Kirjoittaja Aihe: Vivahteita, S || Albus/Gellert, drama, angst, raapale  (Luettu 4725 kertaa)

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Kirjoittaja: Unohtumaton
Ikäraja: S
Genre: drama, angst
Paritus: Albus Dumbledore / Gellert Grindelwald
Disclaimer: J.K. Rowlingin maailma, minun leikkini.
Summary: Emme eläneet rakkaudesta, elimme toistemme voimasta.
A/N: Täyttä ajatuksenvirtaa keskellä yötä, josta syntyi tämä raapale parituksella, joka ansaitsisi kyllä enemmänkin kuin pelkän raapaleen. Dumbledoren PoV.

Vivahteita

Mitään emme vannoneet, ei siihen aikaan voinut. Otimme annetusta ajasta kaiken irti - ja vielä enemmän.

Emme ajatelleet vanhuuden päiviä, vain nuoruuden intohimoja. Olimme ylpeitä itsestämme, täydensimme toistemme puuttuvia palasia. Sinun intohimosi oli minun ja minä olin sinun. Emme eläneet rakkaudesta, elimme toistemme voimasta. Sinun kätesi vahvisti minun tekojani ja minun huuleni vahvistivat sinun haluasi. Olin hauras, mutta sinä taioit minusta ehjemmän. Olit vahva, mutta minä tein sinusta vahvemman.

Kun otit minut, minä löysin taivaan. Kun otin sinut, vannoit pitäväsi kiinni.

Kun menetin sinut, tuli taivaasta harmaa ja sateesta kyyneleeni.


A/N2: Toistan sanaa ajatuksenvirta, koska tämä on nimenomaan sitä. Sai alkunsa hyvin spontaanisti.

« Viimeksi muokattu: 02.11.2014 14:59:06 kirjoittanut Unohtumaton »

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 684
  • tuulikannel
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #1 : 03.04.2011 09:58:22 »
Ensinnä otsikko sai mielenkiinnon heräämään ja minut miettimään, että minkälaista tekstiä se oikein pitää sisällään; oi, kuinka kaunista se sitten olikaan! Teksti sujui kokoajan tasaisesti ja kuulin kokoajan Dumbledoren kertojaäänenä päässäni, vaikka en kyllä tiedä, kumman näkökulmasta teksti oikeasti oli.

Paritus ei ehkä ollut niitä mieluisempia, mutta näin hyvää tekstiä lukiessa se ei haitannut tippaakaan. Tykkäsin ideasta muutenkin todella paljon.

Ei nyt synny tämän parempaa kommenttia näin heti aamusta - mutta kiitokset valtavan hyvästä lukukokemuksesta!
I threw my hands in the air and said:
Show me something



He said: ”If you dare, come a little closer

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #2 : 04.04.2011 20:45:48 »
Claire: Mulla oli aivan järkyttäviä vaikeuksia keksiä tähän otsikkoa, mutta hyvä homma, että siitä tuli kuitenkin kiinnostava.  :D

Kiitos sinulle hirmuisesti kommentoinnista!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Lunella

  • ***
  • Viestejä: 704
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #3 : 16.04.2011 09:56:52 »
Raapalepiiristä, heis.

Niin kuin jo raapalepiirissä sanoinkin, tykkään parituksesta ihan mielettömän paljon ja musta on ihan tyhmää kun Albus/Gellertistä on niin vähän ficcejä. Sait tähän ficciin mun mielestä juuri sitä, mitä olen kuvitellut näiden kahteen suhteen olevan. Tuollaista haurasta, hetken kestävää rakkautta ja intohimoa, joka sitten päätyttyään jättää jäljelle syvän kaipauksen ja surun. Mulla kun on aina ollut vähän sellainen fiilis Dumbledoresta, että sen sydän olis särkynyt, kun se joutui lopulta taistelemaan Gellertiä vastaan. Kun Dumbledore lopulta tajuaa, ettei hänen ja Gellertin ihailema maailma olisikaan se kaikkein paras ja joutuu itse lopettamaan suhteensa Gellertiin.

Kirjoitustyylistä tykkäsin myös. Teksti ei tökkinyt ja tästä sai vähän sellaisen runomaisen vaikutelman, mikä mun mielestä sopi tosi hyvin tähän. Ja sitten tuo lopetus. ♥ Rakastuin ihan täysin tuohon lauseseen, koska se jotenkin sopi niin hyvin Dumbledoren suuhun ja osaan niin hyvin kuvitella sen itkemässä Gellertin perään.

