poika. Mutta varmaan johtuu enkun kielen vastineista hän-sanalle. :P

Mutta eipä tässä muuta, odottelen innolla lisää lukuja! ^^
Sé onr sverdar sitja hvass!

Vareni

  • ***
  • Viestejä: 39
Hyvä ficci on! :) Vähän vaan häiritsee, ettei tekstissä ole muuta sisältöä kuin vain kirjelaput, mutta siihenhän et sinä pysty vaikuttamaan :D

Käännöksesi on myös hyvää, muutamia kirjoitusvirheitä/ajatusvirheitä/käännöskukkasia bongasin, mutta en jaksa alkaa niitä kaivamaan ;D Kiinnitän kuitenkin tuollaisiin enemmän huomiota nyt kun käännän ficciä itsekkin. Teksti on kuitenkin sujuvaa, eikä ole mitään ongelmia pysyä juonessa mukana!

Toivottavasti jatkat käännöstä! :)
"If someone breaks your heart just punch them in the face.
 Seriously. Punch them in the face and go get some ice cream."
-Frank Ocean

paimentyttö

  • *
  • Viestejä: 2
Ensimmäinen kommenttini täällä joten aika turhaa tekstiä luultavasti ;D ihan mahtava ficci ja jatkoa toivon nopeasti. Luin kaikki osat putkeen samalla kertaa ja tykkäsin. Tarina on hyvä joten olet onnistunut hyvin kääntämisessä. Jatkoajatkoa :D

SpringRose

  • Vieras
Hihii, koukussa ollaan! :D Todella hyvää suomennosta, tönkköjä kohtia tai "vääriä" suomennoksia ei löytynyt :) Ainiin paitsi yksi. Muistaakseni he-who-must-not-be-named (peukut pystyyn että muistin tän enkuksi oikein) suomennetaan hän-joka-jääköön-nimeämättä :)
Juoni on tosi ihana ja etenee mukavan nopeasti :) On hirveän hauskaa kun iyse tietää ketkä viestittelevät toisilleen mutta Draco ja Hermione eivät. Ja älyttömän hyvä keksintö tuo viestilappuhomma! (heh, mietin että kokeilisiko itsekin tuota..) Jos vain suinkin viitsit niin kertoisitko alkuperäiselle kirjoittajalle, että tämä on aivan mahtava ficci ja että todellakin rakastan tätä. Ja että viestittelykeino on upea keksintö!
En ole yodellakaan mikään Dramione-fani mutta tämä vain on niin hyvä..
Jatka odotellen
SR

KellariKummitus

  • ***
  • Viestejä: 64
  • Omituinen otus
Tämä on ehdottomasti suosikko ficcini täällä, ja mieluusti lukisin lisää :) Odottelen siis jos tämä jatkuisi, sillä englannintaitoni eivät ole kovin hyvät :)

Jaa-a... rakentava ja pituus taisivat paeta  :D

jormatar

  • *
  • Viestejä: 2
Aivan ihana ficci!! Drarmione ei oo mikään mun suosikki paritus, mutta tätä oli pakko alkaa lukemaan, koska kuulosti nin loistavalta! ;D :o (ja en ole katunut, että aloin) Käännös on aivan loistavaa, muutama pikkuvirhe osui silmiin, mutta nekin niin mitättömiä, etten jaksa vaivautua niitä tänne laittamaan. Odotan innolla jatkoa, ja toivon hartaasti, että jatkat mahdollisimman pian!! ::)

KellariKummitus

  • ***
  • Viestejä: 64
  • Omituinen otus
Myös minä odotan innolla jatkoa, yritin jo englanniksikin lukea mutta kielitito on kyllä itsellä liian heikko  :-\ Tämä on yksi parhaita ficcejä täällä, hyvin kirjoitettu ja suomennettu.

räiskeperäinen sisulisko

  • kamelikuiskaaja
  • ***
  • Viestejä: 238
Mä niin haluisin että tää vielä jatkuisi, kun englannin kielen taito on kehnohko ja jäi vielä niin ihanaan kohtaan.

Rakentavaa saat jos jatkat ;)