|
Arte
|
 |
« : Kesäkuu 03, 2009, 21:54:51 » |
|
Nimi: Professorin paikkaa hakemassa Kirjoittaja: Arte Oikolukija: Picca Ikäraja: S Henkilöt: Pansy Parkinson, Daphne Greengrass, Minerva McGarmiwa Tyylilaji: draamaa, romanssia, dialogi Yhteenveto: Numerologian professorin paikka on vapaana.
Osallistuu: FF-100 Pansy Parkinson sanalla 089. Työ, dialogihaaste, kolme ikärajaa -haaste (S - K-7)
A/N Dialogi alkaa vähitellen sujua näiden haasteiden myötä. Mukava oli kirjoittaa, ja koska idea kantaa eteenpäin, tällä on tulossa myös itsenäistä jatkoa jossain välissä - dialogina sekin. Erityiskiitokset taas Piccalle, aivoriihi tuotti monessa kohtaa tulosta. (:
Hyvää kesän alkua kaikille! <3
Professorin paikkaa hakemassa
”Sisään.” ”Hyvää päivää, rehtori McGarmiwa.” ”Hyvää päivää, neiti Parkinson. Mukavaa kun pääsit tulemaan. Ole hyvä ja istu alas.” ”Kiitos.”
”Haet siis numerologian professorin paikkaa.” ”Kyllä, niin haen. Näin ilmoituksenne Päivän Profeetassa, ja osasinkin odottaa sitä, kun professori Vektor ilmoitti julkisesti jäävänsä eläkkeelle. Olen opiskellut numerologiaa Tylypahkan jälkeen ja pidän aineesta kovasti. Vaikka minulla ei olekaan varsinaista opettajan pätevyyttä, uskon silti, että minusta tulisi varsin monipuolinen ja osaava opettaja, joka voisi antaa oppilailleen paljon.” ”Niin, aivan. Hakemuksessasi lukee, että olet opiskellut myös velhomatematiikkaa.” ”Kyllä, se pitää paikkansa. Pyrin Punaisen auringon opistoon Etelä-Skotlantiin heti kun pääsin Tylypahkasta, ja sain juuri tänä keväänä nelivuotisen opiskeluni päätökseen. Todistukseni oli liitteenä hakemuksessani. Kuten siinä lukeekin, pääaineenani olivat numerologia ja yleinen velhomatematiikka, ja olen myös osallistunut kursseille geometriassa sekä muinaisissa laskutieteissä. Koulutukseni on siis varsin monipuolinen.” ”Niin, sinulla on kyllä hyvät lähtökohdat. Mutta sinulla ei siis ole mitään kokemusta opettamisesta? - Aivan. Tiedät varmasti, että työ on haastavaa, vaatii paljon soveltamista, tilanteeseen sopeutumista ja vahvoja sosiaalisia taitoja. Oletan, että olet harkinnut hakemuksesi lähettämistä tarkkaan.” ”Kyllä olen. Uskon, että selviydyn työstä mainiosti.”
”Miksi haluat opettajaksi?” ”Minusta se on aina ollut kiinnostava ammatti. On hienoa välittää omaa tietoaan nuoremmilleen ja siten tuntea itsensä tarpeelliseksi jossain asiassa. Minusta on mielenkiintoista työskennellä ihmisten kanssa, ja nuoret ovat erityisen haastavia työtovereita. Pidän haasteista.” ”Nuoret osaavat olla todella hankalia. Ilmeisesti koet, että olet valmis vaativuuteen ja jämäkkään kuriinkin, nuoresta iästäsi huolimatta?” ”Olen valmis siihen. Koen pystyväni pitämään luokkahuoneen kasassa, tosin luullakseni numerologian opettaminen on hieman erilaista kuin esimerkiksi muodonmuutosten, koska aine on vapaaehtoinen ja oppilaat ovat vähintään kolmasluokkalaisia, mikä sulkee nuorimmat pois.” ”Aivan, siinä on eronsa. Vanhana numerologian oppilaana Tylypahkassa oletkin varmaan itse kokenut, millaisia tunnit ovat. Se on hyvä.”
”Kuten tiedät, osa Tylypahkan opettajista asuu koulussa lukuvuoden ajan. Kaikille tarjotaan työhuoneen ohella omat yksityiset tilansa, joissa he voivat asua, jos eivät halua matkustaa hormiverkon kautta joka päivä. Huoneet ovat työsuhde-etuja eikä niistä peritä vuokraa. Kehotan sinua miettimään asiaa siltä varalta, että juuri sinut valitaan työhön.” ”Työhön on siis muitakin hakijoita?” ”Luonnollisesti.”