Äh, mitä tässä voi sanoa? Tykkään ihan mielettömän paljon, kiitos. ♥ (ps. olin vielä kattovinani, ettei tämä raapale ole kenenkään raapalepiirissä olevan henkilön tai ettei sulta olis muita raapaleita otettu kommentoitavaksi, jotta mahdollisimman moni sais kommentoitavaa ja kommentteja, mutta... :'D)


Life is an illusion.



Vanilje

  • haywiress
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 437
  • © Ingrid
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #4 : 16.04.2011 23:23:18 »
Raapalepiiristä minäkin, hyvää iltaa!

Sanottakoon, että tätä oli varsin mielenkiintoista lukea. En ole ennen tätä paritusta lukenut, johtuen ehkä siitä, että Grindelwald on minulle hyvin etäinen hahmo. (Okei, myönnetään. Oli pakko käydä ennen lukemista varmistamassa googlesta, että varsin muistin oikein kuka se on. :'D) Mutta niin, tämä oli kyllä oikein kivaa vaihtelua tavallisiin lukemisiini.

Tää oli jotenkin aika jännä. Siis hyvällä tavalla miusta. Oli hauska lukee tätä justt Dumbledoren näkökulmasta, vaikka se tuntuikin vähän hassulle aluksi. Jotenkin vaan oli vaikeaa kuvitella Dumbledore nuorena, kun ite oon aina kuvitellu sen vaan just sellasena yli 100v. velhona. :D Mutta tämä raapale oikeesti toi ainakin miulle uuden näkökulman Dumbledoreen hahmona. Jotenkin tää mielikuva mikä miulle tuli tässä raapaleessa Dumbledoresta, sopi hyvin jotenkin tän ficin yleiseen tunnelmaan. Sellanen vähän huoleton, mutta kuitenkin sellainen raskas sitten kun toinen ei enää olekaan siinä lähellä. Sori kun en osaa paremmin selittää, toivottavasti jotain kuitenkin tajusit.

Sitten tekstin tyylistä on myös pakko sanoa pari sanaa. Tykkäsin tuosta siun kirjotustyylistä. Se oli jotenkin sellaista nättiä, oikein sopivaan tämän tyyliseen raapaleeseen. Kuvailua oli juuri sopivasti. Ei liikaa muttei liian vähänkään. Tykkäsin noista toistoista tuolla tekstissä; kun sinä, niin minä. Tarkoitan siis sitä, että kerrottiin aina mitä Dumbledore teki/ajatteli jonkin jälkeen mitä Grindelwald oli tehnyt. Se oli oikein kiva tuollainen seikka mistä tykkäsin. Samoin lopetuslauseeseen rakastuin. Se oli jotenkin kaunis, mutta samalla haikean raskas. Varsin bueno. Se sitoi koko raapaleen sopivasti pakettiin.

Kiitos vielä kerran tästä nätistä pienestä raapaleesta. Oikein kiva iltapala. :)


i lost my heart / my home is the ocean

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #5 : 19.04.2011 18:07:29 »
Lunella: Kiitos itsellesi ja raapalepiirille! Halusin saada aikaan raapaleen, johon tiivistyisi heidän koko hetken kestänyt suhteensa ja tykkään hirmuisesti siitä, että ihmisten kommenteista näkee samoja asioita kuin mitä itsekin olen päässä pyöritellyt. Ja totta kai kirjoittajana tykkäsin tämän valinnasta raapalepiiriin, joten kiitos siitä kuuluu sulle.  :D

Vanilje: Kirjoitustyyli tuli tähän ikään kuin ton ajatuksenjuoksun seurauksena, jotenkin vaan sanat alko muotoutua tohon suuntaan ja lopputulos onkin varsin toimiva tämäntyyliseen pätkään. Lopetuslause on omakin suosikkini ja se, että muihinkin se iskee, tuntuu tietysti hyvältä. Kiitos!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Lils

  • ***
  • Viestejä: 2 080
    • tumblr
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #6 : 09.06.2011 19:16:06 »
Jos tajunnanvirta on sinullakin tätä, rakastetaan sitä yhdessä. <3

Lainaus
Emme eläneet rakkaudesta, elimme toistemme voimasta. Sinun kätesi vahvisti minun tekojani ja minun huuleni vahvistivat sinun haluasi.
Oh, sanopa se paremmin! Nämä kaksi virkettä ovat ehkä täydellisyyttä hipovin tulkinta Albus/Gellertistä ikinä. Jotenkin niin kovin yksinkertaiseen kaavaan puettu totuuslausahdus, se, mistä koko parissa on kyse. Ei koskaan mitään "haluan sinut ikuisiksi ajoiksi itselleni", vaan puhdasta voimaa, puhdasta halua, vahvuutta, oikeastaan aika järkyttävän karua hyötymistä.

Albus/Gellert on juurikin tällaista,  kuten koko tekstin rakenne. Yksinkertaisesti muotoiltuja ajatuksia: näin, ei näin. Kyllä. Ei. Erilaisia näkökulmia kyllä, mutta selkeästi ja jänteikkäästi, uhmaten (kuten koko ekti olikin, pidin pidin siitä ihan hirmuisesti), molempien kilpailevat luonteet ja toisiensa olkapäille vuorotellen kiipeävät miehet vierekkäin, pyrkiessään paremmuusjärjestykseen (aina lopulta yksin kuitenkin). Tämä oli Albuksen näkökulmasta, mihin minä ihastuin: en pidä siitä ärsyttävästä hyviskuvasta, jonka mies on aina antanut – vaikka ihastuttavan oikeudenmukainen, viisas ja rauhallinen onkin – pidin siitä sanojen ja mielipiteiden todellisesta voimasta. Vaikka lopetus olikin ehkä turhan liirumlaarum kuitenkin, riippuen siitä miten sen luki (ehkä taivasvertaus oli se, joka pelasti sen kliseisyydeltä, ehkä se taivas oli vielä tässäkin jotain niin erityistä ja upeaa, en tiedä), mutta niin.

Hukkasin hei nyt itseni jonnekin pohdiskelemaan, mutta. Kirjoitustapasi on uskomaton; en tiedä, onko tyylisi edes poikkeava tai sillä tavalla erityinen, mutta sinä ehdottomasti hallitset sanat, hahmot ja sen kokonaisuuden, ja tämä oli upea upea upea! En varmaan ole aikoihin nostanut mitään lempificikseni (ja suosikikseni selaimelle) niin nopeasti. Kiitos tästä!
"Should I wear the purple dress?"
That's all she cares about
What a silly life she has

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #7 : 10.06.2011 00:40:55 »
Lils: Rakastakaamme yhdessä tajunnanvirtaa. <3

Sinäpä sen sanoit: halu, vahvuus, voima. Siinä on AD/GG -parituksen kantava kolmikko ja se on ehkä jollain tasolla jopa traagistakin, että näiden kahden suhde oli niin karu. Intohimoinen kenties, mutta karu. Ficcarille tietenkin hyvin inspiroiva aihe ja tajuntani on siihen tässä päässyt käsiksi, mutta pinnan alla olisi vielä niin paljon, mihin tarttua. Sekin, että Dumbledoresta löytyy se synkempikin puoli, on aiheena kovin kiinnostava ja tässäkin yritin tuoda nimenomaan hänen mielihalujaan ja -piteitään esiin.

Olet tehnyt hienon työn näitä ficcejä kommentoidessasi, kiitos siitä!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 747
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #8 : 25.06.2011 20:21:39 »
Luin tämän jo aikaa sitten ja lisäsin kommentoitavien ficcien listaan. Nyt luin tämän uudelleen ja muistin, miksi lisäsin tämän. Olin juuri lopettanut Potter-maratonini ja lukenut viimeisen osan ensimmäistä kertaa sen ilmestymisen jälkeen. Dumbledoren ja Gellertin tarina oli yksi niistä lukuisista asioista, jotka kiinnittivät erityisen huomioni vielä kirjan päättymisen jälkeenkin.

Ajatuksenvirran tuotosta? Vau! Tämä on taidokkaasti kirjoitettu raapale, kaunis ja osuva. Täydellinen kuvaus Dumbledoren ja Gellertin suhteesta toisiinsa, upeiden sanojen säestämänä. Vaikka paritus ehkä ansaitsisikin enemmän huomiota, tämä raapale riittää sellaisenaankin kuvaamaan Dumbledoren tunteita ja asemaa suhteessa täydellisesti. Huh, en osaa edes kertoa kunnolla, kuinka paljon pidin tästä! Erityisen palavasti jäi mieleen tämä:

Lainaus
Kun menetin sinut, tuli taivaasta harmaa ja sateesta kyyneleeni.

Koko raapale kuvaa juuri tätä lausetta: alusta asti aistii harmauden ja näiden kahden tarinan karkeuden. Kiitos tästä!

between the sea
and the dream of the sea

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #9 : 30.06.2011 21:39:06 »
hiddenben: Joskus ajatuksenvirta osaa yllättää.  :D

Paritus ansaitsisi tosiaan enemmän huomiota, mutta hienoa että se kelpasi myös raapaleen muodossa. Ihanaa, että pidit ja kiitos päivän piristyksestä!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Frederica

  • ***
  • Viestejä: 1 148
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #10 : 01.07.2011 14:58:19 »
Oli hienoa löytää tällä parituksella tehty ficci. Tähän pariin ei usein törmää ja tämä oli ihan mielettömän hienosti tehty! ;D