”Minun osaltani alamme olla valmiita. Onko sinulla mitään kysyttävää?” ”Tuota... Emme ole keskustelleet mitään palkasta.” ”Ah, aivan! Pyydän anteeksi, inhimillinen unohdus minun osaltani. Palkka riippuu koulutusasteesta, kokemuksesta sekä siitä, kuinka kauan työntekijä on ollut täällä töissä. Koulutustarvikkeet opettajan kuuluu hankkia itse. Summa on noin tuhannen seitsemänsadan ja kahden tuhannen kaljuunan välillä, mikä on melko tavallinen palkkasumma. Muistutan vielä, että Tylypahkan yksityishuoneet eivät maksa mitään sekä ruokailu on totta kai vapaa kaikille.” ”Järjestelmä siis suosii linnassa asuvia?” ”Niinkin voisi sanoa.”
”Kiitos, rehtori, kun otitte minut vastaan.” ”Oli mukava tavata. Olen yhteydessä kuukauden sisällä, hyvissä ajoin ennen seuraavan lukuvuoden alkua. Näkemiin.” ”Näkemiin.”
- - -
”Daphne? Oletko kotona?” ”No, miten meni? Kerro kaikki!” ”Kerron heti kun lakkaat roikkumasta kaulassani.”
”Kiitos paljon. Sinuakin on ihana nähdä, vaikka olimme erossa vain tunnin.” ”Kiitos itsellesi sarkasmista, mutta kerro nyt, miten meni?” ”Ihan hyvin, ainakin omasta mielestäni. Hän vaikutti tyytyväiseltä tutkintotodistukseeni, luulen, tai ainakin oletan, olevani pätevin kaikista hakijoista. En osaa kuvitella ketään vuosikurssilaistani opettajan ammatissa, ja Punassa on laajin numerologian ja sen sivuaineiden opetus, jonka Iso-Britanniasta saa. Tokihan on mahdollista, että hän painottaa myös pätevyyttä opettajan ammattiin, mutta jotenkin en laskisi sen varaan.” ”Milloin hän aikoi ilmoittaa, saatko työn vai et?” ”Joskus elokuun alkupuolella, hyvissä ajoin ennen alkavaa lukuvuotta.” ”Entä palkka?” ”Noin tuhannesta seitsemästäsadasta kahteen tuhanteen kaljuunaan. Luulen saavani melko alhaista ainakin muutaman ensimmäisen vuoden, koska minulla ei ole opettajan koulutusta, mutta eiköhän me pärjätä. Hän sanoi moneen otteeseen, että linnan tilat ovat vapaasti käytössä, mutta enhän minä sinua saa ottaa mukaani.” ”Et niin. Joten asut täällä?” ”Totta kai. Tosin olisi kyllä mukavaa, jos löytäisimme Tylyahosta asunnon, jokapäiväinen hormiverkon käyttö ei oikein houkuttele. Sinä onnekas, kun teet töitä kotona.” ”Ja sinä onnekas, sinulla on sentään syy lähteä pois kotoa päiväksi, kun taas minä istun täällä ja homehdun kirjojen kanssa.” ”Pidät siitä.” ”Niin pidänkin, mutta en sanoisi ei vaihtelullekaan.” ”Ehkä me aikanaan keksimme jotain. Joko ruoka on valmista?” ”On.”
- - -
”Pansy! Kirje Tylypahkasta!” ”Mitä! Sekö tuli jo nyt! Minä odotin aikaisintaan ensi viikolla! Anna se tänne.” ”Lue ääneen.” ”Hyvä neiti Parkinson, olette saanut numerologian professorin paikan Tylypahkan blaa blaa blaa... Työnne alkaa... palkka... tuhat seitsemänsataaviisikymmentä kaljuunaa kuukaudessa... oletan teidän blaa blaa blaa... Sain sen! Tämä on mahtavaa!” ”Onnea, Pansy, onnea! Tiesin että saisit sen. McGarmiwa olisi ollut todella tyhmä, jos ei olisi valinnut sinua, niistä muista hakijoista ja heidän kyvyistään huolimatta. Sinun koulutustasollasi olet täydellisen pätevä siihen ammattiin, opettajan tutkinnolla tai ei.” ”Kiitos, Daphne, olet ihana. Minä rakastan sinua, rakastan itseäni ja rakastan tällä hetkellä ketä tai mitä tahansa, kunhan se vain antaa minun jatkaa typerää hymyilemistäni!” ”Olet ansainnut hymysi. Tämä on mahtavaa, Pansy, olen niin iloinen puolestasi. Onnea, kulta rakas.” ”Kiitos. Joko katsotaan Tylyahon vapaita asuntoja? En malta odottaa!” ”Hupsu. Katsotaan vain.”
|