Ytimekkäät, vahvat lauseet luovat tähän kolkon ja kauniin tunnelman. Tuot upeasti esiin näiden kahden vahvan hahmon suhteen, kysehän on jonkin asteisesta riippuvuudesta ja horjuvasta voimatasapainosta. Minulla on epäilykseni, ettei näistä kahdesta olisi koskaan tullut täysin onnellisia keskenään, koska he etsisivät jatkuvasti toistensa heikkouksia (AD vähemmän, mutta kuitenkin). Mielestäni tekstissäsi näkyi hyvin näiden kahden hahmon suhteen karuus; vallanhimon, haluamisen, hyötymisen ja voiman etsinnän kautta surulliseen loppuun.

Tämä on yksinkertaisesti todella hieno ja todella hienosti ja kauniisti kirjoitettu.

Kiitos tästä.
wooooop
Ava: Ingrid

Soracte

  • Korpinkynsi
  • ***
  • Viestejä: 298
  • 20032011
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #11 : 01.07.2011 15:37:00 »
Otsikon perässä tulin, ja se sopiikin tähän hyvin. Hienoa ja dumbledoremaista kuvailua, sopii tosi hyvin.

Lainaus
Emme eläneet rakkaudesta, elimme toistemme voimasta.
Paras lause. Ja tosi kuvaava. Eli suhde ei selkeesti ollu mikään fluffy-höttö. Toimii tosi hyvin.

En ehdi enenpää kommata, mutta on tässä jonin verran kuitenkin
Todellisuuden tuntu huumaa pään
Ava - Haava

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Vivahteita K-7
« Vastaus #12 : 15.07.2011 20:08:28 »
Frederica: Iso kiitos palautteesta! Paritus on kiehtova ja sen kirjoittaminen vielä kiehtovampaa, joten hienoa, että se tuntui toimivan.  ;)

xxSofi: Kiitos! Hyvä kuulla, että otsikko houkuttelee lukijoita.  :)

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Vivahteita, S || Albus/Gellert, drama, angst, raapale
« Vastaus #13 : 16.10.2016 12:27:58 »
Nappasin Kommenttikampanjasta Pölyn alta löysimme toisemme ja aloittaessani sen lukemista hoksasin tämän mainittuna A/N:ssä ja ajattelin ensitöikseni lukea ja kommentoida myös tämän. Pidän, jos ficeillä on jonkunlainen tausta tai jostain omasta tuotoksesta on saatu inspiraatiota. En ihmettele yhtään, että tämä on inspiroinut, sillä tämä on todella inspiroiva.

Lyhyeen pätkään olit kuvannut niin paljon Dumbledoren ja Grindelwaldin suhdetta, että se oli lähes käsinkosketeltavaa. Juuri sellaista yksityiskohtaista, mutta ei liikaa tilanteeseen sidonnaista, vaan kertoi laveammin tarinaa ja miten noiden suhde toimi. Siitä, miten tuotiin esille tosi paljon sitä, miten he täydentävät toisiaan ja elivät muustakin kuin rakkaudesta. Se oli ehdottomasti yksi suosikkejani, vaikka suosikkeja lainatessani lainaisin koko ficin. Dumbledore joka niin arvostaa rakkautta myöhemmin oli nuorempana erilainen ja pidin, että esille otettiin se, miten he elivät toisistaan, eivät siitä suoranaisesta rakkaudesta. Tai ainakaan he eivät sitä ajatelleet, jos rakastivat. Pidin, miten tämä oli Dumbledoren PoV, mutta kuvasi myös Grindelwaldin fiiliksiä, miten hän suhtautuu Dumbledoreen.

Oikein mainio raapale, paljon asiaa lyhyessä pätkässä ilman tunnetta, että se olisi ahdasta. On myös kiva lukea sulta Potteria, kun monesti tulee luettua nimenomaan Hobittia, vaikka on tullut Potteriakin luettua. Hallitset kyllä tämänkin fandomin todella hyvin ja paritusvalintasi on mahtava. ;)


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Vivahteita, S || Albus/Gellert, drama, angst, raapale
« Vastaus #14 : 20.10.2016 19:12:05 »
Odo: Itse asiassa hauskaa että päädyit valitsemaan vähän vanhempaa tuotantoa, oli pakko palata itsekin takaisin näiden tekstien pariin ja muistella, että mitä sitä onkaan kirjoitellut. Mulla tosiaan oli ihan Albus/Gellert -kausi jossain vaiheessa ja ylipäätään Albuksen maailmankuva kiehtoi teksteissä, joten tämä on sen inspiraation tuotos. Kiitos!  :D

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus